Gå til innhold

Spørsmål om vannvekt


Vhanja

Anbefalte innlegg

Jeg forstår ikke helt dette med vannvekt. 

I begynnelsen når man jobber med å gå ned i vekt så mister man ganske mye  vekt. Dette blir som regel sagt er "for det meste vannvekt". Men jeg forstår ikke helt mekanismene bak.

Forrige uke strammet jeg inn etter sommeren. Og gikk ned 1,2 kg på to dager. Men jeg gjorde ingenting dramatisk. Jeg spiser det samme jeg har spist nå et år eller to. Ikke trente jeg disse to dagene heller. Det eneste jeg gjorde, var å la være å spise snacks av typen smågodt, sjokolade, chips eller øl. Ellers hadde jeg samme kosthold som jeg har hatt lenge.

Men i det øyeblikket jeg bestemmer meg for å leve mer fornuftig så raser vekten med de første ukene. Nå er det litt under to uker siden jeg begynte med dette og jeg har gått ned 2,3 kg. Uten å ha gjort noe mer dramatisk enn å spise fornuftig, trene 1-2 ganger i uka og droppe snacks. 

Hva er det som gjør at man mister så mye vannvekt med en gang man bestemmer seg for å spise fornuftig, selv om endringene man gjør er veldig små? Er det sånn at smågodt/sjokolade/chips/øl binder veldig mye vann? Så i det øyeblikket man slutter å spise dette, så mister man alt det vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vhanja skrev (10 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt dette med vannvekt. 

I begynnelsen når man jobber med å gå ned i vekt så mister man ganske mye  vekt. Dette blir som regel sagt er "for det meste vannvekt". Men jeg forstår ikke helt mekanismene bak.

Forrige uke strammet jeg inn etter sommeren. Og gikk ned 1,2 kg på to dager. Men jeg gjorde ingenting dramatisk. Jeg spiser det samme jeg har spist nå et år eller to. Ikke trente jeg disse to dagene heller. Det eneste jeg gjorde, var å la være å spise snacks av typen smågodt, sjokolade, chips eller øl. Ellers hadde jeg samme kosthold som jeg har hatt lenge.

Men i det øyeblikket jeg bestemmer meg for å leve mer fornuftig så raser vekten med de første ukene. Nå er det litt under to uker siden jeg begynte med dette og jeg har gått ned 2,3 kg. Uten å ha gjort noe mer dramatisk enn å spise fornuftig, trene 1-2 ganger i uka og droppe snacks. 

Hva er det som gjør at man mister så mye vannvekt med en gang man bestemmer seg for å spise fornuftig, selv om endringene man gjør er veldig små? Er det sånn at smågodt/sjokolade/chips/øl binder veldig mye vann? Så i det øyeblikket man slutter å spise dette, så mister man alt det vannet?

Karbohydrater, som det er veldig mye av i smågodt, sjokolade og potetgull / pringles / popcorn, holder på  vann i kroppen. 1 g kh binder 2-3 g vann så når du kutter ut disse karbohydratene vil kroppen også slippe mye vann. Du har kanskje merket at du må tisse oftere de første dagene etter at du slutter med snackset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Karbohydrater, som det er veldig mye av i smågodt, sjokolade og potetgull / pringles / popcorn, holder på  vann i kroppen. 1 g kh binder 2-3 g vann så når du kutter ut disse karbohydratene vil kroppen også slippe mye vann. Du har kanskje merket at du må tisse oftere de første dagene etter at du slutter med snackset?

Ja, husker spesielt ene natten hvor jeg måtte stå opp flere ganger og tisse, selv om jeg ikke hadde drukket mye kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (10 timer siden):

Karbohydrater, som det er veldig mye av i smågodt, sjokolade og potetgull / pringles / popcorn, holder på  vann i kroppen. 1 g kh binder 2-3 g vann så når du kutter ut disse karbohydratene vil kroppen også slippe mye vann. Du har kanskje merket at du må tisse oftere de første dagene etter at du slutter med snackset?

Som Lillemus skriver binder karbohydrater vann, i tillegg vil saltet i snacksen gi ekstra vannvekt som forsvinner når du reduserer saltinntaket.

Anonymkode: bab50...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snusmumeriken96
Vhanja skrev (10 timer siden):

Jeg forstår ikke helt dette med vannvekt. 

I begynnelsen når man jobber med å gå ned i vekt så mister man ganske mye  vekt. Dette blir som regel sagt er "for det meste vannvekt". Men jeg forstår ikke helt mekanismene bak.

Forrige uke strammet jeg inn etter sommeren. Og gikk ned 1,2 kg på to dager. Men jeg gjorde ingenting dramatisk. Jeg spiser det samme jeg har spist nå et år eller to. Ikke trente jeg disse to dagene heller. Det eneste jeg gjorde, var å la være å spise snacks av typen smågodt, sjokolade, chips eller øl. Ellers hadde jeg samme kosthold som jeg har hatt lenge.

Men i det øyeblikket jeg bestemmer meg for å leve mer fornuftig så raser vekten med de første ukene. Nå er det litt under to uker siden jeg begynte med dette og jeg har gått ned 2,3 kg. Uten å ha gjort noe mer dramatisk enn å spise fornuftig, trene 1-2 ganger i uka og droppe snacks. 

Hva er det som gjør at man mister så mye vannvekt med en gang man bestemmer seg for å spise fornuftig, selv om endringene man gjør er veldig små? Er det sånn at smågodt/sjokolade/chips/øl binder veldig mye vann? Så i det øyeblikket man slutter å spise dette, så mister man alt det vannet?

Glykogenlagrene rommer 1,6 kg på en måte. Det vil si at har du fulle lagre veier du 1,6 kg mer enn når de er tømte. 

De tømmes når du spiser mindre eller etter en løpetur. 

Vann inn - vann ut.. 

Ellers så holder kroppen vann uka før mensen og. Så det spørs jo litt hvor du er i syklusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt med på logikken her. Salt og karbohydrater gjør at man binder vann. Hos meg skjer noen ganger det motsatte. Hvis jeg har fastet så spiser et måltid, svetter jeg noe helt sykt om natten. Alt er vått og t skjorten får en spesiell lukt. Egentlig motsatt av det ts opplever. Merkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

krøll9 skrev (På 24.8.2024 den 0.42):

Er helt med på logikken her. Salt og karbohydrater gjør at man binder vann. Hos meg skjer noen ganger det motsatte. Hvis jeg har fastet så spiser et måltid, svetter jeg noe helt sykt om natten. Alt er vått og t skjorten får en spesiell lukt. Egentlig motsatt av det ts opplever. Merkelig. 

Vet du hvilken lukt kroppen din skiller ut? Vet du om kroppen din var i ketose?

 

Svette som kommer av angst/stress, har også en skarpere lukt enn annen kroppslukt. Det har med hvor på kroppen den skilles ut. Håper ikke dette ble TMI...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Vet du hvilken lukt kroppen din skiller ut? Vet du om kroppen din var i ketose?

 

Svette som kommer av angst/stress, har også en skarpere lukt enn annen kroppslukt. Det har med hvor på kroppen den skilles ut. Håper ikke dette ble TMI...

Det var interessant det. Er jo ekkelt med tema svette uansett, så de som ikke tåler det får lese et annet sted. 

Det er mulig der var avbrutt ketose. Er på overkroppen. Kan være stress også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...