Vhanja Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Jeg forstår ikke helt dette med vannvekt. I begynnelsen når man jobber med å gå ned i vekt så mister man ganske mye vekt. Dette blir som regel sagt er "for det meste vannvekt". Men jeg forstår ikke helt mekanismene bak. Forrige uke strammet jeg inn etter sommeren. Og gikk ned 1,2 kg på to dager. Men jeg gjorde ingenting dramatisk. Jeg spiser det samme jeg har spist nå et år eller to. Ikke trente jeg disse to dagene heller. Det eneste jeg gjorde, var å la være å spise snacks av typen smågodt, sjokolade, chips eller øl. Ellers hadde jeg samme kosthold som jeg har hatt lenge. Men i det øyeblikket jeg bestemmer meg for å leve mer fornuftig så raser vekten med de første ukene. Nå er det litt under to uker siden jeg begynte med dette og jeg har gått ned 2,3 kg. Uten å ha gjort noe mer dramatisk enn å spise fornuftig, trene 1-2 ganger i uka og droppe snacks. Hva er det som gjør at man mister så mye vannvekt med en gang man bestemmer seg for å spise fornuftig, selv om endringene man gjør er veldig små? Er det sånn at smågodt/sjokolade/chips/øl binder veldig mye vann? Så i det øyeblikket man slutter å spise dette, så mister man alt det vannet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485720-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vannvekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Vhanja skrev (10 minutter siden): Jeg forstår ikke helt dette med vannvekt. I begynnelsen når man jobber med å gå ned i vekt så mister man ganske mye vekt. Dette blir som regel sagt er "for det meste vannvekt". Men jeg forstår ikke helt mekanismene bak. Forrige uke strammet jeg inn etter sommeren. Og gikk ned 1,2 kg på to dager. Men jeg gjorde ingenting dramatisk. Jeg spiser det samme jeg har spist nå et år eller to. Ikke trente jeg disse to dagene heller. Det eneste jeg gjorde, var å la være å spise snacks av typen smågodt, sjokolade, chips eller øl. Ellers hadde jeg samme kosthold som jeg har hatt lenge. Men i det øyeblikket jeg bestemmer meg for å leve mer fornuftig så raser vekten med de første ukene. Nå er det litt under to uker siden jeg begynte med dette og jeg har gått ned 2,3 kg. Uten å ha gjort noe mer dramatisk enn å spise fornuftig, trene 1-2 ganger i uka og droppe snacks. Hva er det som gjør at man mister så mye vannvekt med en gang man bestemmer seg for å spise fornuftig, selv om endringene man gjør er veldig små? Er det sånn at smågodt/sjokolade/chips/øl binder veldig mye vann? Så i det øyeblikket man slutter å spise dette, så mister man alt det vannet? Karbohydrater, som det er veldig mye av i smågodt, sjokolade og potetgull / pringles / popcorn, holder på vann i kroppen. 1 g kh binder 2-3 g vann så når du kutter ut disse karbohydratene vil kroppen også slippe mye vann. Du har kanskje merket at du må tisse oftere de første dagene etter at du slutter med snackset? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485720-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vannvekt/#findComment-4311972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhanja Skrevet 23. august Forfatter Del Skrevet 23. august Lillemus skrev (1 minutt siden): Karbohydrater, som det er veldig mye av i smågodt, sjokolade og potetgull / pringles / popcorn, holder på vann i kroppen. 1 g kh binder 2-3 g vann så når du kutter ut disse karbohydratene vil kroppen også slippe mye vann. Du har kanskje merket at du må tisse oftere de første dagene etter at du slutter med snackset? Ja, husker spesielt ene natten hvor jeg måtte stå opp flere ganger og tisse, selv om jeg ikke hadde drukket mye kvelden før. 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485720-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vannvekt/#findComment-4311974 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Lillemus skrev (10 timer siden): Karbohydrater, som det er veldig mye av i smågodt, sjokolade og potetgull / pringles / popcorn, holder på vann i kroppen. 1 g kh binder 2-3 g vann så når du kutter ut disse karbohydratene vil kroppen også slippe mye vann. Du har kanskje merket at du må tisse oftere de første dagene etter at du slutter med snackset? Som Lillemus skriver binder karbohydrater vann, i tillegg vil saltet i snacksen gi ekstra vannvekt som forsvinner når du reduserer saltinntaket. Anonymkode: bab50...ce2 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485720-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vannvekt/#findComment-4312133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snusmumeriken96 Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Vhanja skrev (10 timer siden): Jeg forstår ikke helt dette med vannvekt. I begynnelsen når man jobber med å gå ned i vekt så mister man ganske mye vekt. Dette blir som regel sagt er "for det meste vannvekt". Men jeg forstår ikke helt mekanismene bak. Forrige uke strammet jeg inn etter sommeren. Og gikk ned 1,2 kg på to dager. Men jeg gjorde ingenting dramatisk. Jeg spiser det samme jeg har spist nå et år eller to. Ikke trente jeg disse to dagene heller. Det eneste jeg gjorde, var å la være å spise snacks av typen smågodt, sjokolade, chips eller øl. Ellers hadde jeg samme kosthold som jeg har hatt lenge. Men i det øyeblikket jeg bestemmer meg for å leve mer fornuftig så raser vekten med de første ukene. Nå er det litt under to uker siden jeg begynte med dette og jeg har gått ned 2,3 kg. Uten å ha gjort noe mer dramatisk enn å spise fornuftig, trene 1-2 ganger i uka og droppe snacks. Hva er det som gjør at man mister så mye vannvekt med en gang man bestemmer seg for å spise fornuftig, selv om endringene man gjør er veldig små? Er det sånn at smågodt/sjokolade/chips/øl binder veldig mye vann? Så i det øyeblikket man slutter å spise dette, så mister man alt det vannet? Glykogenlagrene rommer 1,6 kg på en måte. Det vil si at har du fulle lagre veier du 1,6 kg mer enn når de er tømte. De tømmes når du spiser mindre eller etter en løpetur. Vann inn - vann ut.. Ellers så holder kroppen vann uka før mensen og. Så det spørs jo litt hvor du er i syklusen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485720-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vannvekt/#findComment-4312136 Del på andre sider Flere delingsvalg…
krøll9 Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Er helt med på logikken her. Salt og karbohydrater gjør at man binder vann. Hos meg skjer noen ganger det motsatte. Hvis jeg har fastet så spiser et måltid, svetter jeg noe helt sykt om natten. Alt er vått og t skjorten får en spesiell lukt. Egentlig motsatt av det ts opplever. Merkelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485720-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vannvekt/#findComment-4312139 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 8. september Del Skrevet 8. september krøll9 skrev (På 24.8.2024 den 0.42): Er helt med på logikken her. Salt og karbohydrater gjør at man binder vann. Hos meg skjer noen ganger det motsatte. Hvis jeg har fastet så spiser et måltid, svetter jeg noe helt sykt om natten. Alt er vått og t skjorten får en spesiell lukt. Egentlig motsatt av det ts opplever. Merkelig. Vet du hvilken lukt kroppen din skiller ut? Vet du om kroppen din var i ketose? Svette som kommer av angst/stress, har også en skarpere lukt enn annen kroppslukt. Det har med hvor på kroppen den skilles ut. Håper ikke dette ble TMI... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485720-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vannvekt/#findComment-4316968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
krøll9 Skrevet 8. september Del Skrevet 8. september Eva Sofie skrev (2 timer siden): Vet du hvilken lukt kroppen din skiller ut? Vet du om kroppen din var i ketose? Svette som kommer av angst/stress, har også en skarpere lukt enn annen kroppslukt. Det har med hvor på kroppen den skilles ut. Håper ikke dette ble TMI... Det var interessant det. Er jo ekkelt med tema svette uansett, så de som ikke tåler det får lese et annet sted. Det er mulig der var avbrutt ketose. Er på overkroppen. Kan være stress også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485720-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-vannvekt/#findComment-4317022 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.