Gå til innhold

Sterke smerter, kan jeg spørre om sterk smertestillende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har psoriasis artritt.

Jeg går på en immundempende medisin som heter Metex. Noen ganger blir jeg allikevel plaget av sterke smerter. 
Vanligst mot revmatiske smerter er ibux eller annen NSAID. Men slike medisiner har interaksjoner mot Metex og også ACE hemmere jeg tar. Rent praktisk er  risiko liten, men den er der.

Så jeg kan ta paracet. Men det duger ikke.

Jeg har tenkt å spørre FL om noe sterkere, men vet ikke hva. For å komplisere ytterligere får jeg ikke effekt av kodein eller nobligan grunnes genvariant cyp2d6 eller noe sånt(kan være feilskrevet).

Når smertene står på er det veldig ille, jeg har så vont at jeg blir kvalm og kaldsvetter. Ville det vært mulig for meg å få noe sterkere og evnt hva med tanke på genvarianten?

 

Takk for evnt innspill.

 

Anonymkode: 54ab1...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har psoriasis artritt.

Jeg går på en immundempende medisin som heter Metex. Noen ganger blir jeg allikevel plaget av sterke smerter. 
Vanligst mot revmatiske smerter er ibux eller annen NSAID. Men slike medisiner har interaksjoner mot Metex og også ACE hemmere jeg tar. Rent praktisk er  risiko liten, men den er der.

Så jeg kan ta paracet. Men det duger ikke.

Jeg har tenkt å spørre FL om noe sterkere, men vet ikke hva. For å komplisere ytterligere får jeg ikke effekt av kodein eller nobligan grunnes genvariant cyp2d6 eller noe sånt(kan være feilskrevet).

Når smertene står på er det veldig ille, jeg har så vont at jeg blir kvalm og kaldsvetter. Ville det vært mulig for meg å få noe sterkere og evnt hva med tanke på genvarianten?

 

Takk for evnt innspill.

 

Anonymkode: 54ab1...efc

jeg fikk ikke sterkere enn paralgin forte mot sterke smerter og det virket jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig for andre enn du og fastlegen å finne ut av det. Du får bestille time og snakke om dette. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som @Osten - at dette må du ta opp med egen fastlege. Jeg er i samme situasjon som deg, at jeg av ulike grunner ikke kan ta NSAIDS og kodein virker ikke.

 

Min erfaring mtp. å snakke om smertestillende med legen, er å ikke komme med en "bestilling", men beskriv situasjonen din og funksjonen din med smerter som over. Det er uansett opp til legen å vurdere hvilken medisin h*n mener er hensiktsmessig å forsøke. Respekter legens vurdering, og la det få en sjanse. En vet ikke om en medisin fungerer eller ikke, før man har forsøkt.

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Jeg antar dette blir vanskelig da neste mulighet blir morfin og det blir for drøyt.

Anonymkode: 54ab1...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...