Gå til innhold

Hvor ofte kan jeg ta Paracet?


Sokk

Anbefalte innlegg

Jeg får hodepine nå og da, kanskje en del oftere nå enn før. Da hjelper ofte Paracet. Jeg har hørt om legemiddelutløst hodepine og vil helst unngå det. Så da er spørsmålet: ca hvor ofte kan jeg ta Paracet før dette blir et problem? Det er stort sett snakk om 1 g (kanskje 2 av og til) maks et par dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det synes jeg var en del. Har du kartlagt årsakene til hodepinen? Det er også relevant om du tenker denne løsningen er for en periode eller over lengre tid.

Anonymkode: 4e9ce...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (22 minutter siden):

Jeg får hodepine nå og da, kanskje en del oftere nå enn før. Da hjelper ofte Paracet. Jeg har hørt om legemiddelutløst hodepine og vil helst unngå det. Så da er spørsmålet: ca hvor ofte kan jeg ta Paracet før dette blir et problem? Det er stort sett snakk om 1 g (kanskje 2 av og til) maks et par dager i uka.

Les på pakningsvedlegget og hold deg til det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 minutter siden):

Les på pakningsvedlegget og hold deg til det. :) 

Det står dette:

«Ved langtidsbruk (mer enn 3 måneder) av Paracet med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres og bør ikke behandles med økning av dosen. Ved mistanke om hodepine fremkalt av Paracet bør lege kontaktes.»

Så da burde jeg jo egentlig være godt innafor.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det synes jeg var en del. Har du kartlagt årsakene til hodepinen? Det er også relevant om du tenker denne løsningen er for en periode eller over lengre tid.

Anonymkode: 4e9ce...9d5

Akkurat nå er det en midlertidig løsning. Jeg mistenker dehydrering og søvnmangel, evt stress/slitenhet. Jeg føler meg som så frequent flyer i helsetjenesten for tiden at jeg ikke orker å ta opp enda en ting, om ikke det blir et kjempestort problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Sokk skrev (17 minutter siden):

Det står dette:

«Ved langtidsbruk (mer enn 3 måneder) av Paracet med inntak annenhver dag eller oftere, kan hodepine utvikles eller forverres og bør ikke behandles med økning av dosen. Ved mistanke om hodepine fremkalt av Paracet bør lege kontaktes.»

Så da burde jeg jo egentlig være godt innafor.

Akkurat nå er det en midlertidig løsning. Jeg mistenker dehydrering og søvnmangel, evt stress/slitenhet. Jeg føler meg som så frequent flyer i helsetjenesten for tiden at jeg ikke orker å ta opp enda en ting, om ikke det blir et kjempestort problem. 

Skjønner godt at du tenker på det med medikament utløst hodepine, men tror det skal litt mer til. Selv brukte jeg full dose i godt over 1/2 år uten å få noe hodepine (fikk beskjed av legen å gå på denne dosen). Hadde da store smerter døgnet rundt (ikke i hode da)

Kan du prøve å få i deg mer væske?  Tror nok det kan hjelpe hvis du stadig er dehydrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (24 minutter siden):

Skjønner godt at du tenker på det med medikament utløst hodepine, men tror det skal litt mer til. Selv brukte jeg full dose i godt over 1/2 år uten å få noe hodepine (fikk beskjed av legen å gå på denne dosen). Hadde da store smerter døgnet rundt (ikke i hode da)

Kan du prøve å få i deg mer væske?  Tror nok det kan hjelpe hvis du stadig er dehydrert.

Det er godt jeg kan bli beroliget. Var redd for at jeg måtte begynne å rasjonere. Når det er sagt, så klarte ikke Paracet å ta det helt vekk nå, men det er litt redusert.

Jeg må bli mye flinkere til å få i meg væske. Jeg har med meg vannflaske stort sett, men jeg glemmer å drikke. Så jeg må finne en eller annen måte å huske det på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321
Sokk skrev (45 minutter siden):

Det er godt jeg kan bli beroliget. Var redd for at jeg måtte begynne å rasjonere. Når det er sagt, så klarte ikke Paracet å ta det helt vekk nå, men det er litt redusert.

Jeg må bli mye flinkere til å få i meg væske. Jeg har med meg vannflaske stort sett, men jeg glemmer å drikke. Så jeg må finne en eller annen måte å huske det på. 

Hva med alarm? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokk skrev (6 timer siden):

Jeg får hodepine nå og da, kanskje en del oftere nå enn før. Da hjelper ofte Paracet. Jeg har hørt om legemiddelutløst hodepine og vil helst unngå det. Så da er spørsmålet: ca hvor ofte kan jeg ta Paracet før dette blir et problem? Det er stort sett snakk om 1 g (kanskje 2 av og til) maks et par dager i uka.

Når det gjelder medikamentutløst hodepine, så snakkes det ofte om over 14 dager pr måned med hodepine og bruk av paracet.  Andre steder har jeg sett klare advarsler mot å bruke paracet mer enn maks 3 dager i uka mot hodepine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder medikamentutløst hodepine, så snakkes det ofte om over 14 dager pr måned med hodepine og bruk av paracet.  Andre steder har jeg sett klare advarsler mot å bruke paracet mer enn maks 3 dager i uka mot hodepine. 

Ok, takk for svar. Dette er noe mer restriktivt enn det som står i pakningsvedlegget, men litt i samme gate. Jeg vil være på den sikre siden her.

Jeg tenker uansett at hvis det blir en vane å bruke det 3 ganger i uka, så må jeg nesten ta det opp med legen. Ellers står jeg jo midt i en overgang fra å ha veldig lite program til ganske mye mer, så det kan hende det har en sammenheng med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på denne regelen:

Sitat

Du kan ikke poste innlegg som inneholder:

*Doseringsråd av medikamenter. Anbefalte dosering som står i felleskatalogen kan nevnes ved lenking til felleskatalogens sider om nevnte medisin. 

Og det på grunn av anbefalte doseringer så høye at det nesten ble slettet for tull. Tilhørende svar ble også slettet.

Rhodiola, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhodiola skrev (8 timer siden):

 

Og det på grunn av anbefalte doseringer så høye at det nesten ble slettet for tull. Tilhørende svar ble også slettet.

Rhodiola, mod.

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...