Gå til innhold

Er det blitt for lett å bli pensjonist idag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kayia skrev (2 minutter siden):

Kanskje du skal opprette en tråd om «er det for lett å få jobb i dag?», så har du fått markert på sarkastisk og ironisk vis overfor oss i jobb som også mente at det er for lett å få uføre i dag? Eller er det bare erik123 du/dere er ute etter? 

Slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (Akkurat nå):

Slutt.

Det er opprettet minst fem tråder med «er det for lett å…» som reaksjon på at flere av dere tydeligvis ikke tålte at folk svarte «ja» på den første ad om det er for lett å bli ufør. Når du begynner å be folk forsvare seg i en annen tråd enn vedkommende har deltatt i har det gått for langt. Det grenser til forfølgelse/trakassering/mobbing.

Så for å bruke dine ord: Slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

Det er opprettet minst fem tråder med «er det for lett å…» som reaksjon på at flere av dere tydeligvis ikke tålte at folk svarte «ja» på den første ad om det er for lett å bli ufør. Når du begynner å be folk forsvare seg i en annen tråd enn vedkommende har deltatt i har det gått for langt. Det grenser til forfølgelse/trakassering/mobbing.

Så for å bruke dine ord: Slutt. 

Hold kjeft.

Du graver og gnåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (Akkurat nå):

Hold kjeft.

Du graver og gnåler.

Så stilig du oppfører deg når du blir møtt med andre oppfatninger enn dine egne. Trist oppførsel må jeg si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Pensjonister er på ingen måte samfunnsnyttige mer, så jeg foreslår ættestup. Da sparer vi masse penger og slipper eldrebølgen som vil koste oss masse penger og ressurser.

 

Anonymkode: 20f83...60c

Digger den sketsjen. Hvem var det igjen? Var det del av Vikingane på NRK? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (10 timer siden):

Lol, tråden tar opp om det er for lett å bli pensjonist eller ikke. 😂

erik123 er pensjonist, så spurte jeg han om hva han hadde å si til sitt forsvar.

Her er det noen som er her for å provosere,  de jobber ikke men angriper pensjonister som har jobbet all sin dag..De bør skamme seg. De er ennå ikke tørr bak øra. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (10 timer siden):

Så stilig du oppfører deg når du blir møtt med andre oppfatninger enn dine egne. Trist oppførsel må jeg si. 

Du oppfører deg ekstremt dårlig. Du har ikke noe å bidra med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det for lett å bli ufør? Tja. Det er mer komplisert enn det blir fremstilt av mange på dette forumet. Er det for lett å bli pensjonist i dag? Spørsmålet er så dumt at det må være en spøk. 

Anonymkode: 05a51...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har blitt sagt at de lykkeligste er single kvinner og gifte menn. Da jeg vokste opp var de fleste gifte kvinner hjemmeværende og tok seg av barn og hjem. Da jeg selv ble gift var det en selvfølge at jeg skulle jobbe og bidra til samfunnet samtidig som jeg tok meg av fire barn og hjem. Min mann tok seg av jobben sin og bidro litt motvillig til noen oppgaver i hjemmet. Jeg var så utslitt av å jobbe i et omsorgsyrke samtidig som jeg var omsorgsperson hjemme at jeg levde i en slag overlevelsesmodus dag etter dag, år etter år. Helt til kroppen og psyken streiket i den berømmelige overgangsalderen. Da handlet det ikke lenger om vilje men at kroppen har sin egen biologiske agenda. Kvinner og menn er forskjellig. Noe som blir tatt veldig lite hensyn til i vår verden i dag. Vi har ulike roller i familien uansett hva moderne meninger sier. Og jeg skulle ønske at gammel og ung, kvinne eller mann viste respekt og forståelse for hverandre. Fordi jeg selv er mor til unge voksne forstår jeg godt at det ikke er bare lett å vokse opp i dag. Men savner noen ganger respekt for alderdom.  Uansett er de fleste godt voksne  kvinner mest opptatt av andres ve og vell. For gamle foreldre, kanskje en skrantende ektefelle, barn og barnebarn. For en gang omsorgsperson alltid omsorgsperson. 
Kanskje jeg ikke er så samfunnsnyttig lenger men jeg har født fire barn som nå jobber i omsorgsyrker. Det er da noe. 

Anonymkode: 05a51...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (13 timer siden):

Kanskje du skal opprette en tråd om «er det for lett å få jobb i dag?», så har du fått markert på sarkastisk og ironisk vis overfor oss i jobb som også mente at det er for lett å få uføre i dag? 

Du virker veldig humørløs og selvhøytidelig. 

Anonymkode: a385c...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On topic:

Behandlingsbegrensning i sykehjem | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

Denne artikkelen sier mye om det politikerene IKKE snakker om. At man ikke ønsker å behandle sykehjemspasienter og kort sagt (slik jeg også opplevde); et dødsfall på sykehjem feires av sykehjemslegen fordi man da har en ledig plass og en person mindre på pensjon. Satt litt på spissen selvsagt.

Dette synes jeg er uverdig for et land som Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (14 timer siden):

Det er opprettet minst fem tråder med «er det for lett å…» som reaksjon på at flere av dere tydeligvis ikke tålte at folk svarte «ja» på den første ad om det er for lett å bli ufør. 

Så for å bruke dine ord: Slutt. 

Denne tråden var ikke noen reaksjon på noe jeg ikke tålte, det dukket opp en interessant problemstilling som ikke egnet seg i den andre tråden, så da skilte jeg det ut til en egen tråd

Vi har et økonomisk problem med å forsvare dagens ytelser til de eldre, inkludert pensjonen (men sykehjem og tilsvarende er jo enda større kostnad selvsagt), derfor er det naturlig å spørre om det må bli vanskeligere å få pensjon, og i og for seg andre eldrerelaterte ytelser som sykehjem etc.

Må være lov å stille slike spørsmål, uten å bli anklaget for noe merkelige saker.

Altså, statens utgifter er større enn inntektene, og da må "noe" skje, om det er best å "gå" etter pensjonister eller uføre eller andre vet jeg ikke, men noen må vi "ta" (men trolig må vi "gå" etter alle gruppene, inkludert pensjonistene, om regnestykket skal gå opp). Har du noen tanker om trådens tema, mener du det er for lett å bli pensjonist/få ytelser relatert til alderdom, eller ikke ?

Hilsen TS

Anonymkode: dac46...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (7 timer siden):

Du oppfører deg ekstremt dårlig. Du har ikke noe å bidra med..

Nå var det deg jeg tok i forsvar i denne tråden da, jeg syns du ble presset på en ufin måte, men skjønner at jeg bare burde holdt meg unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Denne tråden var ikke noen reaksjon på noe jeg ikke tålte, det dukket opp en interessant problemstilling som ikke egnet seg i den andre tråden, så da skilte jeg det ut til en egen tråd

Vi har et økonomisk problem med å forsvare dagens ytelser til de eldre, inkludert pensjonen (men sykehjem og tilsvarende er jo enda større kostnad selvsagt), derfor er det naturlig å spørre om det må bli vanskeligere å få pensjon, og i og for seg andre eldrerelaterte ytelser som sykehjem etc.

Må være lov å stille slike spørsmål, uten å bli anklaget for noe merkelige saker.

Altså, statens utgifter er større enn inntektene, og da må "noe" skje, om det er best å "gå" etter pensjonister eller uføre eller andre vet jeg ikke, men noen må vi "ta" (men trolig må vi "gå" etter alle gruppene, inkludert pensjonistene, om regnestykket skal gå opp). Har du noen tanker om trådens tema, mener du det er for lett å bli pensjonist/få ytelser relatert til alderdom, eller ikke ?

Hilsen TS

Anonymkode: dac46...399

Jeg syns bare spørsmålet var rart, litt på linje med å spørre «er det for lett å bli myndig?» eller «er det for lett å begynne i 1. klasse?».

Pensjonist er jo noe man automatisk bare blir når man har blitt 67 år. Jeg hadde syntes det var mer forståelig om du spurte «er det for vanskelig å ikke bli pensjonist?» i betydningen  «er det for vanskelig å få fortsette å jobbe etter man har nådd pensjonsalder?». Dét er et interessant tema det :)

Deler forøvrig din bekymring ad regnestykket som ikke går opp.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (11 minutter siden):

Nå var det deg jeg tok i forsvar i denne tråden da, jeg syns du ble presset på en ufin måte, men skjønner at jeg bare burde holdt meg unna. 

Jeg gjetter på at det var et feilsitat fra erik123s side, at kommentaren hans skulle til en annen. Men jeg vet jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
ISW skrev (3 timer siden):

On topic:

Behandlingsbegrensning i sykehjem | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)

Denne artikkelen sier mye om det politikerene IKKE snakker om. At man ikke ønsker å behandle sykehjemspasienter og kort sagt (slik jeg også opplevde); et dødsfall på sykehjem feires av sykehjemslegen fordi man da har en ledig plass og en person mindre på pensjon. Satt litt på spissen selvsagt.

Dette synes jeg er uverdig for et land som Norge.

Vi opplever artikkelen veldig forskjellig! Legen som har skrevet den, beskriver - slik jeg forstår det - dilemmaet med å overbehandle pasienter som ikke kan uttrykke sin vilje og behandle i mindre grad de pasientene som er oppegående kognitivt og mentalt i forhold til hva han hadde tenkt i utgangspunktet. 

Har vi lest samme artikkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (44 minutter siden):

Pensjonist er jo noe man automatisk bare blir når man har blitt 67 år.

Endrer du alderen til 75, så blir det ikke like lett å bli pensjonist

Reduserer sykehusenes gratis behandling til eldre (at det må dekkes selv/egen forsikring, slik som i USA f.eks), blir det også mye vanskeligere å bli pensjonist, fordi levealderen vil synke.

Var ment som et åpent spørsmål, alle med tanker kan bidra med løsninger eller forslag, inkludert du! :) 

Anonymkode: dac46...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (54 minutter siden):

Jeg gjetter på at det var et feilsitat fra erik123s side, at kommentaren hans skulle til en annen. Men jeg vet jo ikke. 

Det er riktig. Jeg var glad for Kayia sitt bidrag..Kommentaren skulle til en annen..Å angripe pensjonister er mer en sjofelt. Det kommer fra juplinger som aldri har jobbet. De vil ha trygda si for å drive dank..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Endrer du alderen til 75, så blir det ikke like lett å bli pensjonist

Reduserer sykehusenes gratis behandling til eldre (at det må dekkes selv/egen forsikring, slik som i USA f.eks), blir det også mye vanskeligere å bli pensjonist, fordi levealderen vil synke.

Var ment som et åpent spørsmål, alle med tanker kan bidra med løsninger eller forslag, inkludert du! :) 

Anonymkode: dac46...399

Var dette dine forslag til løsning. At alle får gratis helsehjelp bortsett fra eldre? Eller øke pensjonsalder til 75 år?. Det hadde da bare blitt flere uføretrygdede. Det er dessuten økning av pensjonister som må gå på sosialkontoret og matutdeling. Nylig ble også ordningen med enkepensjon avsluttet. Går i rett retning det kanskje? Det er faktisk mennesker med følelser og tanker i de gamle kroppene. Mennesker som er ofte er mer sårbare. 

Anonymkode: 05a51...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 minutt siden):

Det er riktig. Jeg var glad for Kayia sitt bidrag..Kommentaren skulle til en annen..Å angripe pensjonister er mer en sjofelt. Det kommer fra juplinger som aldri har jobbet. De vil ha trygda si for å drive dank..

Juplingene på trygd blir også pensjonister, så det er et selv-angrep i så fall de bedriver med

Men ser ikke helt hvorfor det er mer sjofelt å "angripe" pensjonister, enn uføretrygdede. Det er begge grupper som i all hovedsak er for dårlige i form til å bidra til arbeidslivet og som derfor forsørges av staten, med visse unntak for begge gruppene.

Det kreves ikke å ha bidratt med en krone til staten/samfunnet for å bli pensjonist, alt som trengs er å holde seg i live, som en kan f.eks nave seg til selv uten uføretrygd. Dette til orientering.

Anonymkode: dac46...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...