Gå til innhold

Ungdomsgjeng tyranniserer bibliotek, må stenge, men syntes synd på de sårbare ungdommene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere biblioteker må stenge på grunn av hærverk, tyveri og uønsket oppførsel. Nå stenger også Horten dørene etter flere ubehagelig hendelser.

Biblioteksjef Heidi Andreassen sier de ikke ønsker å stenge biblioteket, men at det er et strakstiltak.

– Først og fremst er det trist for disse ungdommene. Vi ønsker å ta vare på dem fordi de er sårbar ungdom.

Biblioteket i Horten er ikke alene om å slite med tilbudet «Meråpent».

Også Ski bibliotek i Nordre Follo måtte stenge det meråpne biblioteket i tre uker i slutten av april i år. Biblioteksjef Linda Rasten sier de opplevde uro over flere måneder.

Ungdommene løp rundt, kastet ting på hverandre og slåss inne i lokalene, forklarer biblioteksjefen.

– Det var en ungdomsgjeng som tok veldig negativt eierskap til lokalene våre. De respekterte ikke beskjeder, og oppførte seg dårlig mot folk som var på biblioteket og de ansatte, sier hun.

Det var også mistanke om at de omsatte rusmidler. I flere uker hadde biblioteket kontinuerlig vakthold.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ungdomsgjeng-tyranniserer-bibliotek-i-horten-1.17042049

Hva er det med disse ungdommene, har de ikke fått oppdragelse hjemme? Og hvilken "sårbar" gruppe er det snakk om? Skyldes det trangboddhet?

Anonymkode: 72fe4...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig sak. Norsk ungdom er ikke hva de pleide å være. Synes det egentlig er berikende med mangfold jeg, men sikkert noen rasister som er uenig med meg.

Anonymkode: 59c2d...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Norsk ungdom er ikke hva de pleide å være.

Det er nok heller voksengenerasjonen som har forandret seg - til det verre.

Før var voksengenerasjonen ihvertfall villig til å sette hardt mot hardt - selv om det mange ganger ble gjort på feil grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (11 minutter siden):

Det er nok heller voksengenerasjonen som har forandret seg - til det verre.

Før var voksengenerasjonen ihvertfall villig til å sette hardt mot hardt - selv om det mange ganger ble gjort på feil grunnlag.

Begge deler er vel sant. Så er spørsmålet hvorfor og hva som er løsningen. Og årsaken er vel woke ideologi (kan ikke straffe barn for barn er barn lizzom) + ikke vestlig innvandring (annen kultur og syn på samfunnet/enhet), løsningen er ? Kommunisme (?)

Anonymkode: 59c2d...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Begge deler er vel sant. Så er spørsmålet hvorfor og hva som er løsningen. Og årsaken er vel woke ideologi (kan ikke straffe barn for barn er barn lizzom) + ikke vestlig innvandring (annen kultur og syn på samfunnet/enhet), løsningen er ? Kommunisme (?)

Hva mener du er grunnen til problemet og hva mener du er løsningen? Jeg ser stadig innlegg som er innvandringskritiske her, men det er som de som kommenterer aldri tør å si hva de mener, men bare antyder eller peker på alle mulige grunner til at man ikke får lov til å snakke fritt. Men du får lov! Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så er spørsmålet hvorfor og hva som er løsningen.

Bibliotekarer og andre folk i kunnskaps- og utdanningssektoren må bli mye tøffere i sine advarsler mot antiintellektualisme og kunnskapsforakt, og begynne å bruke de mulighetene de faktisk har til å sette hardt mot hardt - istedenfor å la føledamene og særinteresseaktivistene sette dagsorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat skrev (5 minutter siden):

Hva mener du er grunnen til problemet og hva mener du er løsningen? Jeg ser stadig innlegg som er innvandringskritiske her, men det er som de som kommenterer aldri tør å si hva de mener, men bare antyder eller peker på alle mulige grunner til at man ikke får lov til å snakke fritt. Men du får lov! Kjør på!

Er De nyansatt hos Egmont ?

Vet ikke helt hva du sikter til, jeg har en mening som er innafor det som er lovlig å si på (dette)forumet selv om den er noe unormal, jeg har alltid sagt at jeg mener vi trenger full innvandringsstopp (i det minste for ikke vestlig innvandring), helt til vi får integrert godt alle de som har kommet hit så langt, etter at ting er i orden kan vi åpne opp for flere. Og dette er særdeles viktig for de nåværende innvandrende (som vi ser sliter en del), så de får muligheten til å bli fullverdige borgere, og ikke som nå hvor de i praksis er blitt en underklasse med alle problemene det medfører. Jeg vil at innvandrerne skal ha like bra utfall som oss eldre nordmenn, men det krever noen tiltak og begrensninger på antall som tas inn på kort tid. Sånn er verden.

Jeg er også imot woke indoktrinering i skolen (/i mediene, dog vanskeligere å styre mediene men skolene kan styres), jeg mener at barn trenger straff, f.eks lager barnet trøbbel på skolen, og ikke stopper, så må han kastes ut av skolen. Bråker du i biblioteket, må du kastes ut av biblioteket. Er du kriminelle og fortsettes, må du kastes i fengsel. Altså, vet det sikkert høres sjokkerende og slemt, og radikalt ut, å kaste en sårbar ungdom ut av et bibliotek fordi han truet ansatte og selger dop derifra, det er jo slemt, det er jo bare et lite uskyldig barn, mener woke folket, men problemet er at alternativet er enda verre for alle

Vi er for redd for å ta "slemme" valg, som samfunn. Og med "slem" mener jeg ting som er nødvendige for et bra samfunn på lang sikt, selv om det koster/føles galt på kort sikt. Derfor er vi på vei mot kollapsen, mens alle jubler over "Fremskrittene" vi gjør (som føles bra på kort sikt, men har konskevenser på lang sikt som woke folket ikke vil like). Norge i 2024 er som "feminister for islam", det føles skikkelig bra på kort sikt, en kan skryte få sosiale poeng, en er inkluderne og flott og alt er supert, helt til det ikke er det lenger ;) 

Anonymkode: 59c2d...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er også imot woke indoktrinering i skolen

Har du noen eksempler fra læreplanen, eller er det et lite mindretall av læreres praksis du refererer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Ok, jeg forstår deg da slik:

- Bråket på bibliotekene skyldes primært innvandring.

- Løsningen er innvandringsstopp, samt å sette hardt mot hardt ved bråk på biblioteket — utkasting av bråkmakere, ikke stengning.

Å bruke utvisning som virkemiddel mot bråk kan jeg stille meg bak. Å sette et likhetstegn mellom disse problemene og innvandring tror jeg er en overforenkling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (9 minutter siden):

Ok, jeg forstår deg da slik:

Og din løsning/forklaring er ?

Anonymkode: 59c2d...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat skrev (33 minutter siden):

Ok, jeg forstår deg da slik:

- Bråket på bibliotekene skyldes primært innvandring.

- Løsningen er innvandringsstopp, samt å sette hardt mot hardt ved bråk på biblioteket — utkasting av bråkmakere, ikke stengning.

Å bruke utvisning som virkemiddel mot bråk kan jeg stille meg bak. Å sette et likhetstegn mellom disse problemene og innvandring tror jeg er en overforenkling.

Det er vel helt klart av innvandring fra visse land skaper mye problemer?

Anonymkode: 72fe4...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksopplysninger: "Meråpent" betyr at brukerne låser seg inn selv, via en app og/eller lånekortet. Biblioteket er da ikke bemannet av bibliotekarer, men det kan være en vekter til stede, og det kan være kameraovervåkning. Så det er en tillitsbasert utvidelse av åpningstiden, på linje med det enkelte matbutikker har begynt med - døgnåpen selvbetjening uten ansatte til stede. Bibliotekenes meråpning er ikke 24 timer i døgnet, men noen timer før og (særlig) etter vanlig åpningstid. Veldig fint for ordinære brukere, og sikkert positivt mht. antall bøker som blir innlevert i tide også. 

Så det er et glimrende tiltak, men risikoen er selvsagt at noen grupper begynner å bruke biblioteket som varmestue og lokale for bruk og omsetning av rusmidler. Dessuten kan det føre til at disse gruppene forsøker å "overta" biblioteket også når de har regulær åpning. Bibliotekene er ikke akkurat overbemannet, så de ansatte har ingen sjanse til å styre eller kaste ut en stor gjeng som kommer samlet for å lage bråk.   

Jeg har ikke løsningen på problemet, men det tydeliggjør jo at det er et stort behov for et sted der ungdom kan samles uten at det koster noe og det ikke kreves en bestemt aktivitet (som f.eks. trening). (Nei, jeg påstår ikke at ungdomsklubber løser alle sosiale problemer, men jeg tror heller ikke det var så lurt å stenge dem.) Men jeg synes ikke synd på de som misbruker slike tillitsbaserte ordninger, jeg håper det er mulig å regulere tilgangen og at - eh - initiativtakerne i gjengen blir straffet.  

Det som gjør meg rasende, er at dette truer bibliotek-konseptet, som er utsatt allerede. Det er stadig noen politikere som ikke forstår verdien av bibliotekene, og de kan sikkert finne på å tolke dette som at løsningen er å stenge dem. At det er meningsløst, har jeg skrevet massevis av innlegg om her tidligere:

https://forum.doktoronline.no/topic/385112-la-bibliotekene-hvile-i-fred/#comment-3406066

https://forum.doktoronline.no/topic/394440-jeg-er-så-inderlig-enig-i-dette-her-om-gratis-bibliotek/#comment-3498225

https://forum.doktoronline.no/topic/398531-enorme-forskjeller-i-osloskolen/#comment-3539693

https://forum.doktoronline.no/topic/484217-barn-kan-ikke-lenger-oppføre-seg-på-et-bibliotek/page/2/#comment-4298516

Samfunn i et hjørne av verden der det er mørkt, kaldt og dårlig vær mye av året, trenger møteplasser med lav terskel. I den store sammenhengen lønner de seg, men blårussen forstår dessverre ofte ikke de store sammenhengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Meråpent er kun for 18+ så skjønner ikke hva du snakker om

Anonymkode: b4bf0...dd0

Det er jo fullt mulig at én 18-åring slipper inn en hel gjeng. Svært mange ordninger kan misbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (30 minutter siden):

Bibliotekene er ikke akkurat overbemannet, så de ansatte har ingen sjanse til å styre eller kaste ut en stor gjeng som kommer samlet for å lage bråk. 

Nei, men det er mulig for vanlige borgere å samle en enda større gjeng og sette dem på plass én gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woke har gått for langt. Vi skal være altfor inkluderende. Ingenting er galt. Mange innvandrere får mange barn de ikke har råd til. Null oppdragelse og de bor på steder hvor andre også sliter økonomisk.

Da blir dette konsekvensene

Anonymkode: b022f...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Woke har gått for langt. Vi skal være altfor inkluderende. Ingenting er galt. Mange innvandrere får mange barn de ikke har råd til. Null oppdragelse og de bor på steder hvor andre også sliter økonomisk.

Da blir dette konsekvensene

Anonymkode: b022f...9cd

Hvorfor får innvandrere så mange barn egentlig? Er det fordi de fra hjemlandet er vant med at halvparten av barna sulter ihjel eller dør av forkjølelse? 

Anonymkode: b4bf0...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor får innvandrere så mange barn egentlig? Er det fordi de fra hjemlandet er vant med at halvparten av barna sulter ihjel eller dør av forkjølelse? 

Anonymkode: b4bf0...dd0

I utlandet har de ikke et trygdesystem som tar vare på deg, derfor er det ungene som blir trygda/pensjonen på dine eldre dager og som må stelle deg og ta vare på deg. Jo flere barn jo større sjanse for å bli ivaretatt økonomisk som gæmlis.

Anonymkode: 98d80...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I utlandet har de ikke et trygdesystem som tar vare på deg, derfor er det ungene som blir trygda/pensjonen på dine eldre dager og som må stelle deg og ta vare på deg. Jo flere barn jo større sjanse for å bli ivaretatt økonomisk som gæmlis.

Det er den rasjonelle forklaringen ja, men det gir jo ingen mening i Norge. Utdanningsnivå kan muligens ha noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Meråpent er kun for 18+ så skjønner ikke hva du snakker om

Anonymkode: b4bf0...dd0

Problemet er ofte at noen sniker seg inn i det andre går inn eller ut. Selv om man signerer på at man ikke skal slippe inn andre så er det ikke så lett om man er en liten, kanskje litt eldre, kvinne som går ut og det står en ungdomsgjeng utenfor og trenger seg inn i det man går ut av døra - da er det ikke bare-bare å skulle stoppe dem. Dette har vært et problem hos oss, men det var yngre ungdom og etter et møte med foreldrene til disse så ble det slutt på dette tullet gitt. Vi har opplevd svært lite tull, bråk og uro i forbindelse med Meråpent (dette er ikke i Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...