Gå til innhold

Hvit dagmamma-fødselspenger


Gjest snart dagmamma

Anbefalte innlegg

Gjest snart dagmamma

Hei

Jeg skal begynne som dagmamma i august. Vi vil rundt den samme tiden prøve å få et barn til. Hvordan er reglene her med beregning av fødselspenger? Jeg skal passe barna hjemme hos meg selv og jeg skal betale skatt.

Jeg har hele tiden trodd at jeg fikk fødselspenger på lik linje som når jeg var ute i jobb, men har hørt at dette kanskje ikke stemmer.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Nei, du er da selvstendig næringsdrivende, og fødselspengegrunnlaget = din pensjonsgivende inntekt som sådan (altså etter at kostnader er trukket fra).

Du får 65% av dette hvis ikke du har tegnet tilleggsforsikring for 100% dekning minst 10 mndr før _fødsel_. Det er godt nok med 100% fra 15. dag, den gjelder fra første dag du skal ha fødselspenger (forutsatt altså at den er tegnet i god nok tid på forhånd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg skal begynne som dagmamma i august. Vi vil rundt den samme tiden prøve å få et barn til." Du er kjip, du! Hva med de du skal passe? Har du tenkt å fortelle foreldrene, som må bytte dagmamma etter (kanskje) kun kort tid, om denne planen? Synes du skal finne deg en annen jobb!

Mener nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart dagmamma

"Jeg skal begynne som dagmamma i august. Vi vil rundt den samme tiden prøve å få et barn til." Du er kjip, du! Hva med de du skal passe? Har du tenkt å fortelle foreldrene, som må bytte dagmamma etter (kanskje) kun kort tid, om denne planen? Synes du skal finne deg en annen jobb!

Mener nå

For det første har vel ikke de noe med om vi har tenkt å prøve å få en til. Mener du seriøst at jeg må informere foreldrene til de jeg skal passe om at "fremover nå så kan det hende vi blir litt mer aktive i sengehalmen så du får selv se om du vil at jeg skal passe barnet ditt" Det er jo noe av det dummeste jeg har hørt. Syns du det er bedre hvis jeg får meg en annen jobb og blir gravid med en gang?

Du er klar over at et svangerskap varer i 9 mnd? Det er faktisk ganske lang tid å klare å få noen andre til å passe. For det andre så er det vanlig at man har kontrakt for et år av gangen.Når vi begynner å prøve på å få en til på høsten så vil jo ikke det si at det klaffer med en gang. Nei det var et usakelig o gusannsynlig tåpelig innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har vel ikke de noe med om vi har tenkt å prøve å få en til. Mener du seriøst at jeg må informere foreldrene til de jeg skal passe om at "fremover nå så kan det hende vi blir litt mer aktive i sengehalmen så du får selv se om du vil at jeg skal passe barnet ditt" Det er jo noe av det dummeste jeg har hørt. Syns du det er bedre hvis jeg får meg en annen jobb og blir gravid med en gang?

Du er klar over at et svangerskap varer i 9 mnd? Det er faktisk ganske lang tid å klare å få noen andre til å passe. For det andre så er det vanlig at man har kontrakt for et år av gangen.Når vi begynner å prøve på å få en til på høsten så vil jo ikke det si at det klaffer med en gang. Nei det var et usakelig o gusannsynlig tåpelig innlegg

Når man finner dagmamma til barnet sitt, så er det i utgangspunktet for en lengre periode enn noen måneder. Mener fremdeles at det er mer realt om du finner deg en annen jobb, der kan man finne vikar for deg. Så får du bare mene at jeg er "gusannsynlig tåpelig "!

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snart dagmamma

Når man finner dagmamma til barnet sitt, så er det i utgangspunktet for en lengre periode enn noen måneder. Mener fremdeles at det er mer realt om du finner deg en annen jobb, der kan man finne vikar for deg. Så får du bare mene at jeg er "gusannsynlig tåpelig "!

Lykke til.

Snakk om å være barnslig, du skjønte at den ene bokstaven hengte seg på feil ord eller er du lite flink til å se sammenhenger. Så du mener at hvis jeg blir gravid og sier det til foreldrene når jeg er 3 mnd på vei så har ikke de god nok tid til å finne en annen dagmamma?

Nei jeg er glad ikke alle andre tenker som deg. MAn har aldri noen garantier når man får dagmamma for om denne vil bli gravid, syk eller av en eller annen grunn må slutte. Derfor er det greit med barnehager.

Å få en annen jobb er for meg ikke noe alternativ, ikke fordi jeg ikke har utdannelse(det har jeg nok av) men fordi jeg vil være hjemme med barna mine.

Har du noe forslag til en annen jobb hvor man kan være med barna sine hele dagen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakk om å være barnslig, du skjønte at den ene bokstaven hengte seg på feil ord eller er du lite flink til å se sammenhenger. Så du mener at hvis jeg blir gravid og sier det til foreldrene når jeg er 3 mnd på vei så har ikke de god nok tid til å finne en annen dagmamma?

Nei jeg er glad ikke alle andre tenker som deg. MAn har aldri noen garantier når man får dagmamma for om denne vil bli gravid, syk eller av en eller annen grunn må slutte. Derfor er det greit med barnehager.

Å få en annen jobb er for meg ikke noe alternativ, ikke fordi jeg ikke har utdannelse(det har jeg nok av) men fordi jeg vil være hjemme med barna mine.

Har du noe forslag til en annen jobb hvor man kan være med barna sine hele dagen kanskje?

"MAn har aldri noen garantier når man får dagmamma for om denne vil bli gravid, syk eller av en eller annen grunn må slutte."

DNei, det er greit, men det er stor forskjell på "uhell" og på planlagte graviditeter. Jeg brukte i hvert fall flere måneder på å finne en god dagmamma. Det er vel heller ingen garanti for at du kan jobbe hele graviditeten, akkurat. En såpass tung jobb blir du sannsynligvis sykemeldt fra ganske raskt.

Jeg ser ditt problem, men synes ikke det er moralsk riktig av deg. Har heller ingen anelse om hva slags utdannelse du har, så jeg kan ikke foreslå noen jobb for deg. Vel, du gjør som du vil, tror heller ikke dette er riktig forum for denne diskusjonen.- Jeg stopper her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...