Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest monikka
Skrevet

Hei! Kvinne 30 år, prøver å bli gravid. Har hatt en pergotimekur, pga sjeldne menstruasjoner (35 -45 dager ca.) Tok den siste pergotimetabletten 22.mars. Fikk mens 16.april, altså 26 dager fra siste tablett til 1. mensdag.

1.Er det sannsynlig at jeg har fått eggløsning ved hjelp av pergotime, eller en vanlig eggløsning som jeg pleier å få?

Hvorfor ellers eggløsning så lenge etter tablettene?

2. Var ikke helt nøye på eggløsningstestene som jeg skulle ta fra dag 13-17, og fikk ikke utslag. Men siden mensen kom så lenge etterpå kunne jeg jo ikke fått utslag på e.l. de dagene uansett? Betyr det at jeg neste gang skal ta tester utover disse dagene? Det vil jo i såfall si at jeg må ta ca 10 testpinner?

3. Ut ifra opplysningene du har fått av meg, virker det som om pergotime skal brukes videre? Har ellers ikke hørt noe fra sykehuset, skulle få beskjed dersom jeg ikke har hatt eggløsning. Så da bør jeg vel bare fortsette?

Takker på forhånd for svar!

Mette Moen, Gynekolog
Skrevet

1. Eggløsning kan bli forsinket med pergotime. Virkningen sjekkes ved temperaturmåling og blodprøve for å måle progesteron, og evt. eggløsningpinner

2. Du bør starte med eggløsningspinner når du er ferdig med pergotime, men du kan altså også måle temperatur.

3. Det kan jeg ikke si noe om, jeg pleier alltid å sjekke både temeperatur og progesteron på mine pasienter som får pergotime.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...