Gå til innhold

Manglende motivasjon, Fake it till you make it...

Anbefalte innlegg

Manglet totalt motivasjon til å trene i dag, men bestemte meg for å prøve utsagnet...Fake it till you make it.  Og det fungerte... kom meg igjennom hele økta uten noe tulletanker om at dette var en dårlig idé og føler meg så mye bedre.  Hvordan greier dere å komme dere på trening når motivasjonen mangler?

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ofte tenker jeg på den fantastiske følelsen jeg får når jeg er ferdig trent og nydusjet, den følelsen kan motivere meg! 

Anonymkode: 4f729...0ea

Ja, jeg prøver også å bruke den, men allikevel så må jeg innimellom rett og slett ta meg selv i nakken og sparke meg avgårde. Mens andre ganger går det helt greit å dra. Uansett hvordan jeg kommer meg avgårde, så er det alltid veldig godt etterpå. 

emilie321 skrev (1 time siden):

Manglet totalt motivasjon til å trene i dag, men bestemte meg for å prøve utsagnet...Fake it till you make it.  Og det fungerte... kom meg igjennom hele økta uten noe tulletanker om at dette var en dårlig idé og føler meg så mye bedre.  Hvordan greier dere å komme dere på trening når motivasjonen mangler?

Det er ganske sjelden jeg har veldig lyst til å trene, men jeg vet at det er alltid ok når jeg bare kommer i gang og bestandig veldig deilig etterpå.

Annonse

Jeg tenker ikke, jeg bare gjør det. Jeg dveler ikke med tankene om at jeg ikke har lyst, og jeg bruker heller ikke energi på å argumentere mot disse tankene eller lete etter motivasjon eller selvdisiplin. Jeg bare gjør det, på autopilot.

Vhanja skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker ikke, jeg bare gjør det. Jeg dveler ikke med tankene om at jeg ikke har lyst, og jeg bruker heller ikke energi på å argumentere mot disse tankene eller lete etter motivasjon eller selvdisiplin. Jeg bare gjør det, på autopilot.

Der er ikke jeg ennå, dessverre. 

emilie321 skrev (1 minutt siden):

Der er ikke jeg ennå, dessverre. 

Jeg er jo ikke der 100% enda selv, da. Men har gjort det de siste gangene. Jeg bare overså stemmen i hodet som forsøkte å fortelle meg at jeg var sliten, trøtt, orket ikke... også pakket jeg gymbagen, tok på meg treningsklær og gikk ned og trente. Uten å tenke og uten å bruke energi på å "overtale" meg selv til å gjøre det. 

Det er veldig befriende. :) 

Vhanja skrev (39 minutter siden):

Jeg tror dette er en god strategi. Vet at det blir tungt å komme seg ut i november f.eks. 

Anonymkode: 4f729...0ea

• 4 måneder senere...
Vårblomst89
emilie321 skrev (På 1.10.2024 den 16.15):

Jeg lurer også på hvordan folk finner motivasjon til å trene

Vårblomst89 skrev (3 timer siden):

Jeg lurer også på hvordan folk finner motivasjon til å trene

Hadde helt glemt denne tråden. Egentlig litt fint å se den igjen.  Er igang igjen etter noen måneder hvor jeg ramlet helt av treningen og må nok innimellom ha noen kraftige spark bak for å komme meg på dit.  

Noe av motivasjonen ligger i at alt blir bedre etter trening, dvs at treningen gjør noe godt med kroppen.  Hadde en dag i går hvor kroppen føltes veldig tung, men greide etterhvert å dra og trene. Det gikk tungt, men var kjempe fornøyd da jeg var ferdig. Så må bare huske på det til neste gang jeg sliter med å dra dit.

påskelilje

Mine motivasjonsfaktorer:

* Fravær/reduksjon av vondt i ryggen når jeg trener jevnt

* Økt styrke i kroppen til hverdagsaktiviteter

* Ser at jeg faktisk blir strammere, føler meg da finere

* Forebygging av helseplager i fremtiden

Jeg prøver å planlegge X økter i uka på dagene ***, og legger opp uka etter det. Forplikter meg selv til disse "avtalene" med meg selv.

PS: skulle ønske at et av punktene var vektreduksjon, men det ser jeg ikke noe til 🙃😄😮

Annonse

påskelilje skrev (3 minutter siden):

Jeg prøver å planlegge X økter i uka på dagene ***, og legger opp uka etter det. Forplikter meg selv til disse "avtalene" med meg selv.

PS: skulle ønske at et av punktene var vektreduksjon, men det ser jeg ikke noe til 🙃😄😮

Det var jo fine motivasjonfaktorer.

Nå har jeg jo nettopp begynt å trene igjen, men målet er jo å få det til over tid. Har nok mye av de samme faktorene som deg, men kan legge til at jeg nok sover litt bedre og at jeg iallefall håper på vektreduksjon.  Føler meg uansett mer vel når jeg har fått trent. Får dessuten mer lyst på sunn mat og litt mindre lyst på godteri😊

Tror faktisk ewt å kunne trene over tid må ligge i genene. Hater trening, alltid gjort. Stått i det ett par år, men dwt gir meg ingenting annet enn ergrelse og harfølelse.

Elsker å gå, så går heller mye og fort.. 

Leve ett liv med hat hver uke er ikke for meg. Det merkelige er jo at jeg er positiv til alt, blid og fornøyd, helt til jeg skal trene.

Samme er det med den forbanna skogen, Gå i skog og mark gir meg ingenting, får jeg asfalt under beina, da koser jeg meg.

Adeie skrev (58 minutter siden):

Tror faktisk ewt å kunne trene over tid må ligge i genene. Hater trening, alltid gjort. Stått i det ett par år, men dwt gir meg ingenting annet enn ergrelse og harfølelse.

Elsker å gå, så går heller mye og fort.. 

Leve ett liv med hat hver uke er ikke for meg. Det merkelige er jo at jeg er positiv til alt, blid og fornøyd, helt til jeg skal trene.

Samme er det med den forbanna skogen, Gå i skog og mark gir meg ingenting, får jeg asfalt under beina, da koser jeg meg.

Det kan godt hende at du har rett. Selv var jeg veldig aktiv som barn og ungdom og elsket det.  Når jeg først kommer meg på treningssenteret, så liker jeg å trene og elsker den gode følelsen jeg får etterpå.  Største problemet mitt med trening er dørstokkmila og at jeg har vært mye syk. Og da kommer jeg ut av det. Har heller ikke så mye energi, så greier ikke flere ting om dagen. Det håper jeg at kan bedre seg etterhvert. 

emilie321 skrev (På 1.10.2024 den 16.15):

påskelilje skrev (1 time siden):

Signerer på mye av det @påskelilje skriver. Jeg kan legge til søvn; jeg sover i mellom litt dårlig, og vet jeg sover bedre etter å ha vært fysisk aktiv og kanskje særlig etter styrketrening. Merker ikke noe vektreduksjon, men har faktisk merket at klær sitter bedre og strammer mindre, og det er jo noe :) . 

Videre er trening noe jeg bare bestemmer meg for, jeg "føler" ikke på motivasjonen fra dag til dag. Tar med meg treningstøy på jobb omtrent hver dag, og om jeg ikke har andre planer og er frisk, trener jeg de fleste dager på vei hjem. Noen ganger er det litt tungt å komme seg dit, men alltid ok når jeg er i gang, og deilig etterpå. Det blir gjerne to-tre ganger i uka, og trimmer også i helgen i form av skitur eller litt lengre gåtur.

Lykke til.

Man kan ikke stole bare på motivasjon og selvdisiplin. Begge deler er en begrenset ressurs og man vil ikke ha motivasjon til å trene hver gang. Man må gjøre det til en vane, slik at man bare gjør det på autopilot uten å tenke, vurdere og diskutere med seg selv.

Vhanja skrev (2 timer siden):

Man kan ikke stole bare på motivasjon og selvdisiplin. Begge deler er en begrenset ressurs og man vil ikke ha motivasjon til å trene hver gang. Man må gjøre det til en vane, slik at man bare gjør det på autopilot uten å tenke, vurdere og diskutere med seg selv.

Er enig i dette, men innimellom er formen (psykisk) så dårlig at det virker uoverkommelig å komme seg dit. Dager hvor jeg bla har sovet bedre og har litt mer energi, så går det så utrolig mye lettere. 

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Er enig i dette, men innimellom er formen (psykisk) så dårlig at det virker uoverkommelig å komme seg dit. Dager hvor jeg bla har sovet bedre og har litt mer energi, så går det så utrolig mye lettere. 

Hvis det virker uoverkommelig, så er vel heller ikke motivasjonen der? Dvs at man kan ikke finne den der og da.

Det spørs jo hvor ofte det skjer, men hvis man har sovet dårlig og er ordentlig sliten fysisk og/eller psykisk, så er det greit å la være å trene.

Men hvis det skjer jevnlig, så kan du jo tenke at du reiser på trening, men at du ikke nødvendigvis tar hele programmet. Vet flere bruker teknikken med å tenke "I dag trener jeg bare ti minutter", sånn at de kan komme seg avgårde. Når de først er i gang, så trener de ofte lenger likevel, da det er dørstokkmila som er vanskeligst.

Andre måter kan være å trene sammen med noen, da har man en avtale med andre som er vanskeligere å bryte. Evt kan man gi seg selv en belønning etter man har trent, f.eks se en film/serie man har gledet seg til, lese en bok man nettopp har kjøpt eller noe annet man gleder seg til. Jo fortere man blir ferdig med trening, jo fortere kan man gjøre det man gleder seg til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...