Gå til innhold

@nachnoo Henvisning fra privat behandler til DPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om man går i behandling privat og behandler ser/tenker/vurderer det til at man vil oppfylle kravene for behandling i det offentlige; vil behandler ta det opp med pasienten? 

Anonymkode: 7d5f4...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, private behandlere har ingen opplysningsplikt mht om de tenker du kvalifiserer til opptak i det offentlige. Det er heller ikke deres jobb å vurdere dette 

Anonymkode: 0d7e1...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, private behandlere har ingen opplysningsplikt mht om de tenker du kvalifiserer til opptak i det offentlige. Det er heller ikke deres jobb å vurdere dette 

Anonymkode: 0d7e1...8d1

Akkurat. Takk.

Anonymkode: 7d5f4...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man går i behandling privat og behandler ser/tenker/vurderer det til at man vil oppfylle kravene for behandling i det offentlige; vil behandler ta det opp med pasienten? 

Anonymkode: 7d5f4...592

Først må jeg innrømme at dette var en helt ny problemstilling jeg aldri har tenkt på. 

Hvorfor skulle behandler ta opp dette? Jeg antar at i all behandling er en innstilt på å fortsette hos samme behandler med mindre pasienten har tatt det opp spesifikt.

Men hvis du spør behandler, vil vedkommende sikkert svare deg på om du oppfyller kravene for å gå på DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å gå til DPS offentlig fra privat psykolog. Han skrev en et skriv til fastlegen som henviste videre til DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (30 minutter siden):

Jeg ble anbefalt å gå til DPS offentlig fra privat psykolog. Han skrev en et skriv til fastlegen som henviste videre til DPS.

Så fint!

Anonymkode: 7d5f4...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (39 minutter siden):

Først må jeg innrømme at dette var en helt ny problemstilling jeg aldri har tenkt på. 

Hvorfor skulle behandler ta opp dette? Jeg antar at i all behandling er en innstilt på å fortsette hos samme behandler med mindre pasienten har tatt det opp spesifikt.

Men hvis du spør behandler, vil vedkommende sikkert svare deg på om du oppfyller kravene for å gå på DPS.

Jeg tenker omvendt; hvorfor skulle han ikke gjøre det?

Anonymkode: 7d5f4...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker omvendt; hvorfor skulle han ikke gjøre det?

Anonymkode: 7d5f4...592

Fordi han tjener penger på at. Du går til han. 

Anonymkode: 50647...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fordi han tjener penger på at. Du går til han. 

Anonymkode: 50647...9b7

En psykolog bør være såpass sympatisk og fornuftig at han henviser til DPS hvis det er snakk om alvorlige lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (17 minutter siden):

En psykolog bør være såpass sympatisk og fornuftig at han henviser til DPS hvis det er snakk om alvorlige lidelser.

De har jo samme utdannelse privat som offentlig da😅 Om noe så er det gjerne de private som er best. 

Anonymkode: 50647...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har jo samme utdannelse privat som offentlig da😅 Om noe så er det gjerne de private som er best. 

Anonymkode: 50647...9b7

En privat psykolog kan vel ikke begynne å skrive ut medisiner? De sitter jo på et kontor de har leid uten noe kontakt med andre helsepersonell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De har jo samme utdannelse privat som offentlig da😅 Om noe så er det gjerne de private som er best. 

Anonymkode: 50647...9b7

Det er mange som ikke orker alt presset og stresset i den offentlige sektor så de går over til privat isteden. I det offentlige er det hyppige sykemeldinger og utskifting av behandlere hele tiden. 

 

Everybody skrev (Akkurat nå):

En privat psykolog kan vel ikke begynne å skrive ut medisiner? De sitter jo på et kontor de har leid uten noe kontakt med andre helsepersonell?

Da må man jo gå til fastlegen da. Eller gå til psykiater istedenfor psykolog om det er medisiner som er hovedproblemet ditt. Tro det eller ei, men de fleste får faktisk skrevet ut antidepressiva og antipsykotika av sin fastlege ikke av dps. 

Anonymkode: 50647...9b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (31 minutter siden):

En privat psykolog kan vel ikke begynne å skrive ut medisiner? De sitter jo på et kontor de har leid uten noe kontakt med andre helsepersonell?

Dette kan du ikke si generelt om psykologer som jobber enten som avtalespesialist eller helprivat. Noen jobber isolert, andre tilhører faglige fellesskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...