Gå til innhold

Hva er en psykoanalytiker?


Gjest litt engstlig

Anbefalte innlegg

Gjest litt engstlig

Av forskjellige grunner har jeg fått henvisning av legen min til psykolog. Jeg har nå fått time hos en psykolog som også er psykoanalytiker. Men hva er egentlig en psykoanalytiker? Jeg skal gå i psykoterapi. Har forstått at det er samtaler, men hvordan foregår det egentlig? Er psykoterapi en spesiell teknikk eller er det spesielle ting man snakker om, eller hva er det egentlig? Foregår psykoterapi på samme måte hos en som er vanlig psykolog som hos en som er psykoanalytiker i tillegg? Dette er helt nytt og ukjent terreng for meg, så jeg gruer meg litt (ganske mye). Ser for meg vitsetegninger hvor pasienten (eller hva kalles det?) ligger på en benk å snakker, mens psykologen sitter bak og hører på. Er det sånn det foregår i virkeligheten? Jeg håper ikke det, for jeg har ikke lyst til å ligge på noen benk, og den jeg snakker med vil jeg helst se på. Dere synes sikkert disse spørsmålene er kjempedumme. MEN VÆR SÅ SNILLE OG SVAR MEG HVIS DERE KAN!!!!!! Jeg har ingen jeg tør å snakke med dette om, og det er fortsatt 3 uker til første time. Jeg tenker og lurer og gruer nesten hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En psykoanalytiker er en lege eller psykolog som har videreutdannet seg til analytiker. Du kan lese mer om dette her : http://www.psykoanalytisk.no/

Klassisk psykoanalyse foregår omtrent som i vitse-tegningene (man ligger, ser ikke terapeuten etc.) - men det er de færreste som får tilbud om denne behandlingsformen - blant annet fordi den er så ressurskrevende.

Mange analytikere driver også med vanlig psykoterapi - og dette består grovt sagt av samtaler om temaer som du velger å ta opp i terapien fordi de er vanskelige for deg. I en slik terapi sitter du i en vanlig stol, og styrer selv hva du vil snakke om. Noen terapeuter lar det være helt opp til pasienten å styre timene - andre foretrekker at man er noe mer målorientert og fokuserer på bestemte temaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt engstlig

Tusen takk for svar alle tre. Og takk for henvisning til nyttig lesestoff om temaet. Alt er grundig lest, så nå vet jeg litt mer om hva det innebærer. Det gjør at jeg føler meg tryggere og ikke gruer meg fullt så mye. Men spennende er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...