Gå til innhold

Mensen i femtiårene


påskelilje

Anbefalte innlegg

I dag vil jeg klage litt. Har vært velsignet med ytterst få plager mtp menssmerter, store blødninger, pms, og nå overgangsalderplager. Mensen har vart 3-4, max 5 dager, og de siste årene har den kommet ca hver 24 dag, med noen stunt innimellom på hver 14.dag.

MEN nå altså  - nå er jeg på TIENDE DAG med mens! I alle dager! Jeg er 53 år, og har hatt mensen siden jeg var 12, og det har aldri skjedd før! Så tungvint 😦

Er det siste krampetrekning kanskje, før det er helt slutt? Det hadde vært greit 😄 Eller... må jeg nå regne med 10-14 dagers mens, en uke eller to pause, og så på'an igjen.... i X antall år?...????..???

Gruff&syt&klag fra meg i dag 😵😡😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
påskelilje skrev (1 time siden):

I dag vil jeg klage litt. Har vært velsignet med ytterst få plager mtp menssmerter, store blødninger, pms, og nå overgangsalderplager. Mensen har vart 3-4, max 5 dager, og de siste årene har den kommet ca hver 24 dag, med noen stunt innimellom på hver 14.dag.

MEN nå altså  - nå er jeg på TIENDE DAG med mens! I alle dager! Jeg er 53 år, og har hatt mensen siden jeg var 12, og det har aldri skjedd før! Så tungvint 😦

Er det siste krampetrekning kanskje, før det er helt slutt? Det hadde vært greit 😄 Eller... må jeg nå regne med 10-14 dagers mens, en uke eller to pause, og så på'an igjen.... i X antall år?...????..???

Gruff&syt&klag fra meg i dag 😵😡😱

Jeg tar p-sprøyten så slipper det der, det vil jeg anbefale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Er det siste krampetrekning kanskje, før det er helt slutt? Det hadde vært greit 😄 Eller... må jeg nå regne med 10-14 dagers mens, en uke eller to pause, og så på'an igjen.... i X antall år?

Jeg tror omtrent alt er innenfor normalen i den siste fasen. 

For min del kom den med lengere mellomrom, men varte da iblant litt lenger enn vanlig, inntil det tok helt slutt. Jeg var (litt) nærmere 60 enn 50 og hadde holdt på siden jeg var 11 da den endelig ga seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (49 minutter siden):

Jeg tar p-sprøyten så slipper det der, det vil jeg anbefale. 

Jeg er sterilisert, så trenger ikke p-sprøyte. Men skjønner at det har sine fordeler mtp mensen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (42 minutter siden):

Jeg tror omtrent alt er innenfor normalen i den siste fasen. 

For min del kom den med lengere mellomrom, men varte da iblant litt lenger enn vanlig, inntil det tok helt slutt. Jeg var (litt) nærmere 60 enn 50 og hadde holdt på siden jeg var 11 da den endelig ga seg. 

Ja, jeg kommer sikkert også til å holde på en stund til... Ei venninne av meg som er 52, er ferdig med mensen. Har ikke oversikt over alle rundt meg når de sluttet 🙃😄😵

Og så har du nok rett i at omtrent alt er innafor normalen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
påskelilje skrev (2 minutter siden):

Jeg er sterilisert, så trenger ikke p-sprøyte. Men skjønner at det har sine fordeler mtp mensen 😊

Tar den kun for å slippe mensen jeg, har ikke sex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg er sterilisert, så trenger ikke p-sprøyte. Men skjønner at det har sine fordeler mtp mensen 😊

Som du vet er også jeg sterilisert, men endte nå med hormonplaster og hormonspiral i en alder av 54 år... Fikk et nytt liv etter det altså! Men ja - mensen i 50-årene lever sitt eget liv, for å si det sånn. Jeg hadde to runder med ingen mens i 3 mnd og tenkte at "NÅ! Nå er det over!", men neida, det begynte på igjen. Nå har jeg ikke hatt blødninger å snakke om i hele 2024 og må si at det er utrolig deilig. Men jeg hadde altså forholdsvis regelmessig mens frem til jeg var 54 år, min søster var et par år eldre før det tok slutt. Har også en inngiftet tante som mistet mensen helt plutselig da hun var 40, så det det er store forskjeller på oss kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det noen måte å slippe det helt i førti-årene? Tenkte egentlig at hormoner er uaktuelt og det samme er spiral. Savner tiden med p-piller uten pillefri uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (4 timer siden):

I dag vil jeg klage litt. Har vært velsignet med ytterst få plager mtp menssmerter, store blødninger, pms, og nå overgangsalderplager. Mensen har vart 3-4, max 5 dager, og de siste årene har den kommet ca hver 24 dag, med noen stunt innimellom på hver 14.dag.

MEN nå altså  - nå er jeg på TIENDE DAG med mens! I alle dager! Jeg er 53 år, og har hatt mensen siden jeg var 12, og det har aldri skjedd før! Så tungvint 😦

Er det siste krampetrekning kanskje, før det er helt slutt? Det hadde vært greit 😄 Eller... må jeg nå regne med 10-14 dagers mens, en uke eller to pause, og så på'an igjen.... i X antall år?...????..???

Gruff&syt&klag fra meg i dag 😵😡😱

Jeg var 53 når det ble helt slutt og det holdt på slik den siste tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (27 minutter siden):

Fins det noen måte å slippe det helt i førti-årene? Tenkte egentlig at hormoner er uaktuelt og det samme er spiral. Savner tiden med p-piller uten pillefri uke. 

Jeg har gått på p-sprøyte i vel over 15 år og har ikke hatt mensen i alle de årene heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (29 minutter siden):

Fins det noen måte å slippe det helt i førti-årene? Tenkte egentlig at hormoner er uaktuelt og det samme er spiral. Savner tiden med p-piller uten pillefri uke. 

Går det an p begynne med p-piller igjen?

Jeg har ikke hatt mensen på 2,5 år - jeg fjernet livmora, livmorhalsen og egglederne pga unormale blødninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Som du vet er også jeg sterilisert, men endte nå med hormonplaster og hormonspiral i en alder av 54 år... Fikk et nytt liv etter det altså! Men ja - mensen i 50-årene lever sitt eget liv, for å si det sånn. Jeg hadde to runder med ingen mens i 3 mnd og tenkte at "NÅ! Nå er det over!", men neida, det begynte på igjen. Nå har jeg ikke hatt blødninger å snakke om i hele 2024 og må si at det er utrolig deilig. Men jeg hadde altså forholdsvis regelmessig mens frem til jeg var 54 år, min søster var et par år eldre før det tok slutt. Har også en inngiftet tante som mistet mensen helt plutselig da hun var 40, så det det er store forskjeller på oss kvinner.

Oi, to runder à tre mnd uten, og så på'an igjen... kjipt. Nei, ingen kan vel spå hvor lang tid det tar før det er helt slutt. 

Siden jeg har så få plager med overgangsalderen, har jeg ikke lyst til å begynne med hormoner. Men altså, både plaster og spiral nå? Trodde det holdt med plaster? For prevensjon trenger du jo ikke, siden du er sterilisert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cilie skrev (53 minutter siden):

Fins det noen måte å slippe det helt i førti-årene? Tenkte egentlig at hormoner er uaktuelt og det samme er spiral. Savner tiden med p-piller uten pillefri uke. 

Hvis du ikke vil ta hormoner, er det vel ingen måter å unngå det på? Men du kunne jo ha snakket med fastlegen om hormonbehandling,  kan jo hjelpe mot mange plager kvinner får før og i overgangsalderen, har jeg forstått.  Kjenner du til podcasten Hetebølgen? Jeg har hørt noen episoder. Følte ikke det traff meg helt, siden det meste funker greit 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida skrev (33 minutter siden):

Jeg var 53 når det ble helt slutt og det holdt på slik den siste tiden. 

Kjipt.... jaja, sånn er det. Får vel bare holde ut 😦🙃😵

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Oi, to runder à tre mnd uten, og så på'an igjen... kjipt. Nei, ingen kan vel spå hvor lang tid det tar før det er helt slutt. 

Siden jeg har så få plager med overgangsalderen, har jeg ikke lyst til å begynne med hormoner. Men altså, både plaster og spiral nå? Trodde det holdt med plaster? For prevensjon trenger du jo ikke, siden du er sterilisert. 

Når man har livmoren i behold må man ha progesteron/gestagen i tillegg til østrogen for å forhindre at livmorslimhinnen blir tykk, tykk livmorslimhinne øker kreftfaren. Derfor både plaster og hormonspiral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...