Gå til innhold

Til alle dere som har opplevd overgrep


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hat lest så mange historier, hørt så mange podcaster også snakket med kvinner som har opplevd seksuelle overgrep. Det som går igjen er skam og skyld. Vanskelig å fortelle om det grunnet sterk skam. 
hvis en mann går løs på bilen min og knuser ruta er dette hans feil og hans skyld. Det er nok alle enig om. Men hvordan kan et annet menneske misbruke et barn seksuelt og det er barnets skyld? Hvorfor skal et barn skamme seg fordi en voksen velger å manipulere, groome og misbruke barnet? 
alle voksne vet at misbruk av barn er ulovlig, feil, straffbart. Det er en grunn til at de gjør dette i skjul og truer barnet med å holde stilt om det. Eller manipulerer barnet til å tro en ville det selv. Påfører skam og skyld. Dette gjør de helt bevisst. 
i dag er det mer opplyst både på skoler og på nett, vi snakker mer om grenser for egen kropp med barna våre. Likevel kan menn snike seg inn i barns verden på nett. Groome og vipse penger for et bilde, så kommer trusselen med å spre bildet om han ikke får flere bilder. På den måten fanger de barn inn i nettovergrep. 
Det er aldri et barn sin skyld at voksne er syke i hodet sitt. Barn kan være knyttet til overgriper og også være svært glad i han. Dette kompliserer det hele. 
I alle landets fylker finnes det Nok senter. Dette er gratis, man kan være anonym, lavterskel tilbud, de skriver heller ikke journal på de som tar kontakt. 
Der jobber det dyktige folk med stor kunnskap innen problematikken. Man kan ringe de, skrive til de, eller komme dit. Du finner de på fb ved å søke opp Nok og navnet på fylket ditt. En god plass å starte med å fortelle om det en har opplevd. Der kan man også møte andre i samme situasjon om man ønsker. Ingen skal brenne inne med slike opplevelser. 
Ingen- absolutt ingen barn, ungdom eller voksne har skyld for at noen forgriper seg på en. Det er overgriper som ødelegger, ikke offeret. Heier på alle dere sterke og modige jenter og gutter som har opplevd vonde ting og som tør å sette ord på det. 

 

Anonymkode: 6ee7c...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært utsatt for overgrep. Jeg anmeldte voldtekt og sa blant annet noen til bistandsadvokaten min om skyldfølelsen jeg kjente på, selv om jeg visste at det ikke var jeg som hadde gjort noe ulovlig. Da sa hun, at gjennom et langt liv som bistandsadvokat, hadde hun ikke hatt ett eneste overgrepsoffer som ikke hadde kjent på en grad av skyldfølelse. Uansett hvem var, hvor gamle de var og hvilket samfunnslag de kom fra. 

Anonymkode: 9af57...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har vært utsatt for overgrep. Jeg anmeldte voldtekt og sa blant annet noen til bistandsadvokaten min om skyldfølelsen jeg kjente på, selv om jeg visste at det ikke var jeg som hadde gjort noe ulovlig. Da sa hun, at gjennom et langt liv som bistandsadvokat, hadde hun ikke hatt ett eneste overgrepsoffer som ikke hadde kjent på en grad av skyldfølelse. Uansett hvem var, hvor gamle de var og hvilket samfunnslag de kom fra. 

Anonymkode: 9af57...9b6

Menneskelig og normalt å kjenne på skyld og skam. Derfor så viktig å komme seg i behandling med en profesjonell og få bearbeidet dette, og rive ned tankene om skyld og skam. Først da kan man føle seg sterkere og ta kontroll over det som har skjedd. Ikke rart vi føler på skam og skyld når overgriper manipulerer oss til å føle nettopp på det. 

Anonymkode: 6ee7c...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...