Gå til innhold

Halvparten av unge menn i Norge støtter Trump, og jeg er en av dem. Hva er problemet med det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kronikk av økonomistudent på nrk.no.

https://www.nrk.no/ytring/ja_-jeg-stotter-trump-1.17106763

Dagens samfunn lar oss knapt kunne si noe uten å tråkke noen på tærne. Det som en gang var vanlige, maskuline verdier – åpenhet, handlekraft og pågangsmot – blir ofte kritisert som «giftig maskulinitet».

Mange unge menn føler at de verken kan være seg selv eller uttrykke seg fritt, fordi alt blir nøye kontrollert av en krenkekomité som slår ned på alt som kan såre noen.

I en verden der politikere veier hvert ord på gullvekt for å appellere til størst mulig grad av velgerkretsen, står Trump som en av få som sier ting rett ut. Selv med hans typiske overdrivelser, stoler jeg mer på hans ord enn på vanlige politikere.

Vi er lei av venstresidens konstante belærende moralske overlegenhet. Trump er en politisk outsider som utfordrer og har erfaring utenfor politikken.

Mange unge menn ser verdien av å forme sin egen vei uten en stat som stadig legger hindringer. I Norge ser vi en stadig voksende stat som blander seg inn i alt fra økonomi til helsevalg.

For mange unge står Trump som en representant for noe annet. Han støtter lavere skatter og mindre statlig kontroll, noe som appellerer til dem som ønsker mer økonomisk frihet.

Han setter amerikanske interesser først, viser vilje til å prioritere selvstendighet, og verdsetter de frihetene som mange unge ønsker mer av i hverdagen. For unge nordmenn som ser på stadig økt statlig inngripen og svekkelse av oljeindustrien med skepsis, er det et forfriskende perspektiv.

For meg handler det ikke minst om å støtte en motvekt til en kulturell og politisk utvikling jeg føler meg stadig mer fremmedgjort av.

Når man blir ignorert av en politisk klasse som virker ute av kontakt med virkeligheten og konstant preker moralsk overlegenhet, er det ikke rart at man støtter en kandidat som tør å være annerledes.

Så ja, hadde jeg bodd i USA, ville jeg ha stemt på Trump.

Anonymkode: a0731...4e7

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke noe galt i å like en mann som mishandler kvinner..... (ironi)

Anonymkode: 20770...1f1

Det gjør jo Mette Marit også da..

Anonymkode: e1a74...158

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det gjør jo Mette Marit også da..

Mor og sønn kan man vel ikke sammenligne med dette? Blir for dumt.

Anonymkode: 20770...1f1

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kronikk av økonomistudent på nrk.no.

https://www.nrk.no/ytring/ja_-jeg-stotter-trump-1.17106763

Dagens samfunn lar oss knapt kunne si noe uten å tråkke noen på tærne. Det som en gang var vanlige, maskuline verdier – åpenhet, handlekraft og pågangsmot – blir ofte kritisert som «giftig maskulinitet».

Mange unge menn føler at de verken kan være seg selv eller uttrykke seg fritt, fordi alt blir nøye kontrollert av en krenkekomité som slår ned på alt som kan såre noen.

I en verden der politikere veier hvert ord på gullvekt for å appellere til størst mulig grad av velgerkretsen, står Trump som en av få som sier ting rett ut. Selv med hans typiske overdrivelser, stoler jeg mer på hans ord enn på vanlige politikere.

Vi er lei av venstresidens konstante belærende moralske overlegenhet. Trump er en politisk outsider som utfordrer og har erfaring utenfor politikken.

Mange unge menn ser verdien av å forme sin egen vei uten en stat som stadig legger hindringer. I Norge ser vi en stadig voksende stat som blander seg inn i alt fra økonomi til helsevalg.

For mange unge står Trump som en representant for noe annet. Han støtter lavere skatter og mindre statlig kontroll, noe som appellerer til dem som ønsker mer økonomisk frihet.

Han setter amerikanske interesser først, viser vilje til å prioritere selvstendighet, og verdsetter de frihetene som mange unge ønsker mer av i hverdagen. For unge nordmenn som ser på stadig økt statlig inngripen og svekkelse av oljeindustrien med skepsis, er det et forfriskende perspektiv.

For meg handler det ikke minst om å støtte en motvekt til en kulturell og politisk utvikling jeg føler meg stadig mer fremmedgjort av.

Når man blir ignorert av en politisk klasse som virker ute av kontakt med virkeligheten og konstant preker moralsk overlegenhet, er det ikke rart at man støtter en kandidat som tør å være annerledes.

Så ja, hadde jeg bodd i USA, ville jeg ha stemt på Trump.

Anonymkode: a0731...4e7

Høres ut som en pappagutt fra Bærum som vil ha FrpU-politikk. Ikke at det er noe galt med det?

Anonymkode: 4a1be...05b

Annonse

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da kan de jo lære seg å argumentere bedre mot føledamemenigheten, istedenfor å bruke føledamelogikk selv.

Hvilken forvaltningsenhet ligger krenkekomitéen under forresten?

Det er overraskende at det er så mange. Jeg ville gjettet 15%.

Jeg ser på det som et "protestvalg" her i Norge. Det handler mer om hva folk er uenig i enn noe annet. Det kanskje om at folk er lei av å bli fortalt hva de skal mene og så tar de motsatt standpunkt på trass.

Det har vært en dynamikk hvor mediene har panikk for at han skal vinne, og bruker stadig sterkere ord og overdrivelser. De mister troverdighet på veien.

Litt samme skjebne som klimasaken, dessverre. Ja, det er grunn til å advare mot klimaendringer, men hvis man smører altfor tykt på i lang tid så ryker troverdigheten til slutt. 

AnonymBruker

Jeg synes ikke det er noe rart i det hele tatt. Jeg tror det er mange som føler at det etablerte ikke bryr seg så mye om mannen i gata, da er det uunngåelig at de går et annet sted.

Vi ser det i USA og vi ser det i Sverige. 

Anonymkode: 735d6...a01

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes ikke det er noe rart i det hele tatt. Jeg tror det er mange som føler at det etablerte ikke bryr seg så mye om mannen i gata, da er det uunngåelig at de går et annet sted.

Vi ser det i USA og vi ser det i Sverige. 

Anonymkode: 735d6...a01

Hva ser vi i Sverige?

UtakknemligDiva
Worriesome Plenty 2 skrev (20 timer siden):

Det virker å ha blitt mindre snakk om kjønnsidentitet og trans enn det var. Kanskje ser man en trend, der folk blir mindre tolerante?

Er det ikke en bra ting? 
Jeg ble lei av alt maset rundt trans og kjønnsidentitet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...