Gå til innhold

Jeg HATER Kristendommen


Gjest Set

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sukkertøyet

Noen får det dessverre presentert og påtvunget på en negativ måte. For meg, derimot, har kristendomen alltid vært noe positivt og gledesfylt. Slik skal det jo også vere, i følge Bibelen. Har mange venner med ulik tro, og det er ikke noe problem. Dessverre er det alltid noen rundtom i verden som klarer å vrenge det om til noe som oppleves begrensende, tungsindig, snevert.... Men de bør lese Bibelen en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får det dessverre presentert og påtvunget på en negativ måte. For meg, derimot, har kristendomen alltid vært noe positivt og gledesfylt. Slik skal det jo også vere, i følge Bibelen. Har mange venner med ulik tro, og det er ikke noe problem. Dessverre er det alltid noen rundtom i verden som klarer å vrenge det om til noe som oppleves begrensende, tungsindig, snevert.... Men de bør lese Bibelen en gang til.

Jeg har lest nok, det står mye bra i den boka. Men det er så mye "tro eller brenn" i den.

Ei venninne av meg kom ut av skapet som lesbe for litt siden. Nå har hun mistet mange av venninnene sine pga at hun er "på vei ned til helvette".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis kristendommen det er noe i veien med. Mye god etikk og leveregler der, og mye nestekjærlighet.

Det er nok heller utøverne det er noe i veien med. Mange bruker religiøse tolkninger som alibi for å mobbe f. eks. homofile.

Jeg troe verken på himmel eller helvete, men har respekt for kristendommen og for Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo mulig å stille seg ved siden av den boka og heller kikke på den med kritiske øyne, i en litt komisk betydning. En kan få mye morsomt ut av lesning i bibelen også, vettu...:-)))

Dessuten, det finnes mange andre bøker som gir MYE mer visdom og relevans til livet generelt.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER fordommer - uansett på hvilket grunnlag...

Jeg skjønner veldig godt hva du sikter til, og det er sant at det er mange trangsynte, selvgode mennesker i visse kristne miljøer som dømmer folk over en lav sko og setter svært snevre grenser for hva man kan tillate seg her i verden.

Men det er ikke slik alle praktiserer kristendom. Da vi giftet oss, var det viktig for oss å få en prest som sto for de samme tingene som oss. Vi valgte en prest som har vært med på å starte pluss-senteret (for aids-smittede), har vært gateprest blant prostituerte, snakker et språk alle kan forstå og har velsignet homofile par. Det siste var spesielt viktig for oss, ettersom vi har mange homofile venner.

Jeg tror på Gud, og synger aftenbønn for sønnen min hver kveld. Mannen min har et svært lunkent forhold til religion: Han tror ikke selv, men mener det er greit så lenge man ikke bruker troen som en unnskyldning til å fronte egne fordommer.

Når sønnen min etterhvert begynner å spørre, kommer jeg til å fortelle ham at folk tror på forskjellige ting. Noen tror på Allah, noen tror på Gud, noen tror ikke på noen ting etc. Men det som teller i bunn og grunn, er å respektere mennesket. Sønnen min skal selvsagt få velge hva han selv vil tro og hvordan han vil gjøre det - så lenge han respekterer andre menneskers oppfatninger og valg.

Heldigvis vokser han opp i et miljø hvor det er mangfold.

PS: Når du sier at du hater kristendommen pga fordommer og slikt: Hva med de andre religionene? Og hva med ateister som er stappfulle av fordommer? Bør ikke de innbefattes av ditt hat? Eller er du ekstra fordomsfull overfor kristne?

Håper at du klarer å se at kristne ikke er noen homogen gruppe - like lite som feks ateister er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg HATER fordommer - uansett på hvilket grunnlag...

Jeg skjønner veldig godt hva du sikter til, og det er sant at det er mange trangsynte, selvgode mennesker i visse kristne miljøer som dømmer folk over en lav sko og setter svært snevre grenser for hva man kan tillate seg her i verden.

Men det er ikke slik alle praktiserer kristendom. Da vi giftet oss, var det viktig for oss å få en prest som sto for de samme tingene som oss. Vi valgte en prest som har vært med på å starte pluss-senteret (for aids-smittede), har vært gateprest blant prostituerte, snakker et språk alle kan forstå og har velsignet homofile par. Det siste var spesielt viktig for oss, ettersom vi har mange homofile venner.

Jeg tror på Gud, og synger aftenbønn for sønnen min hver kveld. Mannen min har et svært lunkent forhold til religion: Han tror ikke selv, men mener det er greit så lenge man ikke bruker troen som en unnskyldning til å fronte egne fordommer.

Når sønnen min etterhvert begynner å spørre, kommer jeg til å fortelle ham at folk tror på forskjellige ting. Noen tror på Allah, noen tror på Gud, noen tror ikke på noen ting etc. Men det som teller i bunn og grunn, er å respektere mennesket. Sønnen min skal selvsagt få velge hva han selv vil tro og hvordan han vil gjøre det - så lenge han respekterer andre menneskers oppfatninger og valg.

Heldigvis vokser han opp i et miljø hvor det er mangfold.

PS: Når du sier at du hater kristendommen pga fordommer og slikt: Hva med de andre religionene? Og hva med ateister som er stappfulle av fordommer? Bør ikke de innbefattes av ditt hat? Eller er du ekstra fordomsfull overfor kristne?

Håper at du klarer å se at kristne ikke er noen homogen gruppe - like lite som feks ateister er det.

Hei Malun,

Er i-og-for-seg enig i mye av det du skriver, men ateisme er ikke et livssyn, men en beskrivelse av livssyn.

At man er ateist betyr bare at livssynet ikke inkluderer noen himmel-gud, og sier intet om hva de inkluderer.

Likeledes, teisme sier bare at livssynet inkluderer en eller annen himmelgud.

(Humanisme, derimot, er et livssyn, men kan være både teistisk og ateistisk.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Malun,

Er i-og-for-seg enig i mye av det du skriver, men ateisme er ikke et livssyn, men en beskrivelse av livssyn.

At man er ateist betyr bare at livssynet ikke inkluderer noen himmel-gud, og sier intet om hva de inkluderer.

Likeledes, teisme sier bare at livssynet inkluderer en eller annen himmelgud.

(Humanisme, derimot, er et livssyn, men kan være både teistisk og ateistisk.)

Med vennlig hilsen

OK Sør, men nå bedriver du da vitterlig flisespikkeri på høyt plan...Mitt hovedpoeng er at fordommer er kjipt uansett hva slags ståsted man flagger det fra. Kunne selvsagt ramset opp trossamfunn en masse...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK Sør, men nå bedriver du da vitterlig flisespikkeri på høyt plan...Mitt hovedpoeng er at fordommer er kjipt uansett hva slags ståsted man flagger det fra. Kunne selvsagt ramset opp trossamfunn en masse...

Mvh

Enig med deg der! :-)

Ønsker deg forøvrig en god helg!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...