Gå til innhold

Hvilken mennesker har du fordommer mot?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. Har fordommer mot menn i land som ikke behandler kvinner bra.

Og sikkert mange andre jeg ikke kommer på akkurat nå.

Anonymkode: 35c08...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fordommer mot folk som baksnakker vanskeligstilte mennesker. Særlig i jobbsammenheng når de i tillegg jobber med disse menneskene og nettopp er der for å hjelpe dem med visse utfordringer. Tillitsbrudd + tegn på at man er ganske kort og ureflektert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

krøll9 skrev (32 minutter siden):

Har fordommer mot folk som baksnakker vanskeligstilte mennesker. Særlig i jobbsammenheng når de i tillegg jobber med disse menneskene og nettopp er der for å hjelpe dem med visse utfordringer. Tillitsbrudd + tegn på at man er ganske kort og ureflektert. 

Har du opplevd at noen som jobber med vanskeligstilte mennesker baksnakker de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot erke-vestkantfolk, dvs. de som har vært privilegert hele livet pga. arv og (skattesnytende) familie, men tror de har fortjent det, uten å ha 

De har fordommer mot meg også, fordi jeg er oppvokst i en blokk i Groruddalen. Vi tilhørte riktignok sosialgruppe A mht. inntekt og denslags, men det er det ingen som er interessert i. Det holder å fortelle om hustypen, så er jeg plassert, selv om de selvsagt aldri har satt sine bein på de kanter (jeg har derimot vært i Blærum og tilsvarende en rekke ganger).

Så vi har gjensidig glede av å forhåndsdømme hverandre 😜

For å være litt mer seriøs: Jeg er skeptisk til fanatikere, enten det er religiøst (og da mener jeg sekt-aktig virksomhet, ikke "normal" religionsutøvelse), politisk (som gamle NKP eller AKP som nektet ungene sine å omgås andre enn partimedlemmenes barn) eller "alternativt". Helt greit at folk har tro, prinsipper og meninger, men ikke når det blir ekstremt/besettende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fordommer mot AKP/ML og avleggerne rød valgallianse og partiet Rødt. 
Først og fremst for idealisering av inhumane regimer som røde Khmer.’

venstreme slipper så billig unna i forhold til andete radikale rand grupper som nasjonal samling osv. Hadde noen fra NS prøvd å starte partier etter krigen så hadde de ikke sluppet så billig unns som Rødt.

Anonymkode: c2e88...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg har fordommer mot de som snakker veldig høyt og lenge, som tydelig passer på å bli hørt av alle som sitter rundt, slik at alle andre må tie. Folk som elsker å høre sin egen stemme og som ikke slipper andre til. Unntak er hvis de er morsomme og får meg til å le. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over hva jeg har fordommer i mot. Jeg er ikke en del av disse miljøene, og jeg er mest opptatt av mitt eget liv og de rundt meg. 
Men jeg har kanskje fordommer mot religiøse sekter som ødelegger hodet på folk. Også en rekke utlendinger som kommer til landet og behandler kvinner nedlatende. Ingen av disse gruppene har folk jeg omgås, og jeg tenker myndigheten må ta seg av dette. Orker ikke bruke energi på noe jeg selv ikke kan påvirke 

Anonymkode: 45789...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

laban skrev (9 timer siden):

Jeg har fordommer mot erke-vestkantfolk, dvs. de som har vært privilegert hele livet pga. arv og (skattesnytende) familie, men tror de har fortjent det, uten å ha 

"...uten egentlig å ha gjort noen innsats i det hele tatt" skulle det stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer - altså folk jeg dømmer på feilaktig grunnlag.

Per def så vet jeg ikke det selv.

Jeg må tenke på når jeg har tatt feil.

Jeg kjenner kun to muslimer godt, og begge drikker alkohol og spiser svinekjøtt.

Det er lett å tenke at alle i partiet Rødt er tjukke i hue som ikke har lært noe av historien, men Mimir Kristjansson kunne jeg stemt på.

Lett å tenke at det er et helvete å være sammen med en radikal feminist, men egentlig tror jeg det er veldig behagelig for mannen. De er jo veldig opptatt av at kvinner tar initiativ i senga og kan rense takrenner. Det er kanskje mer pes å være mannen til en trad-wife.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (10 timer siden):

Jeg har fordommer mot de som snakker veldig høyt og lenge, som tydelig passer på å bli hørt av alle som sitter rundt, slik at alle andre må tie. Folk som elsker å høre sin egen stemme og som ikke slipper andre til. Unntak er hvis de er morsomme og får meg til å le. 

Men har du fordommer mot dem da? Du opplever jo at de faktisk oppfører seg ufyselig/uhøflig, og da er det jo ikke snakk om fordommer? Det er jo helt greit å mislike negativ oppførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok fordommer mot mennesker som tilhører ytterliggående grupperinger, enten det er religiøst, politisk eller andre ting. Jeg tilegner dem nok, på gruppenivå, dårligere mennesklige egenskaper.

Men - så erfarer jeg jo da, ettersom årene går, at det kan være individuelle forskjeller i slike grupperinger, og at enkeltpersoner kan være veldig fine mennesker på tomannshånd. 

Må jo si at etter å ha sett hele serien Under Guds Øye, så er jo den iboende skepsisen jeg har til lukkede miljø, ikke akkurat blitt mindre. Tror det er viktig å stille spørsmål og utfordre personer i slike miljø, selv om det nok oftest faller på steingrunn.

Jeg utfordrer dermed meg selv med at de negative erfaringene jeg har lest om og sett i lukkede miljø, ikke trenger å overføres til alle typer grupperinger/miljø som skiller seg ut fra normen i vårt samfunn. Altså at jeg prøver å ikke ha fordommer mot alt som er annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt dilla på quiz-programmet "Alle mot alle" for tida, og må innrømme at jeg har fordommer mot unge deltakere, særlig influensere. Tror de kan og vet lite.

Men jeg ble svært imponert over de to unge mennene (skuespillere) som er kjent fra serien "Hvite gutter".  De briljerte innenfor historie, geografi, litteratur, politikk og i det hele tatt. Og vant over deltakere med minst tre ganger så lang utdannelse som de selv.

Og dette gjelder ikke bare disse to. Det finnes også kunnskaprike influensere som er kjappe i hodet. Så jeg har delvis kvittet meg med  fordommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...