Gå til innhold

Endret skattekort til 5% Er det lov?

Anbefalte innlegg

krøll9 skrev (På 13.12.2024 den 22.54):

Ser ikke helt hvor jeg gir meg selv andre skattefordeler enn å forskyve tidspunkt for eksakt samme betaling. Skatteetaten får jo de riktige tallene på hva jeg har tjent for år x når dette året er omme og skatteoppgjøret kommer. En kollega av meg og jeg snakket om dette nylig og vedkommende måtte gi seg på påstanden om at dette på noen måte ulovlig etter at vi hadde undersøkt litt. Eneste konsekvens er at skatten som ikke er betalt må etterbetales, intet annet, av det vi kom frem til. Er på samme måte selvstendignæringsdrivende vel gjør det? 

Ettersom jeg kommer til å jobbe vikarbasert om noen måneders tid, fordi jeg har sagt opp fast jobb, så tenker jeg at det uansett blir vanskeligere å anslå hvor mye jeg kommer til å ha i inntekt fremover, så da blir den nye strategien muligens mer riktig. 

Digg å få utbetalt lønn med 2,5% skattetrekk i desember, da halv skatt av 5% denne måneden. Bruker ikke ett øre av disse pengene siden julegaver er kjøpt inn og jeg er ajour med regninger. Pengene går rett til aksjesparkonto og blir fordelt på ulike fond. I juni tar jeg ut det som må etterbetales i skatt og da har jeg forhåpentligvis tjent noe på investeringen i mellomtiden. 

Håper du ikke venter til i juni med å betale restskatten...?

Fortsetter under...

oktaviastar skrev (På 10.4.2025 den 18.49):

Håper du ikke venter til i juni med å betale restskatten...?

Spiller da ingen rolle det. Betaler når som helst når jeg får vite endelig sum, men den har jeg ikke ennå. Setter uansett ikke inn noe mer i fond for tiden pga nedgangstider, så like greit å betale nå først som sist. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...