oktaviastar Skrevet 10. april 2025 Skrevet 10. april 2025 krøll9 skrev (På 13.12.2024 den 22.54): Ser ikke helt hvor jeg gir meg selv andre skattefordeler enn å forskyve tidspunkt for eksakt samme betaling. Skatteetaten får jo de riktige tallene på hva jeg har tjent for år x når dette året er omme og skatteoppgjøret kommer. En kollega av meg og jeg snakket om dette nylig og vedkommende måtte gi seg på påstanden om at dette på noen måte ulovlig etter at vi hadde undersøkt litt. Eneste konsekvens er at skatten som ikke er betalt må etterbetales, intet annet, av det vi kom frem til. Er på samme måte selvstendignæringsdrivende vel gjør det? Ettersom jeg kommer til å jobbe vikarbasert om noen måneders tid, fordi jeg har sagt opp fast jobb, så tenker jeg at det uansett blir vanskeligere å anslå hvor mye jeg kommer til å ha i inntekt fremover, så da blir den nye strategien muligens mer riktig. Digg å få utbetalt lønn med 2,5% skattetrekk i desember, da halv skatt av 5% denne måneden. Bruker ikke ett øre av disse pengene siden julegaver er kjøpt inn og jeg er ajour med regninger. Pengene går rett til aksjesparkonto og blir fordelt på ulike fond. I juni tar jeg ut det som må etterbetales i skatt og da har jeg forhåpentligvis tjent noe på investeringen i mellomtiden. Håper du ikke venter til i juni med å betale restskatten...? 0 Siter
krøll9 Skrevet 14. april 2025 Forfatter Skrevet 14. april 2025 oktaviastar skrev (På 10.4.2025 den 18.49): Håper du ikke venter til i juni med å betale restskatten...? Spiller da ingen rolle det. Betaler når som helst når jeg får vite endelig sum, men den har jeg ikke ennå. Setter uansett ikke inn noe mer i fond for tiden pga nedgangstider, så like greit å betale nå først som sist. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. april 2025 Skrevet 15. april 2025 4 hours ago, krøll9 said: Spiller da ingen rolle det. Det gjør det. Betaler du før 31. mai slipper du renter. Anonymkode: ac8bc...569 1 Siter
oktaviastar Skrevet 17. april 2025 Skrevet 17. april 2025 krøll9 skrev (På 14.4.2025 den 23.34): Spiller da ingen rolle det. Betaler når som helst når jeg får vite endelig sum, men den har jeg ikke ennå. Setter uansett ikke inn noe mer i fond for tiden pga nedgangstider, så like greit å betale nå først som sist. Etter 31. mai må du betale 3,51 % rente på restskatten helt fra 1. juli 2024... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6. april Skrevet 6. april krøll9 skrev (På 12.11.2024 den 17.51): Jeg endret skattekortet mitt til et trekk på kun 5%. Jeg er veldig klar over at dette kan gi meg etterbetaling/baksmell av skatt på opp mot 140 000 kroner i mitt tilfelle. Men er ikke det ok? Så lenge jeg vet om det og planlegger for det?? Jeg tenker å spare aktivt videre i høyrisikofond (som jeg allerede gjør) og vil heller tjene på renter av lønna mi istedenfor å ha en liten tilgodesum (slik jeg har gjort og beregnet det hittil i alle år) tilbake hvert år. Kan ikke skjønne annet enn at det må lønne seg for oss alle å la mest mulig av lønna vokse i fond og aksjer innen det er tid for (etter-)betaling av skatt når skatteoppgjøret kommer. Tenker jeg helt feil nå eller har jeg en god plan?? Det er ULOVLIG. https://dinside.dagbladet.no/okonomi/ut-mot-skattetriks-ulovlig/84184651 Anonymkode: e23ca...cf9 1 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 6. april Skrevet 6. april Ble det baksmell av store proposjoner @krøll9? 0 Siter
krøll9 Skrevet 10. april Forfatter Skrevet 10. april Worrisome_plenty skrev (På 6.4.2026 den 20.20): Ble det baksmell av store proposjoner @krøll9? Aner ikke ennå. Jeg fikk melding om at de måtte vite et eller annet om jeg leide ut sekundærbolig eller ikke før de kunne behandle ferdig. Svarte på det i slutten av mars og siden har jeg ikke hørt noe. Jeg regner med iaf 50k, kanskje en del mer. Men det ligger klart det, så venter bare på beskjed🤷♀️ Men burde kanskje begynne å bli litt smånervøs på om jeg har gjort noe ulovlig allikevel siden de ikke klarer å si hva jeg skal etterbetale liksom 😶 Men hey. Har vært bak kulissene mange steder nå oppigjennom. Fengsel har jeg ikke erfaring med, så hvis det blir noe sånt så blir det iaf nok en unik erfaring 😆 0 Siter
krøll9 Skrevet 10. april Forfatter Skrevet 10. april Worrisome_plenty skrev (På 6.4.2026 den 20.20): Ble det baksmell av store proposjoner @krøll9? krøll9 skrev (1 time siden): Aner ikke ennå. Jeg fikk melding om at de måtte vite et eller annet om jeg leide ut sekundærbolig eller ikke før de kunne behandle ferdig. Svarte på det i slutten av mars og siden har jeg ikke hørt noe. Jeg regner med iaf 50k, kanskje en del mer. Men det ligger klart det, så venter bare på beskjed🤷♀️ Sjekket på nytt. 40k ble det. Helt greit. Vet ikke hvilken strategi jeg skal velge for inneværende år. Sa opp resten av min faste jobb i går, så om noen måneder har jeg virkelig 0 fast. Vil basere meg kun på vikarjobbing og være fri fra å måtte søke sykemelding hvis/når jeg blir deprimert igjen. Presset var for stort til å leve med. Og jeg vet at jeg vil være isolert og ikke fikse masse vikaropplegg til jobb, gå til legen, forlenge sykemeldinger etc. når jeg først isolerer meg. Men blir jo spennende økonomisk da, siden jeg da tar smellen selv. Så mulig jeg kjører veldig lav skatteprosent i år også for å ha til å overleve, samt sette i fond hver måned. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. april Skrevet 10. april 4 minutes ago, krøll9 said: Sjekket på nytt. 40k ble det. Helt greit. Vet ikke hvilken strategi jeg skal velge for inneværende år. Sa opp resten av min faste jobb i går, så om noen måneder har jeg virkelig 0 fast. Vil basere meg kun på vikarjobbing og være fri fra å måtte søke sykemelding hvis/når jeg blir deprimert igjen. Presset var for stort til å leve med. Og jeg vet at jeg vil være isolert og ikke fikse masse vikaropplegg til jobb, gå til legen, forlenge sykemeldinger etc. når jeg først isolerer meg. Men blir jo spennende økonomisk da, siden jeg da tar smellen selv. Så mulig jeg kjører veldig lav skatteprosent i år også for å ha til å overleve, samt sette i fond hver måned. Høres veldig risky ut. Anonymkode: ac8bc...569 0 Siter
krøll9 Skrevet 10. april Forfatter Skrevet 10. april (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Høres veldig risky ut. Anonymkode: ac8bc...569 Hva da? Det med ekstremt lav skatt har jeg allerede prøvd. Grunnet svingninger i aksjemarkeder og fond så har jeg ikke tjent noe særlig på det, men har ikke tapt noe iaf og kan fortsatt tjene på at jeg har satt inn en del "lånt moneypower" som KAN vokse. Det med jobben vet jeg er helt korka dersom man skal tenke økonomisk sikkerhet, men jeg orker ikke ha dårlig samvittighet for å ha det dårlig og at alt mulig rundt meg raser og påvirkes negativt av at jeg ikke er 100% en stund. Vil ikke ha det ansvaret og forpliktelsen til å måtte møte opp noe som helst sted. Har jeg ikke fast jobb trenger jeg ikke sykemelding. Trenger jeg ikke sykemelding trenger jeg ikke dårlig samvittighet for å motta sykepenger. Får jeg uansett ikke sykepenger, så slipper jeg stadig å rapportere til diverse instanser. Jeg kan si Fuck you og komme meg i mitt eget tempo. Jeg har penger til å betale noen måneders leie dersom all inntekt forsvinner en stund. Mener det er verdt det. Og sålenge man ER frisk, så er man bedre timesbetalt som vikar enn fast ansatt 👍 Er ikke fremmed for å jobbe både morgen og kveld når jeg har barnefri jeg. Så gjelder bare å holde gassen i bånn. Endret 10. april av krøll9 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 11. april Skrevet 11. april Du havner garantert ikke i fengsel @krøll9 . Du får neppe noe mer enn ett skarpt brev, og selv det får du neppe. 🙂 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.