Gå til innhold

Har du angst for narkose?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke for kortvarig narkose, det føles som en ordentlig god natts søvn. Elsker det!

Men etter fire dager med delir etter en tung narkose, så gruer jeg meg litt hvis jeg må gjøre det igjen. Håper i så fall ikke det skjer igjen.

Miste kontroll gjør man jo, siden man ikke er bevisst. Og om man ikke våkner opp igjen så vil man aldri få vite det.

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Merker du narkose på noe vis?

Anonymkode: 4f309...438

Jeg har ikke merket noe de gangene jeg har vært i narkose. Alt har blitt helt svart og så har jeg våknet igjen når det hele har vært over. Alt under narkosen er helt borte for meg, tror ikke jeg drømmer heller.

Å ligge i narkose er som å sove. En vet ingenting før en våkner igjen. Er ekstremt liten sjanse for at noe skal gå galt under narkosen. En blir jo overvåket hele systemet. Hjerte, puls, lunger, pusten og alt. Er veldig trygt å ligge i narkose i dag. 

Anonymkode: 521e2...948

Annonse

For ellers friske personer tror jeg det er adskillelig større risiko for å dø i trafikken enn av narkose. Anestesileger vet hva de driver med, og får man komplikasjoner er man allerede på sykehus - som må være et av de tryggere stedene å få en akutt tilstand. 

Jeg har opplevd narkose forskjellig ut i fra hva slags medikamenter de bruker. Opioider blir jeg helt tullete av, mens type sovemidler går greiere (propofol f.eks.) . Felles er at det bare er et svart hull før man våkner uten begrep om hvor lenge man har vært "ute". 

Ta gjerne opp angsten din med anestesiteamet, så kan de kanskje berolige deg på det du frykter. 

Endret av FjellOgDalar
Tilføyelse

Har vært under narkose sikkert 20 ganger ila livet. Jeg har ikke angst for selve narkosen, men å våkne opp og at smerten etter operasjoner setter seg i kroppen.

Lærte en liten stund siden at den tilstanden man går under narkose er gjerne tilstanden man våkner opp med. Så da har jeg fått beroligende og så en sykepleier som har holdt meg i hånda og anestesilege som har forklart prosessen. Det har hjulpet enormt!

Og på postoperativt har de blitt meget gode på smertelindring de siste årene.

Narkose er som den tyngste deiligste søvnen man kan tenke seg. Om man skal under narkose for noe som ikke er smertefullt så er det så avslappet kroppen kan få blitt tenker jeg. Hakket mer avslappet så er man jo død 😆

FjellOgDalar skrev (4 timer siden):

For ellers friske personer tror jeg det er adskillelig større risiko for å dø i trafikken enn av narkose. Anestesileger vet hva de driver med, og får man komplikasjoner er man allerede på sykehus - som må være et av de tryggere stedene å få en akutt tilstand. 

Jeg har opplevd narkose forskjellig ut i fra hva slags medikamenter de bruker. Opioider blir jeg helt tullete av, mens type sovemidler går greiere (propofol f.eks.) . Felles er at det bare er et svart hull før man våkner uten begrep om hvor lenge man har vært "ute". 

Ta gjerne opp angsten din med anestesiteamet, så kan de kanskje berolige deg på det du frykter. 

Sånn blaxout har jeg av vanlig søvn dor tiden😨😨

Anonymkode: 4f309...438

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...