Gå til innhold

Menstruasjon som ikke gir seg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lillemus skrev (13 minutter siden):

Helt umulig å svare på sånn uten videre. :) Om du er i 40-årene eller eldre er det godt mulig du er ett eller annet sted i overgangsalderen, da er det meste vanlig for å si det sånn.

Er akkurat 40

men plutselig en sånn langvarig mens?🤪

Anonymkode: 77064...2be

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er akkurat 40

Hvis den varer i mange uker og er rikelig hele tiden så bør du ta en tur til legen, det tapper jernlagrene dine. Smerter og vond lukt er også ensbetydende med legebesøk.

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Hvis den varer i mange uker og er rikelig hele tiden så bør du ta en tur til legen, det tapper jernlagrene dine. Smerter og vond lukt er også ensbetydende med legebesøk.

Har allerede lavt jern:/

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Er akkurat 40

Det er veldig individuelt når uregelmessighetene relatert til overgangsalderen starter og om de arter seg som sjeldnere eller hyppigere mens - eller andre avvik fra det man har vent seg til som normalen.

Langvarig mens kan også være en tidlig spontanabort, men i så fall ville det vært naturlig om den kom litt forsinket. 

Du kan alltids snakke med fastlegen din, men hvis det er en mann, er sannsynligheten høy for at han vil gi deg "diagnosen" kvinne på 40 år. 

laban skrev (1 time siden):

Det er veldig individuelt når uregelmessighetene relatert til overgangsalderen starter og om de arter seg som sjeldnere eller hyppigere mens - eller andre avvik fra det man har vent seg til som normalen.

Langvarig mens kan også være en tidlig spontanabort, men i så fall ville det vært naturlig om den kom litt forsinket. 

Du kan alltids snakke med fastlegen din, men hvis det er en mann, er sannsynligheten høy for at han vil gi deg "diagnosen" kvinne på 40 år. 

Er ikke abort

Men vifker som det stopper nå.. men varte mye lenger enn vanlig. Sp ble bekymret

hva er d man bør sjekke opp da? Tenkte prate med en gyn

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

hva er d man bør sjekke opp da? Tenkte prate med en gyn

Hvis dette viser seg å være et engangstilfelle (det vet du jo først et stykke utpå nyåret), er det trolig ingen grunn til bekymring. Men jeg er ikke fagperson og støtter tanken på å snakke med en som har peiling.

Jeg vet ikke hva man eventuelt sjekker, men gjetter på at du i første omgang får beskjed om å se det litt an.

laban skrev (12 minutter siden):

Hvis dette viser seg å være et engangstilfelle (det vet du jo først et stykke utpå nyåret), er det trolig ingen grunn til bekymring. Men jeg er ikke fagperson og støtter tanken på å snakke med en som har peiling.

Jeg vet ikke hva man eventuelt sjekker, men gjetter på at du i første omgang får beskjed om å se det litt an.

Ja

Kan det være tegn på perimenopause? Eller kan ddt skje hvis andre ting er i kroppen,‘som infeksjon, strsss osv?

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kan det være tegn på perimenopause? Eller kan ddt skje hvis andre ting er i kroppen,‘som infeksjon, strsss osv?

Det kan godt tenkes, men jeg har egentlig ikke peiling. Omtrent alt er innenfor normalen når det gjelder mensen i 40-årene. 

laban skrev (21 timer siden):

Det kan godt tenkes, men jeg har egentlig ikke peiling. Omtrent alt er innenfor normalen når det gjelder mensen i 40-årene. 

Bare å glede seg til fortsettelsen da skjønner jeg😅

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare å glede seg til fortsettelsen da skjønner jeg😅

Overgangsalderen trenger ikke bli spesielt plagsom. Det er som f.eks. svangerskapsplager - noen får veldig mange, mange får noen, og noen slipper nesten helt unna. 

Men akkurat når det gjelder "nedtrappingen" av mensen har jeg inntrykk av at det meste er normalt. Noen får den oftere, for andre kommer den gradvis sjeldnere (og kan dermed vare litt lenger når den først kommer), og noen få mister den bare brått. Men ikke tro at det nødvendigvis skjer tidlig i 40-årene, gjennomsnittsalderen for menopause i Norge er over 50. 

Annonse

laban skrev (1 minutt siden):

Overgangsalderen trenger ikke bli spesielt plagsom. Det er som f.eks. svangerskapsplager - noen får veldig mange, mange får noen, og noen slipper nesten helt unna. 

Men akkurat når det gjelder "nedtrappingen" av mensen har jeg inntrykk av at det meste er normalt. Noen får den oftere, for andre kommer den gradvis sjeldnere (og kan dermed vare litt lenger når den først kommer), og noen få mister den bare brått. Men ikke tro at det nødvendigvis skjer tidlig i 40-årene, gjennomsnittsalderen for menopause i Norge er over 50. 

Neida. Men siden det tydeligvis har begynt å tulle nå 🙈

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...