Gå til innhold

Folk med god inntekt og høy utdanning rammes langt sjeldnere av depresjon enn de med lite penger og utdanning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

krøll9 skrev (3 minutter siden):

Hehe. Å ja! Er enig med deg om at det er en viktig jobb. 

Man kan bli lei noen ganger. Man går jo gjerne i det samme sporet hver dag. Men det som holder meg oppe når jeg er lei, er alle de hyggelige menneskene jeg møter i jobben min. Og så har det mange fordeler også: Om jeg f.eks. er i dårlig form en dag, har migrene, eller har det vondt emosjonelt, kan jeg bare trekke meg litt tilbake og gjøre jobben «lett» og ta pauser og «gjemme» meg litt unna. Det kan ikke mange av de som jobber «over» meg, om du skjønner. En lege eller en miljøterapeut kan ikke avvise en pasient ved å trekke seg unna. Og så har vi 3 pauser pr dag; sånn at arbeidsdagen blir delt opp i 4 «bolker», noe som også gjør dagen mindre tyngre. 

Emoji skrev (Akkurat nå):

Man kan bli lei noen ganger. Man går jo gjerne i det samme sporet hver dag. Men det som holder meg oppe når jeg er lei, er alle de hyggelige menneskene jeg møter i jobben min. Og så har det mange fordeler også: Om jeg f.eks. er i dårlig form en dag, har migrene, eller har det vondt emosjonelt, kan jeg bare trekke meg litt tilbake og gjøre jobben «lett» og ta pauser og «gjemme» meg litt unna. Det kan ikke mange av de som jobber «over» meg, om du skjønner. En lege eller en miljøterapeut kan ikke avvise en pasient ved å trekke seg unna. Og så har vi 3 pauser pr dag; sånn at arbeidsdagen blir delt opp i 4 «bolker», noe som også gjør dagen mindre tyngre. 

Skjønner det. Hvis det blir for ensformig så går det jo an å se seg om etter noe annet en stund. Tenker at det er et godt tegn om overskuddet er der til det :) Også har du de trygge i den kjente jobben når du skulle trenge det igjen en gang. 

Driver med bransjebytte selv. Ser etter noe mer bærekraftig for egen helse. Har noe nå jeg er på vei over i. Dårligere betalt men med mer mulighet til å legge fra seg jobben på jobb og der det ikke er så krise ved sykemelding... :)

AnonymBruker
1 hour ago, Everybody said:

Pasientene er syke. Det er ikke det gode liv.

Det er det absolutt ikke, nei. Men tror du tenker litt for svart-hvitt her. Husk at mange av dem som drar seg opp kl 6 om morgenen også har sykdom, enten av fysisk ekler psykisk art, som er tung å bære, men ikke tung nok til at de må bli uføre. 

Anonymkode: 2e28b...ab6

AnonymBruker skrev (På 4.12.2024 den 4.19):

– Vi vet at lav sosioøkonomisk status bidrar til mange sykdommer, både somatiske og psykiske. Dette er ikke nytt. Men denne studien er en av de første som viser at det er en sammenheng mellom sosioøkonomisk status, ensomhet og depresjon, sier psykiater.

https://www.forskning.no/depresjon-helse/ulikhet-i-helse-det-er-helt-ra-forskjeller/2435787

"Bedre å være rik og frisk enn fattig og syk"

Noen som er overrasket?

Anonymkode: 2cf7f...4bc

Det finnes også en studie som viser at det å gi folk med alvorlig psykisk lidelse litt mer penger hver måned med beskjed om at pengene kan brukes til hva som helst, bedrer deres tilstand mer enn andre tiltak. 

frosken skrev (1 minutt siden):

Det finnes også en studie som viser at det å gi folk med alvorlig psykisk lidelse litt mer penger hver måned med beskjed om at pengene kan brukes til hva som helst, bedrer deres tilstand mer enn andre tiltak. 

Det var interessant. Hvilket land var det i, og vet du omtrent hvor mye penger det handlet om? "Mer enn andre tiltak"  - sammenliknet de med noen som fikk annen type hjelp, men ikke penger? 🤔

Annonse

frosken skrev (1 minutt siden):

Virkelig? Hvis det var sant så høres det mye billigere og enklere ut å gi folk litt penger i hånden enn å bygge ut psykiatrien. Det sier egentlig mest om at helsetjenester kan være lite effektive. Det er en så spesiell påstand at jeg blir skeptisk. Jeg lurer på hva undersøkelsen egentlig har sett på.

laban skrev (1 time siden):

Det var interessant. Hvilket land var det i, og vet du omtrent hvor mye penger det handlet om? "Mer enn andre tiltak"  - sammenliknet de med noen som fikk annen type hjelp, men ikke penger? 🤔

Skal prøve å finne studien. Den er sikkert ikke kjempestor, men er et interessant innspill, synes jeg. 

frosken skrev (1 time siden):

Dette tror jeg på. Det finnes dessverre ganske mange som har så lite penger at de bruker store deler av tiden på helt realistiske bekymringer for hvordan de skal klare å skaffe seg helt basale ting de trenger som mat, klær, strøm osv. I tillegg er det helt urealistisk for dem å skaffe seg enkle gleder som et par ski, gode tursko eller en konsertbillett.

påskelilje
Emoji skrev (15 timer siden):

Jeg for min del tilhører ikke en høyinntekstgruppe. Jeg jobber «på gulvet». I mange år skammet jeg meg over jobben min, det gjør jeg ikke lenger. Under koronaen innså jeg hvor sikker jobb jeg har, og det og det at jeg trives er det viktigste for meg. 

Nydelig innlegg 🥰

Everybody skrev (På 4.12.2024 den 23.24):

Helsepersonell i psykiatrien lever livet i luksus med god lønn og utdanning mens pasientene lever med depresjon på trygd.

Jeg var helsepersonell, nå er jeg trygdet. Vi helsepersonell kan også ha psykiske lidelser.

Annonse

motiva2 skrev (På 6.12.2024 den 11.41):

Det er dessverre også sånn at det ikke hjelper hvor mye penger du har når all form for lyst og glede har forsvunnet i depresjonen. 

Helt enig. Når depresjonen har taket i deg så spiller det ikke noen rolle. 

Fordelene med en solid sosioøkonomisk bakgrunn gjør seg mer gjeldende ved tilfriskning, før sykdom, og i stabil fase. Man kan komme seg tilbake til et normalt liv igjen lettere når man ikke har økonomiske bekymringer på toppen av "alt det andre" og dessuten har man én eller noen triggere mindre som kan utløse nye episoder og generelt mulighet til høyere livskvalitet jevnt over. Unntaket er bare "aktive sykdomsperioder" der det virkelig ikke spiller noen rolle. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...