Gå til innhold

Psykolog gjør pasienter avhengig av psykiatrien

Anbefalte innlegg

Kjenner ei som har gått på bup og dps siden hun var 14 år, nå er hun i 40 åra og er avsluttet. Hun får nå kommunale samtaler. Hun vil hele tiden ha noe form for kontakt med psykisk helse. Nå er det barna som skal utredes for det ene og det andre. Så har hun selv bestilt time til utredning av adhd hos seg selv. Det er hele tiden noe nytt der hun kan få en fot innenfor. Dps har sagt nei, og hun får ikke mer der. 
Rart å gå til psykolog i 30 år og først nå tenke på adhd? Hun har vært på EN eneste time hos en nevropsykolog og sier hun har fått diagnosen adhd. Det er så om å gjør og finne på nye ting for å få kommet seg til helsevesenet. Dette er konsekvensen av at de har holdt på henne i 30 år, og ukene og livet har handlet om møter og samtaler. De har gjort henne avhengig av psykiatrien og hun vet nok ikke hvem hun er uten. 
synes det er veldig synd at de luller med pasientene i 30 år 

Anonymkode: 17f11...2a7

Fortsetter under...

Kan du slutte å poste disse trolleinleggene? Dette er det ørtende innlegget skrevet inspirert av innlegg hentet her inne og fra Kvinneguiden med klin lik setningsoppbygging og språkbruk for å sende stikk til mennesker som har vært over lengre tid i psykiatrien, og det er utrolig forstyrrende og forsøplende at du spammer ned forumet slik du gjør. 

Anonymkode: 9b62b...cb4

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kan du slutte å poste disse trolleinleggene? Dette er det ørtende innlegget skrevet inspirert av innlegg hentet her inne og fra Kvinneguiden med klin lik setningsoppbygging og språkbruk for å sende stikk til mennesker som har vært over lengre tid i psykiatrien, og det er utrolig forstyrrende og forsøplende at du spammer ned forumet slik du gjør. 

Anonymkode: 9b62b...cb4

Jeg er ikke på kvinneguiden og heller ikke her inne så mye. Jeg reagerer på at en psykolog kan gi diagnose adhd etter kun en samtale. Jeg reagerer også på at psykiatrien holder på pasienter i så lang tid. Da dette skaper en avhengighet til systemet, naturlig nok. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er ikke på kvinneguiden og heller ikke her inne så mye. Jeg reagerer på at en psykolog kan gi diagnose adhd etter kun en samtale. Jeg reagerer også på at psykiatrien holder på pasienter i så lang tid. Da dette skaper en avhengighet til systemet, naturlig nok. 

Hvor lenge har du selv vært på dps da? Skal jeg tippe har du vel vært der totalt over flere år du også. 

Anonymkode: 64a16...f93

1. Jeg kjenner en fantastisk jente på 19 år som har vært nærmest i kontinuerlig kontakt med helsetjenesten siden hun ble født med cystisk fibrose. Ja, en kan godt si at hun er blitt avhengig av helsehjelp. Mener du at også henne bør kastes ut av helsetjenesten?

2. Jeg erfarte senest i går at en kvinne på 44 år fikk diagnosen ADHD. Hun ble meget lettet, og hun burde fått diagnosen for lenge siden. Men når hun ikke har fått den før, synes jeg det er fint at hun endelig har fått diagnosen. Er du ikke enig?

Annonse

nachnoo skrev (9 minutter siden):

1. Jeg kjenner en fantastisk jente på 19 år som har vært nærmest i kontinuerlig kontakt med helsetjenesten siden hun ble født med cystisk fibrose. Ja, en kan godt si at hun er blitt avhengig av helsehjelp. Mener du at også henne bør kastes ut av helsetjenesten?

2. Jeg erfarte senest i går at en kvinne på 44 år fikk diagnosen ADHD. Hun ble meget lettet, og hun burde fått diagnosen for lenge siden. Men når hun ikke har fått den før, synes jeg det er fint at hun endelig har fått diagnosen. Er du ikke enig?

Det du skriver er egentlig irrelevant iforhold til hovedinnleggets problemstilling. 

Ts skriver ikke at folk ikke kan få diagnoser sent, men tar opp problemstillingen med at psykiatrien kan gjøre folk verre eller opprettholde deres dårlige psyke dersom de går der veldig lenge. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det du skriver er egentlig irrelevant iforhold til hovedinnleggets problemstilling. 

Ts skriver ikke at folk ikke kan få diagnoser sent, men tar opp problemstillingen med at psykiatrien kan gjøre folk verre eller opprettholde deres dårlige psyke dersom de går der veldig lenge. 

Er det vesentlig forskjell på psykiatri og somatikk? Vi du si at helsetjenesten er med på å opprettholde jentas cystiske fibrose?

Hva vet dere om den enkelte pasients sykehistorie? Jeg kjenner en kvinne som etter misbruk fra tidlig barnealder måtte føde to barn som hennes far er far til. Tross behandling over flere år er hun fortsatt ikke frisk. Skal hun kastes ut av psykiatrien?

nachnoo skrev (7 minutter siden):

Er det vesentlig forskjell på psykiatri og somatikk? Vi du si at helsetjenesten er med på å opprettholde jentas cystiske fibrose?

Hva vet dere om den enkelte pasients sykehistorie? Jeg kjenner en kvinne som etter misbruk fra tidlig barnealder måtte føde to barn som hennes far er far til. Tross behandling over flere år er hun fortsatt ikke frisk. Skal hun kastes ut av psykiatrien?

Hvem du "kjenner" er irrelevant. Jeg kjenner mange som har blitt dårligere av psykiatrien... 

Psykiatrien kan snakke med hun kvinnen som fikk barn med bestefaren om disse hendelsene i årevis, men det kommer ikke til å gjøre henne noe bedre å gå å dvele på dette, noe som også er tydelig da hun jo ikke har blitt bedre av å dvele på de samme tingene. Kanskje hun bør finne seg noe annet. Få tankene over på andre ting. Psykolog er ikke alt her i verden. 

nachnoo skrev (12 minutter siden):

Takk for at du tar deg tid til å engasjere deg i dette og belyse ting. Folk dømmer så lett og tror - de vet ikke hva som er på innsiden til den enkelte. Selv dømmes jeg for tiden av en kollega på jobb fordi jeg er sykmeldt - fordi hun ikke kunne se min smerte. Hun mener jeg ikke har grunn til å være sykm, men hun sitter ikke på journalen min - akkurat som andre ikke sitter på journalen til de som blir dømt. 

Endret av Emoji
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor lenge har du selv vært på dps da? Skal jeg tippe har du vel vært der totalt over flere år du også. 

Jeg har aldri vært på dps.

Emoji skrev (44 minutter siden):

Takk for at du tar deg tid til å engasjere deg i dette og belyse ting. Folk dømmer så lett og tror - de vet ikke hva som er på innsiden til den enkelte. Selv dømmes jeg for tiden av en kollega på jobb fordi jeg er sykmeldt - fordi hun ikke kunne se min smerte. Hun mener jeg ikke har grunn til å være sykm, men hun sitter ikke på journalen min - akkurat som andre ikke sitter på journalen til de som blir dømt. 

Kolleger har ingenting med ditt sykefravær å gjøre. Ikke det saken handler om. Men etter 30 år i psykiatrien så er det vel ikke mer å hente. Psykolog er ikke alt her i livet 

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kolleger har ingenting med ditt sykefravær å gjøre. Ikke det saken handler om. Men etter 30 år i psykiatrien så er det vel ikke mer å hente. Psykolog er ikke alt her i livet 

Hvor hadde de vært uten den hjelpen de fikk? Kanskje hadde de hatt det mye verre

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kjenner ei som har gått på bup og dps siden hun var 14 år, nå er hun i 40 åra og er avsluttet. Hun får nå kommunale samtaler. Hun vil hele tiden ha noe form for kontakt med psykisk helse. Nå er det barna som skal utredes for det ene og det andre. Så har hun selv bestilt time til utredning av adhd hos seg selv. Det er hele tiden noe nytt der hun kan få en fot innenfor. Dps har sagt nei, og hun får ikke mer der. 
Rart å gå til psykolog i 30 år og først nå tenke på adhd? Hun har vært på EN eneste time hos en nevropsykolog og sier hun har fått diagnosen adhd. Det er så om å gjør og finne på nye ting for å få kommet seg til helsevesenet. Dette er konsekvensen av at de har holdt på henne i 30 år, og ukene og livet har handlet om møter og samtaler. De har gjort henne avhengig av psykiatrien og hun vet nok ikke hvem hun er uten. 
synes det er veldig synd at de luller med pasientene i 30 år 

Kanskje hun endelig fant ut at det var ADHD etter alle disse årene. Takk og lov for at man fanger det opp mye tidligere nå til dags så man slipper å lide unødig halve livet før man endelig får riktig diagnose. Tenk så mye som allerede er ødelagt da. 

Anonymkode: f23aa...6b5

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kanskje hun endelig fant ut at det var ADHD etter alle disse årene. Takk og lov for at man fanger det opp mye tidligere nå til dags så man slipper å lide unødig halve livet før man endelig får riktig diagnose. Tenk så mye som allerede er ødelagt da. 

Anonymkode: f23aa...6b5

Man kan jo lure på hvor seriøst det er når man får en diagnose adhd etter kun en samtale med en psykiater. Om det er sant vet jeg ikke. Men kjenner andre som har vært utredet og det er ganske mange tester og undersøkelser før de kan lande på en adhd diagnose. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan jo lure på hvor seriøst det er når man får en diagnose adhd etter kun en samtale med en psykiater. Om det er sant vet jeg ikke. Men kjenner andre som har vært utredet og det er ganske mange tester og undersøkelser før de kan lande på en adhd diagnose. 

Kanskje det noen ganger er så åpenbart at det ikke er noen tvil? Burde vi ikke heller vært glade for at den personen får hjelp i stedet for å spekulere på ting vi uansett ikke VET?

Min mann har mest sannsynlig også adhd. Det er så tydelig, både i adferd og tanker. Jeg tror ikke han heller hadde trengt en lang utredning. 

Endret av Emoji
Vendi skrev (3 timer siden):

Vet ikke, men det kan virke litt som om det er noe misunnelse ute og går her? At man ikke unner andre å gå i lengre behandlingsforløp siden man ikke fikk gå noe særlig lang tid selv? 

Misunnelig fordi hun har hatt det vanskelig? Jeg har aldri hatt behov for å gå i terapi, derfor har jeg aldri gått til psykolog heller. 
poenget er at psykiatrien har dullet med henne i så mange år, ja hele livet på den måten at hun er blitt avhengig av dette. Da hun ble avsluttet fikk hun det veldig tøft. Det var som et tomrom etter behandler sa hun. Mellom timene lå hun stort sett på sofaen og gjorde ingenting. Det er veldig feil av psykisk helse og ikke legge opp behandlingen slik at hun ble aktivisert på dagtid. I tillegg fikk hun så mye medisiner at hun måtte på avrusning for å trappe ned. Mye abstinenser. Dps meldte legen hennes til pasientombudet. 
dette er svært kritikkverdig av dps og leger. 
I et lengre behandlingsløp er det ikke bare samtaler som er en del av prosessen. Men også hjelpe henne til å følge opp aktiviteter på dagtid. Rutiner og døgnrytme. Dps kan fungere for mange, men for veldig mange blir det bare den samtalen på 45 min i uka og de ligger på sofaen å ser frem til neste time. Det er altfor dårlig tilbud. Noe som også gjør at pasienten ikke kommer seg videre. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...