Gå til innhold

42 prosent av de sykmeldte sier fraværet helt eller delvis skyldes forhold på jobben, de unge sliter mest

Anbefalte innlegg

https://fagbladet.no/nyheter/ny-rapport-om-sykefravar-de-yngste-sliter-mest-og-jobben-far-mye-av-skylda-6.91.1096950.ac11a4de54

Andelen med sykefravær er høyest blant de under 30 år: Her oppgir hele 86 prosent at de har vært borte fra jobb.

Blant de over 63 år er andelen lavest: Kun 59 prosent.

– Funnet er i tråd med nasjonale tall, der vi ser at sykefraværet øker mest blant de yngste, sier forsker Ose.

Har de unge fått sydd puter under armene og takler ikke hverdagen?

Anonymkode: d1224...f7e

Fortsetter under...

Drømmeautomat
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har de unge fått sydd puter under armene og takler ikke hverdagen?

Eller er forholdene på jobben faktisk dårlige for helsa og de unge er flinkere til å ta vare på seg selv? Jeg sier ikke at det er grunnen, men når man forsøker å finne årsaken til sykefravær trenger man mer enn én hypotese.

"Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere."

Sokrates, 2450 år siden.

Jeg vet ikke med andre, men jeg har en leder fra en viss varm plass som drev ren terror en god stund. Og jeg har ikke fått sydd puter under armene. Jeg sto i det samtidig med alvorlig sykdom i familien. Skal si det straffet seg flere måneder senere, er sykmeldt på tredje måneden og håper å begynne igjen så smått etter jul. 

Jeg var sykemeldt en periode i vinter, og i etterkant viser det seg at hverdagen faktisk er enklere å takle enn det jeg merket på kroppen.

Det var ikke jobben eller samfunnet som la press på meg, det klarte jeg helt selv. Det var ikke arbeidsgiver som sa at jeg ikke kunne ha negative egenskaper, aldri si nei, aldri gjøre feil. I korte trekk, jeg har lært å senke kravene og forventningene til egen prestasjon og innsats, jeg er ærlig og åpen om hva jeg liker og hva jeg finner utfordrende. Jeg har det helt fint, arbeidsgiver har det helt fint, og alle er egentlig fornøyde. 

Anonymkode: f792c...5b8

Jeg vet det ikke hva problemet er, men i alle fall var arbeidslivet tøffere før. Der var litt mer autoritære ledere og litt mer voksenkjeft.

Jeg tror det har noe med at folk blir sin egen strenge sjef når de ikke har en annen streng sjef.

Annonse

Jeg tror livet generelt sett er tøft for mange, og flere unge sliter psykisk. Min sønn på 19 år er lærling og jobber på, nekter å være hjemme fra jobb selv med feber. Jeg må tvinge han til å være hjemme når han er syk. Men heldigvis sjelden 

Anonymkode: e0ffa...3ca

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...