Gå til innhold

Forsinket søvnfasesyndrom-NHD


Tamera

Anbefalte innlegg

Hei Nhd (og evt. andre)

Som kjent for noen er jeg 21 år og har til tider psykiske problemer (det går opp og ned, og alvorlighetsgraden varier).

Et av mine største problemer er søvn. For ca. 1 år siden fikk jeg så lite søvn en periode at jeg ble psykotisk (eller på grensa til psykotisk). Det går greit når jeg ikke har noe å stå opp til, men når jeg har det er det helt håpløst.

Problemet er at jeg rett og slett ikke får sove på kveldene når normale mennesker legger seg. Slik har jeg hatt det siden jeg var ca. 13 år. Det har bare blitt verre med årene. Vanligvis får jeg sove ca. ved 2-tida på natta, i perioder sovner jeg ikke før 5-6. Når jeg må stå opp tidlig er jeg helt utslitt hele dagen gjennom, men når natta kommer igjen får jeg ikke sove. Jeg kan stå opp tidlig hver dag over flere uker, prøve å legge meg tidlig, men er sjanseløs når det gjelder å sove på kvelden. Det resulterer i at jeg får vondt i kroppen, vondt i hodet, blir ukonsentrert på dagen, og jeg er veldig rastløs og urolig på kveldene. Det er selvfølgelig ikke bra for psyken.

Jeg får Imovane..det hjelper ikke i så veldig stor grad. Jeg kan kjenne meg trøtt, men hodet mitt er i full aktivitet. Jeg kan ligge i flere timer for å prøve å få sove, og må etterhvert stå opp for å lese, eller gjøre noe. Jeg har prøvd Tolvon, da søv jeg eller gikk i en døs stort sett hele tiden. Jeg har trodd at søvnproblemene mine skyldes angst, for jeg får ikke roen over meg.

Jeg kom ved en tilfeldighet borti en side om søvnforstyrrelser på nettet, og leste om noe som het Forsinket søvnfasesyndrom. Har du hørt om det NHD? Det hørtes akkurat ut som meg!! Er dette noe jeg burde ta opp med psykiateren min, vil hun ha kjennskap til det tror du? Hvordan kommer man seg til søvnspesialist? Det sto at lysbehandling kunne hjelpe. Jeg har tilgang til en slik lyslampe, og tenker å prøve den en stund for å se hvordan det går. Har du ellers noen råd å gi meg? Jeg trenger ikke råd om å unngå koffein & nikotin på kveldene, mosjonere osv, for det har ikke noen effekt på søvnen min. Jeg vil egentlig bare høre dine tanker om dette NHD....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Jeg vet ikke mer enn det som fremgår av denne linken:

http://www.ffs.no/forsinket.htm

Jeg synes du skal ta det opp med psykiateren din. Enten vet hun noe om det, eller så ønsker hun å lære noe om det.

En av mange fine ting med internett er at pasientene hjelper oss til å søke ny informasjon og lære mer :-)

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...