Gå til innhold

Ang potetmel og forstoppelse.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

stjernestøv
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Spis svisker, linfrø og fiberrik kost for å unngå forstoppelse. Eller man kan også ta en ss lactulose hver dag.

Anonymkode: 71a98...b69

Har prøvd alt det og det hjelper ikke, mannen min og trodde potetmel var mot diare men det er visst flere som bruker det mot forstoppelse. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å de ja, har spist en pakke og fikk bare luft av dem. Kjøpte dem ofte da jeg slanket meg. 

Fionys skrev (12 minutter siden):

Har aldri hørt om potetmel mot forstoppelse, men kanskje det innholder noe som er bra for mage og tarm. 

Sviskesaft og maltekstrakt kan kanskje funke.

Plages du ofte bør du forebygge det med riktig kosthold og mosjon. 

Ja noen skriver at det hjelper mot forstoppelse. 

maltekstrakt har jeg prøvd, hvor mye skal jeg ta? brukte jo det til babyene. 

det er antipsykotika som gjør det, når jeg har vært uten det har jeg normal fordøyelse. 

stjernestøv skrev (På 15.12.2024 den 17.14):

det er antipsykotika som gjør det, når jeg har vært uten det har jeg normal fordøyelse. 

Jeg fikk prøve noen dråper på sykehuset en gang, som enten kan blandes i mat eller drikke, og er rimelig nøytrale på smak. Men det er ikke til fast bruk.

Laxoberal dråper (Farmasiet.no)

Jeg har sett for en tid tilbake i en FB-gruppe at noen nevner noe som heter sennepste - det kjøpes på helsekost eller apotek (må ikke forveksles med sennep). Man kan ha 1/4 ts blandet ut i et glass med juice, saft e.l. og drikker det. Eller koker opp 1 l. vann og 100 g sennepste - det smaker visst ille... Men skal være virksomt.

Annonse

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg fikk prøve noen dråper på sykehuset en gang, som enten kan blandes i mat eller drikke, og er rimelig nøytrale på smak. Men det er ikke til fast bruk.

Laxoberal dråper (Farmasiet.no)

Jeg har sett for en tid tilbake i en FB-gruppe at noen nevner noe som heter sennepste - det kjøpes på helsekost eller apotek (må ikke forveksles med sennep). Man kan ha 1/4 ts blandet ut i et glass med juice, saft e.l. og drikker det. Eller koker opp 1 l. vann og 100 g sennepste - det smaker visst ille... Men skal være virksomt.

Ja det er de dråpene jeg er avhengig av, kirurgen sa jeg måtte ta movicol istedenfor men det funker ikke på meg. 

Spørs om jeg får tak i sennepste her. 

stjernestøv skrev (36 minutter siden):

Ja det er de dråpene jeg er avhengig av, kirurgen sa jeg måtte ta movicol istedenfor men det funker ikke på meg. 

Spørs om jeg får tak i sennepste her. 

Pursennid inneholder virkestoff fra sennesblader, så du kan bruke det istedenfor senneste. Men det skal ikke brukes over lang tid tror jeg.

Endret av Osten

Potetmel utrørt i kaldt vann er bra for tarmbakteriene, så jeg antar at det vil stoppe både diare og forstoppelse. Men tror ikke det virker sånn helt raskt. Det er også noe som må trappes opp over flere dager sånn at en til slutt kan ta en teskje før hvert måltid. Hvis du starter på en teskje vil jeg tro du får voldsomt med luft i magen. En halv teskje et par ganger om dagen er nok i oppstarten, og det er viktig at vannet er kaldt.

Tror ikke dette er en quick-fix ved forstoppelse. Jeg ville heller tatt en stor dose c-vitamin 2-3000 mg, så løsner det nok. Til daglig bør du ta Magnesium, Minst dobbel større dose enn det som står på pakningen.

Endret av Stikkelsbær
Manglet ord
Stikkelsbær skrev (3 minutter siden):

Potetmel utrørt i kaldt vann er bra for tarmbakteriene, så jeg antar at det vil stoppe både diare og forstoppelse. Men tror ikke det virker sånn helt raskt. Det er også noe som må trappes opp over flere dager sånn at en til slutt kan ta en teskje før hvert måltid. Hvis du starter på en teskje vil jeg tro du får voldsomt med luft i magen. En halv teskje et par ganger om dagen er nok, og det er viktig at vannet er kaldt.

Tror ikke dette er en quick-fix ved forstoppelse. Jeg ville heller tatt en stor dose c-vitamin 2-3000 mg, så løsner det nok. Til daglig bør du ta Magnesium, Minst dobbel større dose enn det som står på pakningen.

Nei jeg har jo ikke prøvd potetmel over lengre tid, har så dårlig tålmodighet. får begynne igjen da. 

Så mye c vit? tar magnesium. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...