AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:58 Del Skrevet mandag kl 18:58 Jeg jobber nesten fulltid ( jobb 5 dager i uken), med tøffe fysiske vakter i en butikk. Jeg jobbet tidligere 3-4 vakter per uke, men de siste 3 årene har jeg jobbet 5 dager i uken. Jeg føler meg stadig mer utmattet. Har fått en del plager. Har fått diagnosen ibs - irritabel tarm, og har en del muskel og leddplager. Føler meg konstant trøtt og sliten. Orker ikke annet enn å ligge meg på sofaen når dagen er ferdig, men slik har det alltid vært etter jobbvakter for meg. Denne julen så har sjefen endret på listen og satt meg opp på stengevakt på min avdeling hver eneste dag, Det innebærer en del ansvarsoppgaver som kan være litt krevende for meg. Men jeg tror ikke at sjefen forstår at de er krevende, men ingen andre likte å ha mange slike vakter. Jeg har forsøkt å snakke med legen min om situasjonen ,om hvordan håndtere dette. Jeg er redd for at jobben min skal bli negativt påvirket av en sykemelding for de har allerede folk som er langtidssykemeldte. Nå har legen foreslått at en sykemelding kan gjøre det lettere for meg å komme meg, og han foreslår også at jeg prater med leder om tilrettelegging, men jeg har liten tro på at leder vil forstå så mye av det. Jeg har fått inntrykk at leder ikke mener at arbeidsbelastningen er høy for meg. Gruer meg derfor til å ta praten. Noen som har råd om hva jeg skal svare legen om dette med sykemeldingen eller hva jeg bør gjøre? Bør jeg prøve å prate med arbeidsgiver først? Jeg er så redd at han ikke forstår. Det er godt mulig at jeg burde spørre om å redusere til å jobbe heller 4 dager i uken siden jeg bare får stengevakter. Men da mister jeg en del penger... Og jeg kan vel ikke kreve å få 4 dagers jobbeuke.Det er jo ikke sikkert at sjefen går med på det... Anonymkode: d2190...787 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/488947-hvordan-h%C3%A5ndtere-jobb-belastningen-n%C3%A5r-man-f%C3%B8ler-seg-utmattet-og-sliten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet mandag kl 20:07 Del Skrevet mandag kl 20:07 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Denne julen så har sjefen endret på listen og satt meg opp på stengevakt på min avdeling hver eneste dag, Det innebærer en del ansvarsoppgaver som kan være litt krevende for meg. Men jeg tror ikke at sjefen forstår at de er krevende, men ingen andre likte å ha mange slike vakter. Hvis alle synes at disse vaktene er krevende og dere ikke får ekstra kompensasjon for dem, burde de jo gå på omgang på et vis. Du må jo i det minste spørre om årsaken til at det er du som skal ta alle stengevaktene i julen. Særlig hvis det i utgangspunktet ikke var sånn (listene ble endret?), kan du jo ikke bare finne deg i det. Ikke bland inn diagnoser eller stillingsprosent i første omgang, bare spør hvorfor. Hvis det ikke er noen reell grunn, sier du høflig, men tydelig, fra om at disse vaktene er like krevende for deg som for alle de andre, og at de bør fordeles rettferdig. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Bør jeg prøve å prate med arbeidsgiver først? Jeg er så redd at han ikke forstår. Det er godt mulig at jeg burde spørre om å redusere til å jobbe heller 4 dager i uken siden jeg bare får stengevakter. Men da mister jeg en del penger... Og jeg kan vel ikke kreve å få 4 dagers jobbeuke.Det er jo ikke sikkert at sjefen går med på det... Du skal ikke søke om lavere stillingsprosent fordi sjefen ikke klarer å fordele vaktbelastningen rettferdig. Da får du heller prøve å være 20% sykemeldt en stund, f.eks. ved at du ikke jobber onsdager og da får hentet deg litt inn igjen. Hvis sjefen ikke har noe ordentlig svar på hvorfor alle stengevaktene flyttes til deg og bare vrir seg unna, kan du si at du tar det opp fordi legen din har satt spørsmålstegn ved at du får stadig høyere belastning og foreslått delvis sykemelding. Men igjen: Prøv først å finne ut om dette er bare tankeløs makelighet (kanskje fordi de andre klager når de får senvakter?), uten å trekke inn din private situasjon. 3 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/488947-hvordan-h%C3%A5ndtere-jobb-belastningen-n%C3%A5r-man-f%C3%B8ler-seg-utmattet-og-sliten/#findComment-4341097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:57 Del Skrevet mandag kl 20:57 laban skrev (43 minutter siden): Hvis alle synes at disse vaktene er krevende og dere ikke får ekstra kompensasjon for dem, burde de jo gå på omgang på et vis. Du må jo i det minste spørre om årsaken til at det er du som skal ta alle stengevaktene i julen. Særlig hvis det i utgangspunktet ikke var sånn (listene ble endret?), kan du jo ikke bare finne deg i det. Ikke bland inn diagnoser eller stillingsprosent i første omgang, bare spør hvorfor. Hvis det ikke er noen reell grunn, sier du høflig, men tydelig, fra om at disse vaktene er like krevende for deg som for alle de andre, og at de bør fordeles rettferdig. Du skal ikke søke om lavere stillingsprosent fordi sjefen ikke klarer å fordele vaktbelastningen rettferdig. Da får du heller prøve å være 20% sykemeldt en stund, f.eks. ved at du ikke jobber onsdager og da får hentet deg litt inn igjen. Hvis sjefen ikke har noe ordentlig svar på hvorfor alle stengevaktene flyttes til deg og bare vrir seg unna, kan du si at du tar det opp fordi legen din har satt spørsmålstegn ved at du får stadig høyere belastning og foreslått delvis sykemelding. Men igjen: Prøv først å finne ut om dette er bare tankeløs makelighet (kanskje fordi de andre klager når de får senvakter?), uten å trekke inn din private situasjon. Tusen takk for rådet ditt. Jeg jobber 10 til 18 hver dag. Noe som kanskje ikke er komplisert for en del. Men jeg må stenge avdelingen og det innebærer en del ansvar og oppgaver som er tunge. Leder forstår mulig ikke det for det virker som om han tror oppgavene er lette. De er lettere hvis man har færre stengevakter, men med 5 slike blir jeg veldig utmattet. Jeg får også en haug med oppgaver som jeg ikke klarer å bli ferdig med, men han har blitt flinkere å ta hensyn og hjelpe mer til i det siste. De andre kan ikke jobbe sent pga de har småbarn. Så jeg får hele greien selv om jeg har vært ansatt mye lengre enn de. Har du råd om hvordan jeg skal svare legen på melding nå ? Bør jeg si at jeg vil gå på jobb i morgen og prate med Leder først og se om det bedrer seg? Anonymkode: d2190...787 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/488947-hvordan-h%C3%A5ndtere-jobb-belastningen-n%C3%A5r-man-f%C3%B8ler-seg-utmattet-og-sliten/#findComment-4341105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet mandag kl 21:27 Del Skrevet mandag kl 21:27 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): De andre kan ikke jobbe sent pga de har småbarn. Så jeg får hele greien selv om jeg har vært ansatt mye lengre enn de. Har du råd om hvordan jeg skal svare legen på melding nå ? Bør jeg si at jeg vil gå på jobb i morgen og prate med Leder først og se om det bedrer seg? Hvis de andre slipper pga. henting i barnehagen, har jo de et tilbud om praktisk tilrettelegging, og det er i utgangspunktet bra. Men det er ingen selvfølge at du skal overta alle senvaktene uten kompensasjon. Så jeg synes du skal ta det opp allikevel, f.eks. si at det er reell fare for at du blir delvis sykemeldt hvis du får så ensidig og belastende arbeidstid. Det blir jo mye kortere kvelder hele uka når du skal stenge kl.18, hele dagen går med til å jobbe. Jeg tror det er bedre å ta opp saken i klartekst enn å bare levere sykemelding, med tanke på at du skal fortsette å jobbe der. Så det synes jeg du kan formidle til legen at du forsøker først. Men da må du ikke flykte fra situasjonen ved å foreslå at du går frivillig ned i stilling eller noe annet som gjør at du tar hele støyten. Det er for lettvint av sjefen din å tilrettelegge for de andres situasjon ved å la deg ta alle ulempene. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/488947-hvordan-h%C3%A5ndtere-jobb-belastningen-n%C3%A5r-man-f%C3%B8ler-seg-utmattet-og-sliten/#findComment-4341109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 22:51 Del Skrevet mandag kl 22:51 laban skrev (1 time siden): Hvis de andre slipper pga. henting i barnehagen, har jo de et tilbud om praktisk tilrettelegging, og det er i utgangspunktet bra. Men det er ingen selvfølge at du skal overta alle senvaktene uten kompensasjon. Så jeg synes du skal ta det opp allikevel, f.eks. si at det er reell fare for at du blir delvis sykemeldt hvis du får så ensidig og belastende arbeidstid. Det blir jo mye kortere kvelder hele uka når du skal stenge kl.18, hele dagen går med til å jobbe. Jeg tror det er bedre å ta opp saken i klartekst enn å bare levere sykemelding, med tanke på at du skal fortsette å jobbe der. Så det synes jeg du kan formidle til legen at du forsøker først. Men da må du ikke flykte fra situasjonen ved å foreslå at du går frivillig ned i stilling eller noe annet som gjør at du tar hele støyten. Det er for lettvint av sjefen din å tilrettelegge for de andres situasjon ved å la deg ta alle ulempene. Jeg er enig. Jeg kan ikke la meg frivillig gå ned i stilling. Jeg føler at jeg tar støyten av andre kollegaers situasjoner. De ble ansatt lenge etter meg. Jeg hadde små barn og jobbet kun senvakter tidligere. Visste ikke at jeg kunne be om tilrettelegging slik de gjorde. Men jeg har fått kjenne det på kroppen at det ble ansatt nye og at de fikk alle de beste vaktene . Selv om deres situasjon krever tilrettelegging så blir det nok feil av sjefen å.la det gå på bekostning av meg. Han burde vel se det? Er bare meg som jobber de slitsomme vaktene. Jeg får ta det opp med han. Han behøver mulig å få høre min side av det istedet for at han skal tro at dette er helt greit. Han risikerer jo sykemeldinger med den strategien som er nå. Anonymkode: d2190...787 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/488947-hvordan-h%C3%A5ndtere-jobb-belastningen-n%C3%A5r-man-f%C3%B8ler-seg-utmattet-og-sliten/#findComment-4341129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.