Gå til innhold

pepperbiff og steking.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er viktig at biffen har blitt mør og at den har ligget i romtemperatur før man steker den.  Her i huset er det mannen som steker biff og han mener at biffen bør ligge et par dager etter utløpsdato.  Ellers så har jeg hørt at biff blir bra i airfryer, men det har vi aldri prøvd.

Drømmeautomat

Du vil ha både en god bruning av biffen, samt at du får gjennomstekt den. Hvis du steker i panne: Begynn på høy varme, la panna bli ordentlig varm og fres biffen sånn at den får en fin bruning. Deretter kan du skru ned varmen sånn at den blir gjennomstekt. For å kjenne hvor stekt den er kan du presse lett på biffen med en finger, jo hardere den er jo mer stekt er den. Dette er en test du kan bruke: Presse tuppen på ringfingeren mot tuppen av tommelen. Kjenn deretter på det kjøttfulle området under tommelen. En medium stekt biff vil ha samme hardhet. Lillefinger mot tommel tilsvarer godt stekt, pekefinger mot tommel tilsvarer rå.

Alternativt kan du legge biffen i ovnen først for å få den gjennomstekt og så til slutt frese den i panna på høy varme for å oppnå bruning. Google tid og temperatur for ovn.

Annonse

stjernestøv skrev (5 timer siden):

Angrer litt på at jeg kjøpte det. 

Nå har du kanskje stekt den? Ellers ville jeg gjort som følger:

La den ligge på kjøkkenbenken utpakket en drøy time før steking. Pepre biffene.

Bruk jernpanne, om du har. Varm den veldig godt før du bruner kjøttet 1-2 min på hver side. Ta biffene ut av pannen og la pannen kjøle seg til den ikke er glovarm lenger. Ha smør i pannen og ha biffene tilbake i pannen og salter lett.  Når du ser kraften (blodet) kommer opp gjennom biffene, snur du dem, og steker et par min på andre siden, avhengig av tykkelse. La gjerne biffene hvile et par min på tallerken/fatet før de skjæres i.

Voilà, bon appetit 😋 

Ekstra skrev (4 timer siden):

Nå har du kanskje stekt den? Ellers ville jeg gjort som følger:

La den ligge på kjøkkenbenken utpakket en drøy time før steking. Pepre biffene.

Bruk jernpanne, om du har. Varm den veldig godt før du bruner kjøttet 1-2 min på hver side. Ta biffene ut av pannen og la pannen kjøle seg til den ikke er glovarm lenger. Ha smør i pannen og ha biffene tilbake i pannen og salter lett.  Når du ser kraften (blodet) kommer opp gjennom biffene, snur du dem, og steker et par min på andre siden, avhengig av tykkelse. La gjerne biffene hvile et par min på tallerken/fatet før de skjæres i.

Voilà, bon appetit 😋 

Ok. Lager dem på fredag. Får prøve det der. 

stjernestøv skrev (7 timer siden):

Ok. Lager dem på fredag. Får prøve det der. 

Ja, det er en god fremgangsmåte. Jeg delte en lenke til deg om biffsteking for en tid tilbake, som har tilsvarende måte å gjøre det på. Jeg har fått gode biffer med å følge den. :) (Nå klarer jeg ikke finne den igjen).

Vhanja skrev (42 minutter siden):

Ja, det er en god fremgangsmåte. Jeg delte en lenke til deg om biffsteking for en tid tilbake, som har tilsvarende måte å gjøre det på. Jeg har fått gode biffer med å følge den. :) (Nå klarer jeg ikke finne den igjen).

Ok. Får prøve på det da og se hvordan det går, vil ikke ha den rå. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn skal en god biff se ut, saftig og lekker.

image.thumb.png.c0677d5d7b3636935ea3984637fc2669.png

Anonymkode: a824e...32e

Den ser god ut, men bør ikke være rennende. Kan se ut som den er skåret for tidlig; den bør hvile et par minutter etter steking før skjæring.

Endret av Ekstra
stjernestøv skrev (24 minutter siden):

Biffen ble seig, kjøper ikke det mer. Tygge tygge tygge. 

Vi har spist biff vi også og den ble mør og fin.  Men den hadde gått ut på dato for tre dager siden.  Men vi har kjøpt pepperbiff på Coop noen ganger og den har vi gitt opp for den blir aldri mør.

stjernestøv
Dorthe skrev (6 timer siden):

Vi har spist biff vi også og den ble mør og fin.  Men den hadde gått ut på dato for tre dager siden.  Men vi har kjøpt pepperbiff på Coop noen ganger og den har vi gitt opp for den blir aldri mør.

Så bra da. Nei jeg gir opp denne prosjektet og den var rød inni. vet ikke hva jeg gjør feil. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...