Gå til innhold

Forenkle ordningen med faste blodprøver

Anbefalte innlegg

Vi diskuterte for noen uker siden hvordan en enklest burde forholde seg til faste blodprøver som for eksempel ved litiumkontroll.

Her er et godt innlegg i Aftenposten som beskriver hvordan det kan og bør gjøres enklere.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Ppa7o7/fastlegekrise-slik-kan-legene-spare-250000-timer-i-aaret

Fortsetter under...

Noen fordeler er det å følges opp av spesialisthelsetjenesten (her jeg bor). Pkt. 1 og 2 gjøres av legen under sist konsultasjon, og jeg vet at jeg skal møte opp til laboratoriet for ny blodprøve minst en uke før neste konsultasjon. Der ligger rekvisisjonen klar. Legen gir sin vurdering pr. telefon, og om resultatene ser ille ut, må jeg møte personlig direkte etter neste blodprøve. Syre/base-sammensetningen får de raskt svar på... ;) 

Jeg må måle INR hver sjette måned, resten av livet. Jeg skal i løpet av 2025 få et appart med hjem slik at jeg kan gjøre det hjemme. Til sommeren skal jeg på opplæring i å bruke apparatet, også kommer jeg selvsagt til å kontrollsjekke og kalibrere apparatet hos laben på fastlegekontoret innimellom, men da trenger jeg ikke gå så ofte som hver sjette måned.

nachnoo skrev (23 timer siden):

Vi diskuterte for noen uker siden hvordan en enklest burde forholde seg til faste blodprøver som for eksempel ved litiumkontroll.

Her er et godt innlegg i Aftenposten som beskriver hvordan det kan og bør gjøres enklere.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Ppa7o7/fastlegekrise-slik-kan-legene-spare-250000-timer-i-aaret

Leste innlegget i papiravisen før i dag, tenkte det hørtes lurt ut, og tok meg i å lure på om du ville være enig. Preget av DOL 😅

Vhanja skrev (18 timer siden):

Jeg må måle INR hver sjette måned, resten av livet. Jeg skal i løpet av 2025 få et appart med hjem slik at jeg kan gjøre det hjemme. Til sommeren skal jeg på opplæring i å bruke apparatet, også kommer jeg selvsagt til å kontrollsjekke og kalibrere apparatet hos laben på fastlegekontoret innimellom, men da trenger jeg ikke gå så ofte som hver sjette måned.

Det slår meg som rart at man ikke har gjort det før. Det er ikke mer komplisert enn å måle blodsukker - noe mange har gjort hjemme i årtier. 

Annonse

Jeg måler serum på litium hver tredje mnd eller oftere og det er alltid ganske sutrete. Først kontakte lege, så få rekvisisjon, så skal lege kontakte meg for svar. Burde kunne forenkles 

Anonymkode: ee728...820

FjellOgDalar skrev (1 time siden):

Det slår meg som rart at man ikke har gjort det før. Det er ikke mer komplisert enn å måle blodsukker - noe mange har gjort hjemme i årtier. 

Jeg vet ikke hvor lenge de har hatt ordningen med at man kan få måle hjemme når det gjelder INR, da.

Vhanja skrev (20 timer siden):

Ser jeg skrev feil. Jeg måler hver sjette uke, ikke hver sjette måned.

Vhanja skrev (47 minutter siden):

Ser jeg skrev feil. Jeg måler hver sjette uke, ikke hver sjette måned.

Nei, det er jo et poeng. Men det er bare et par år siden et familiemedlem som var oppegående nok til å gjøre det selv fikk besøk av hjemmetjenesten for dette..

FjellOgDalar skrev (36 minutter siden):

Nei, det er jo et poeng. Men det er bare et par år siden et familiemedlem som var oppegående nok til å gjøre det selv fikk besøk av hjemmetjenesten for dette..

Ja, søknad sendes fra fastlegen til sykehuset hvor de da går for at pasienten er oppegående nok til å kunne gjøre dette selv. Først når det går gjennom de to leddene så blir man satt opp på kurs i hvordan bruke apparatet og så får man det med seg hjem. 

Så spørs om vedkommende du kjenner hadde gått gjennnom den søknadsprosessen?

Vhanja skrev (3 timer siden):

Ja, søknad sendes fra fastlegen til sykehuset hvor de da går for at pasienten er oppegående nok til å kunne gjøre dette selv. Først når det går gjennom de to leddene så blir man satt opp på kurs i hvordan bruke apparatet og så får man det med seg hjem. 

Så spørs om vedkommende du kjenner hadde gått gjennnom den søknadsprosessen?

Neppe, men det er jo ikke sikkert det var en mulighet da det var aktuelt. Personen det gjelder lever ikke lenger. Men kjempefint at denne muligheten kommer for de som kan nyttiggjøre seg den :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...