Gå til innhold

Klonidin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette en medisin som kan brukes ved ekstrem uro?

Anonymkode: 6a867...bf3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er heftige bivirkninger på denne, så det ville jeg nok ikke anbefalt. Lavt blodtrykk og langsom hjertefrekvens er meget vanlige men alvorlige bivirkninger. 

Skrevet
Trinity80 skrev (39 minutter siden):

Det er heftige bivirkninger på denne, så det ville jeg nok ikke anbefalt. Lavt blodtrykk og langsom hjertefrekvens er meget vanlige men alvorlige bivirkninger. 

Åja, hørtes ikke fristende ut. Sliter med voldsomt kroppslig angst/stress og tenkte den var i gata til betablokker som brukes for angst men som jeg ikke kan bruke🙃

Anonymkode: 6a867...bf3

• 1 år senere...
Skrevet (endret)
Trinity80 skrev (På 28.12.2024 den 12.23):

Hvilke bivirkninger sikter du til? Mener du bare lavere blodtrykk og lavere puls, eller mentale bivirkninger ?

Jeg skal kanskje bruke den for hyperadrenerg POTs. Nettopp pga problemer med puls og blodtrykk 

Endret av Rosemarin
Skrevet
Rosemarin skrev (4 timer siden):

Hvilke bivirkninger sikter du til? Mener du bare lavere blodtrykk og lavere puls, eller mentale bivirkninger ?

Jeg skal kanskje bruke den for hyperadrenerg POTs. Nettopp pga problemer med puls og blodtrykk 

Du har i praksis tre alternativer; propranolol, ivabradin og klonidin. 

Skrevet
Rosemarin skrev (9 timer siden):

For alle medikamenter vurderer man virkning vs bivirkning. Om legen din har vurdert at det er nødvendig medisin for deg, så er nok vurderingen allerede tilstede. 

Skrevet

Jeg har hatt god effekt av klonidin. Både ved sterk angst/uro, og når jeg har trappet ned sterke medikamenter. Samt at den hjalp med å forsterke virkningen av opiater etter større operasjoner. Har også erfart at den har hjulpet mot mareritt og generell uro på natta. 

Men den er vanskelig å få tak i i Norge.. Eller er den å få tak i nå? 

Skrevet
ISW skrev (19 timer siden):

Du har i praksis tre alternativer; propranolol, ivabradin og klonidin. 

Ja jeg tåler ikke betablokkere. Og ivabradine ble jeg også dårlig av. Den senker jo primært bare pulsen, og påvirker ikke adrenalinrespons eller blodtrykk. Derfor er Klonidin (eller guanfacin) de alternativene som er. Men så trodde jeg disse egebtlig var mer psykiske medisiner og var litt bekymret for at de skulle ha tunge mentale bivirkninger😅

Skrevet
Ut_på_tur skrev (13 timer siden):

Jeg har hatt god effekt av klonidin. Både ved sterk angst/uro, og når jeg har trappet ned sterke medikamenter. Samt at den hjalp med å forsterke virkningen av opiater etter større operasjoner. Har også erfart at den har hjulpet mot mareritt og generell uro på natta. 

Men den er vanskelig å få tak i i Norge.. Eller er den å få tak i nå? 

Opplever du den som sederende eller at man blir sløv og roa ned på den måten i hodet ? 

Skrevet
Rosemarin skrev (1 minutt siden):

Ja jeg tåler ikke betablokkere. Og ivabradine ble jeg også dårlig av. Den senker jo primært bare pulsen, og påvirker ikke adrenalinrespons eller blodtrykk. Derfor er Klonidin (eller guanfacin) de alternativene som er. Men så trodde jeg disse egebtlig var mer psykiske medisiner og var litt bekymret for at de skulle ha tunge mentale bivirkninger😅

Neida, det har de ikke.

Du får mindre noradrenalin i nervesystemet, som hos enkelte kan gi depressivitet eller lite energi. Men hos deg er vel formålet å korrigere at du har for mye adrenalin?

Skrevet
ISW skrev (9 minutter siden):

Neida, det har de ikke.

Du får mindre noradrenalin i nervesystemet, som hos enkelte kan gi depressivitet eller lite energi. Men hos deg er vel formålet å korrigere at du har for mye adrenalin?

Aha, ja det er det som er håpet ja😅 Så de medisinene er mer på linje med betablokker og slike fysiske altså, og ikke psykiske medisiner. Jeg vet ikke hvor jeg hadde fått fra at de var psykiske medisiner da

Skrevet
Rosemarin skrev (1 minutt siden):

Aha, ja det er det som er håpet ja😅 Så de medisinene er mer på linje med betablokker og slike fysiske altså, og ikke psykiske medisiner. Jeg vet ikke hvor jeg hadde fått fra at de var psykiske medisiner da

Klonidin brukes til å senke mengden adrenalin og noradrenalin i kropp og nervesystem. Dette kan ha gunstig virkning på mange tilstander, f.eks. migrene. Personlig mener jeg at klonidin burde brukes mer i psykiatrien, men det betyr neppe så mye hva jeg mener om det.

Klonidin virker ved at den "lurer" hjernen til å tro at det er mer (nor-)adrenalin i synapsene enn det er. Dette skjer fordi medisinen stimulerer såkalte autoreseptorer som er til for å regulere mengden signalstoffer, sånn at cellen "tror" at du har masse adrenalin der, mens det i realiteten er klonidin som "later som" den er adrenalin på disse reseptorene. Derfor reduseres frisettingen av adrenalin og noradrenalin, fordi cellene tror det er for mye der.

Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Klonidin brukes til å senke mengden adrenalin og noradrenalin i kropp og nervesystem. Dette kan ha gunstig virkning på mange tilstander, f.eks. migrene. Personlig mener jeg at klonidin burde brukes mer i psykiatrien, men det betyr neppe så mye hva jeg mener om det.

Klonidin virker ved at den "lurer" hjernen til å tro at det er mer (nor-)adrenalin i synapsene enn det er. Dette skjer fordi medisinen stimulerer såkalte autoreseptorer som er til for å regulere mengden signalstoffer, sånn at cellen "tror" at du har masse adrenalin der, mens det i realiteten er klonidin som "later som" den er adrenalin på disse reseptorene. Derfor reduseres frisettingen av adrenalin og noradrenalin, fordi cellene tror det er for mye der.

Ja problemet for meg er at systemet fyrer helt villt av alt, og har  POTs som viser seg blant annet ved kraftig pulsøkning og blodtrykkstigning oppreist. Derav hyperadrenerg undergruppe av POTs. Men jeg opplever følelsen av fight flight og adrenalin hele tiden ellers også, spesielt ille etter kumulativ belastning eller for mye oppreist stilling. Det er jo en grunn for at det er slik, men håper det kan hjelpe å dempe den responsen likevel kanskje. Blir det samme greiene med guanfacin? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...