AnonymBruker Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Jeg ønsker å ta opp et tema som kanskje flere andre med aspergers kan relatere seg til, eller som noen har erfaring med: mangel på empati, følelser og en generelt likegyldig holdning til andre mennesker. For å være ærlig, er dette noe jeg har begynt å legge merke til hos meg selv, og det gjør meg bekymret. Jeg føler ikke at jeg reagerer slik "man burde" når andre forteller om sine problemer eller gleder. Selv om jeg forstår situasjonene intellektuelt, klarer jeg ikke å føle det på kroppen, og jeg vet ikke hvorfor. Jeg har begynt å lese litt om hvordan empati kan trenes opp, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Her er noen tanker jeg har hatt: - Kan mindfulness eller meditasjon hjelpe? - Bør man oppsøke en psykolog eller terapeut? - Finnes det øvelser eller aktiviteter som kan styrke empati og medfølelse? Jeg tenker at det kan være mange grunner til at noen sliter med dette: opplevelser fra barndommen, stress, psykisk helse eller kanskje bare en slags "utbrenthet" i møte med verden. Jeg håper dette kan bli en åpen diskusjon, og at vi kan dele råd, erfaringer eller bare tanker rundt dette temaet. Kanskje finnes det en vei ut av denne følelsesmessige nummenheten? Anonymkode: 6a46c...919 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489274-finnes-det-en-l%C3%B8sning-p%C3%A5-empatimangel-og-f%C3%B8lelsesmessig-likegyldighet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trinity80 Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Forskningen som er gjort i forhold til psykopati når det gjelder disse tingene du nevner er klar: dette er ikke noe man kan lære seg. Man kan likevel lære seg å vise falsk reaksjon utfra mellommenneskelig adferd. Dvs kopiere reksjon, men ikke noe som er ektefølt. Asperger og det du nevner vet jeg ikke noe særlig om, og har ikke lest noe grundig på det dessverre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/489274-finnes-det-en-l%C3%B8sning-p%C3%A5-empatimangel-og-f%C3%B8lelsesmessig-likegyldighet/#findComment-4344079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.