Gå til innhold

"60 minutes"


Venus

Anbefalte innlegg

Noen som så programmet "60 minutes" på TV2 i går kveld? Det var et innslag om fertilitet der, og det faktum at amerikanske jenter prioriterer karriere fremfor barn. De amerikanske jentene tror faktisk de kan bli mødre i en alder av 45-55 år.

Men her kommer bomben: Det ble blant annet opplyst at eggkvaliteten faktisk "stuper" når man fyller 37!!!! Og at de færreste greier å bli gravid med egne egg etter man passerer 40!!! STEMMER DETTE?? Er det virkelig sååå små sjanser?? Jeg har ikke hørt annet enn at oddsene synker når man runder 40 - ikke at det er omtrent håpløst.

Kan ikke dere "godt voksne" som har lyktes gi noen gla'meldinger som virkelig knuser statistikken her!!! Hvis det virkelig er så håpløst, så hadde vel ikke klinikkene giddet å la "de eldre" ødelegge for gode resultater???

Hilsen en som snart begynner å spraye igjen.....tror jeg....

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi satt og kikket på her hjemme også. Og det er nok mye i det.... Har lest det flere steder, at fra 30 år-begynner det å gå nedover. Og fra 37 "stuper" det som du sier.

Kanskje litt å tenke på for de som "må" ha karriere før barn?

Men alle prioriterer jo forskjellig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Venus.

Jeg har ikke sett programmet....men jeg synes det høres litt dramatisk ut. Jeg har hørt (det har vel de fleste av oss) at sjansen for å lykkes avtar gradvis etter fylte 35 år. MEN dette er individuelt og gjelder ikke alle, det er gjennomsnittlig. Vi er ikke like! Men det er klart alderen betyr litt, men det som også betyr en del Venus er at vi faktisk har klart dette før! Det sa i alle fall legen på RK til meg! Vi satser på at det betyr like mye i positiv retning!

Jeg har ikke hørt om grensa på 37 (ble litt redd nå...blir 37 i mai!) I min familie er det mange som har fått barn i slutten av 30 årene og i begynnelsen av 40 årene.

Når det er sakt så tror jeg nok at kvinner på 45-55 år har litt dårlige odds. I papirene vi fikk fra Ullevål står det at de ikke tilbyr forsøk til kvinner over 42 år fordi de regner sjansen som veldig lite da.

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Så ikke programmet jeg heller, men har bestandig hørt at oddsen blir dårliger ettersom årene kommer snikende på:-)

Har ei venninne som skulle inn til ivf ( stod i kø), som regnet med å komme inn før hun fylte 38 år, som var øvre aldersgrens før egenbatalingen. Hun spurte legene på Riksen hvorfor denne aldersgrensen, når den var høyere i det private. Hun fikk til svar at etter fylte 35 gikk det raskt nedover med fertiliteten, og for å bruke "skattebetalerenes penger" måtte det være en rimelig sjanse for å lykkes. Sjansen for å lykkes etter 38 år begynte å bli såpass liten, at det ikke var forsvarlig å bruke skattebetalernes penger på det fikk hun til svar.

Dette var jo ivf, men det er jo en kjent sak at fertiliteten vår bare går en vei, slik at mulighetene for å lykkes uten hjelp også blir mindere. Syntes alikevel ikke vi skal se på det som håpløst. Det er jo MANGE som får det til, både selv og med ivf lenge etter at de er fylt 37 år :-)

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fertiliteten går drastisk ned på ett eller annet tidspunkt som for de aller fleste er en gang mellom 35 og 40 år. For noen få skjer det enda tidligere, og det er forskjellig fra kvinne til kvinne. Da vi tok IVF på Volvat i 1997 mener jeg deres statistikk viste at suksessraten gikk ned når kvinnen var over 36 eller var det 38. Men de har jo ikke så store erfaringstall at det blir noen sannhet av det - dessuten er jo ikke prøverørere noe naturlig utvalg, men par som i utgangspunktet har problemer med å lage barn.

I USA er dette storindustri, og i mange miljøer er det standard at man flyr til en eller annen klinikk hvis man ønsker seg barn etter 30. Jeg tror ikke man skal legge all verdens vekt på det som uttales fra disse "fabrikkene", det er mye penger med i spillet.

Stikkord for mine egne erfaringer: Ble gravid i 1989 etter et halvt års meget avslappet prøving. Datter f. 1990, jeg var da 31 år. Begynte å prøve på nr. 2 ca. høsten 1993 (med samme mann), skjønte etter hvert at det ikke ville gå. Som par fikk vi i løpet av 1996 en haug med dårlige prognoser fra alle mulige faginstanser. Diagnosen var dårlig sædkvalitet, mens jeg ble erklært normal. Prøvde privat IVF på Volvat i 1997, de mente vi burde ta et vanlig forsøk først selv om vi kanskje ville trenge mikroinjeksjon. Forsøket ga da heller ingen befruktning og ingen tilbakeføring av egg. Jeg var da såvidt fylt 38. Så ble jeg gravid på vanlig måte noe måneder etter, men spontanaborterte etter ca. 11 uker - århundrets nedtur. Ble utredet for mikroinjeksjon, men nølte med å starte (vi var for gamle for alle køer og betalte alt selv). Ble så gravid igjen året etter, 39 år gammel og fødte lillebror 9 dager før jeg ble 40. Haha, alle som dømte oss nord og ned...

Eggkvaliteten vår synker når vi blir eldre, det er fordi eggene allerede er dannet når vi blir født. Mannens produserer ny sæd hele tiden. Likevel er det mange som lykkes, og ved IVF vurderes jo eggene enkeltvis.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok litt individuelt, men sjansen for å bli gravid når en er over 40 synker nok.

Dr Maigaard sier dog at vanligvis er det ved 43 år at sjansen synker betraktelig, og i Danmark er jo aldersgrensen for IVF 46 år (som ved Røde Kors her i Norge tror jeg).

Før vi bestemte oss for å prøve igjen, etter 2 mislykkede forsøk, hadde vi en grundig overveielse fra Maigaard. Han sa at så lenge det ble tilbakeført egg som delte seg tilfredsstillende, var sjansen for å bli gravid til stede.

......og min venninne har nettopp fått sitt tredje barn (hun er 44)............min mor var selv over 40 da jeg ble født.......

hilsen en som fortsatt håper på å bli mor, på tross av mine 41 år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe nytt. Da jeg slet med å bli gravid som 37-åring, leste jeg mye om dette. og de fleste (inkludert Mette Moen her på DOL) sier det samme. Det dramatiske fallet kommer rundt 37 års alder.

Selv reagerte jeg på at dette er så lite omtalt. Alle er veldig flinke til å fortelle om risikoen for å få et barn med Down syndrom. Men den er bagatellmessig målt mot risikoen for ikke å få noe barn i det hele tatt.

Jeg har flere nettvenninner over 40, som jeg traff på "prøve-å-bli-gravid" sider. De to jeg har snakket mest med, har begge endt opp med eggdonasjon; den ene er gravid med tvillinger nå, den andre har nettopp startet donorsyklusen sin.

Men selv greide jeg det til slutt, og fødte da jeg var 38. En venninne av meg har nettopp fått nummer 10, i en alder av 42. Så selvfølgelig er det mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe nytt. Da jeg slet med å bli gravid som 37-åring, leste jeg mye om dette. og de fleste (inkludert Mette Moen her på DOL) sier det samme. Det dramatiske fallet kommer rundt 37 års alder.

Selv reagerte jeg på at dette er så lite omtalt. Alle er veldig flinke til å fortelle om risikoen for å få et barn med Down syndrom. Men den er bagatellmessig målt mot risikoen for ikke å få noe barn i det hele tatt.

Jeg har flere nettvenninner over 40, som jeg traff på "prøve-å-bli-gravid" sider. De to jeg har snakket mest med, har begge endt opp med eggdonasjon; den ene er gravid med tvillinger nå, den andre har nettopp startet donorsyklusen sin.

Men selv greide jeg det til slutt, og fødte da jeg var 38. En venninne av meg har nettopp fått nummer 10, i en alder av 42. Så selvfølgelig er det mulig.

Var det en skrivefeil? Eller var det 10. barnet du mente? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det en skrivefeil? Eller var det 10. barnet du mente? ;o)

Jeg sa nummer 10, ja. Gjett hvem jeg ringer når jeg trenger råd i barneoppdragelsen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det stemmer nok dette. Men man kan jo likevel være heldig. Jeg fikk minstemann på 5 år vha prøverør og det ved første førsøk også. Jeg var 41 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Annonse

Gjest mitttsise

mamma fikk meg da hun var 43, og tanta mi fikk en datter da hun var 46.

Selv har jeg 30 dager mellom hver mens, mange har færre dager. Har hørt at de som har kortest tid i mellom kommer raskere i overgangsalderen og blir sterile.

Vi som har mange dager kommer senere i overgangsalderen og kan få barn når vi er over 40...

Vet ikke om det er noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...