Gå til innhold

Andre som har lagt merke til hvordan Facebook oversvømmes av flere og flere svindel-annonser?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har sett noen få av disse som liksom avslører norske kjendiser, men ikke så mye, jeg får derimot opp utallige artikler bak betalingsmur fra aviser over hele landet, blokkerer i hytt og pine. :) 

Jeg får sjelden slike. Men jeg antar jeg har klikket litt for mye på artikler med diverse artigheter/dyr/fenomener slik at Facebooks algoritmer gir meg blant annet følgende forslag til ting å følge nå i kveld: 

IMG_3024.jpeg

IMG_3020.jpeg

IMG_3022.jpeg

IMG_3025.jpeg

Dette er det første jeg fant. Jeg får en del sånne AI-genererte bilder hvor folk kommenterer "Nature is fantastic!!"

Det inkluderer også gamle "foto" av stolte jegere som har skutt dinosaurer. Ikke minst falske astrofoto. (Og ekte astrofoto som hele kommentarfeltet skriver "AI". Forståelig når det er å mye søppel.)

Jeg vet ikke om jeg får mye svindel, men jeg ser mye annonser og artikler for hvordan "Hans Petter" uten utdanning "gjorde dette" og tjener over en million i året. Jeg klikker meg aldri inn.

Jeg får ikke mye politisert fake news, unntatt noe "Black supremacy" ting som mener at afrikanere står bak alt og at ingen andre har noen egen kultur. Shakespeare var svart. Europeiske konger, kinesiske keisere, etc et. Lurer på hvordan jeg havnet på den lista. 

markup_1000005336(1).thumb.png.1aeebd49cedeb25ee6aa8991205f16e0.pngScreenshot_20250123-074536.thumb.png.dda414a5833a556cc60d725f78169528.png

Annonse

AnonymBruker
52 minutes ago, Ekstra said:

Jeg vil anta at algoritmene gjør at man får flere slike annonser jo mer man klikker seg inn på dem.

Jeg har ALDRI klikket på noen av disse annonsene...

Anonymkode: 8deae...fac

AnonymBruker

I dag var det et lengre innslag i Dagsrevyen om dette. Folk klikker villig på disse annonsene og blir svindlet for store beløp. En hadde tatt opp lån og tapt 140 000 kr. Altså, hvor dum går det an å bli. Man burde vel forstå at dette er svindel bare ved å se på annonsen??? Tror enkelte har behov for verge som kan passe på mens de surrer rundt på nettet?

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså, hvor dum går det an å bli. Man burde vel forstå at dette er svindel bare ved å se på annonsen?

Jeg skjønner heller ikke at noen investerer store summer fordi en kjendis liksom reklamerer for det på Facebook. Men jeg tror Skavlan var inne på noe: Det vokser opp generasjoner som ikke forstår forskjellene mellom redaktørstyrte og sosiale media, men som får nesten alt de konsumerer av nyheter og informasjon via feed. Det er ikke så vanskelig i dag å sette opp en nettside som ser profesjonell ut på overflaten. 

Som fagpersonen sa: Snakk med banken din før du flytter penger til noen som lover deg store gevinster. Da kan du i det minste få vite om det er et ekte finansselskap eller en postboks i Asia. Og ikke tro på tilbud som virker for gode til å være sanne. 

AnonymBruker
13 hours ago, laban said:

Jeg skjønner heller ikke at noen investerer store summer fordi en kjendis liksom reklamerer for det på Facebook.

"Liksom" er ordet. Det må da være mulig å forstå at det bare er bullshit hvis man har IQ > 70.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Liksom" er ordet. Det må da være mulig å forstå at det bare er bullshit hvis man har IQ > 70.

Jeg vet ikke om IQ og skepsis / evne til kildekritikk alltid følger hverandre. Det må være noen som har midler til å investere, som biter på. Men jeg forstår heller ikke at man overfører penger og/eller info om personlig økonomi uten å sjekke nærmere.

Jeg har ikke vært inne på sidene som skjuler seg bak kjendis-lokkematen, de er muligens mer troverdige enn de annonsene.

AnonymBruker
3 hours ago, laban said:

Jeg vet ikke om IQ og skepsis / evne til kildekritikk alltid følger hverandre. Det må være noen som har midler til å investere, som biter på. Men jeg forstår heller ikke at man overfører penger og/eller info om personlig økonomi uten å sjekke nærmere.

Jeg har ikke vært inne på sidene som skjuler seg bak kjendis-lokkematen, de er muligens mer troverdige enn de annonsene.

Hvis folk lar seg lure av denne type annonser bør de få seg verge.

image.thumb.png.32b174555294158311999336e2c06196.png

AnonymBruker
3 hours ago, laban said:

De er ikke spesielt troverdige.

image.thumb.png.3f41e8580de464a411ecb46c7999775e.png

image.thumb.png.7883170380229327ad2b2692dd9dc46d.png

image.thumb.png.2606b236a4ead3865566c225739057bd.png

image.thumb.png.cb26f0f035c7637d229118df69b2b24c.png

image.thumb.png.500000238790668ffbed2f999b6580b8.png

Annonse

Det finnes mye elendige svindelforsøk, men det finnes noen ganske bra forsøk også. Veldig troverdige kopier av reelle sider hvor man betaler med kort for eksempel.

Jeg tror ingen skal føle seg altfor trygge.

Nå er nyhetsinnslaget lagt ut som artikkel: https://www.nrk.no/direkte/xl/_-jeg-foler-meg-som-den-storste-idioten-i-verden-1.17225392

De som står bak, har svindlet til seg minst 35 millioner. Da er det ikke bare dumminger som har gått på. 

I Norge lever vi i et samfunn der vi har høy grad av tillit til rettsapparat, helsevesen, bank- & finans, politi osv. Vi er nødt til å erstatte denne grunnleggende tilliten med dyp skepsis når vi foretar oss ting på nett. Folk flest har begrenset kjennskap til f.eks. kryptovaluta, vi hører bare om at det er vekst og gevinst knyttet til investering i det. Det er heller ikke alle som ser for seg at det finnes programvare som kan stjele innloggingsinformasjonen din til bankkontoene, vi bruker jo BankID "hele tiden", og det går fint.

Kombinert med medias konstante gnål om hvor dumt det er å ha sparepengene i banken, har jeg en viss forståelse av at man kan bli nysgjerrig og revet med. 

Selv er jeg såpass gjerrig at jeg nok ikke ville opprettet noen "konto" der inngangsbilletten var 2100 kr, men jeg er lavtscorende på alt som er relatert til risiko, spenning og tro på kort vei til rikdom. 

AnonymBruker
laban skrev (44 minutter siden):

Nå er nyhetsinnslaget lagt ut som artikkel: https://www.nrk.no/direkte/xl/_-jeg-foler-meg-som-den-storste-idioten-i-verden-1.17225392

De som står bak, har svindlet til seg minst 35 millioner. Da er det ikke bare dumminger som har gått på. 

Det finnes nok av "dumminger" aka lettlurte fjols.

laban skrev (44 minutter siden):

I Norge lever vi i et samfunn der vi har høy grad av tillit til rettsapparat, helsevesen, bank- & finans, politi osv. Vi er nødt til å erstatte denne grunnleggende tilliten med dyp skepsis når vi foretar oss ting på nett.

Hvis man tror en investering på 2.700 kr skal gi en avkastning på 170.400 kr den første måneden er man lettlurt. Basta.

Anonymkode: d8063...b09

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det finnes nok av "dumminger" aka lettlurte fjols.

Hvis man tror en investering på 2.700 kr skal gi en avkastning på 170.400 kr den første måneden er man lettlurt. Basta.

Anonymkode: d8063...b09

Jeg er enig i at svindelen virker opplagt når historiene legges fram fra a til å og man vet hvordan det gikk. Jeg er bare litt forsiktig med å dømme alle ofrene. Det at de framstilles som fjols, er med på å redusere omtalen og anmeldelsene, fordi folk er flaue.

På den ene siden presses man til å fikse alt selv digitalt, det er lenker og innlogginger overalt for å bruke tjenester og utføre pålagte handlinger der man tidligere forholdt seg til et menneske. På den andre siden skal man mistenke digitale løsninger for å være noe annet enn de utgir seg for. 

Men lav vilje til risiko og grunnleggende skepsis til at ting kommer av seg selv, som jeg selv lider av, er nok en grei egenskap å ta med seg på nett. 

Økokrim og tilsvarende sier jo stadig at de kriminelle ligger hakket foran etterforskerne. Så ingen vet hva som skjer på neste trinn i "utviklingen". 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...