Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tross god effekt av Cipralex i nesten ett år har jeg noen uker hatt en dårlig periode med utmattelse, selvkritikk, resignasjon,  mangel på livsglede, behov for selvstraff, tanker om at andre snakker stygt om meg, vegring for å gå ut av huset, dusje, spise, og at jeg også er en dårlig person. En del som tyder på det jeg har opplevd i depresjon tidligere. Noe som er merkelig nå er at jeg plutselig kan bli snakkesalig og ringe familiemedlemmer og prate lenge, plutselig "våkne til" med en idé som jeg spinner videre på og som hindrer meg i å sove, eller trang til å danse. Varer kanskje bare en time eller to, og kan gå over til å bli resignert, sliten og følelsesmessig nummen igjen litt etter. 

Akkurat nå har jeg hatt en nokså krevende helg der timene har vært nesten uutholdelige der jeg har vurdert å (helt utypisk) drikke meg full for å unnslippe den mentale tilstanden som har vært helt forferdelig. Nå i kveld sovnet jeg som vanlig litt, våknet opp for en liten halvtime siden og lurer på hvorfor i helvete jeg er sykemeldt. Sitter og funderer på ideer jeg vil gjennomføre på jobb og lurer på å dra på jobb i morgen. Men blir så skeptisk. For et par timer siden før jeg sovnet var verden ikke et godt sted - det vet jeg - men det klarer jeg ikke å forstå eller gjenskape akkurat nå. Det er helt borte for meg. 

Kan effekten av cipralex svinge sånn fra dag til dag? Noen ganger oppkvikkende andre ganger søvndyssende (vært mest av sistnevnte de siste ukene)? Er glad for å føle meg ok sånn akkurat nå, men det er da så merkelig. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489782-svinger-p%C3%A5-cipralex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trinity80

Jeg har nå gått på Cipralex i 1 1/2 år, og er ganske stabil. Så stabil har jeg ikke hatt det på flere år. Kjenner fortsatt på alle følelser, men slipper angst og depresjonen.

Så det du opplever er nok kanskje ikke hensiktsmessig. Ta opp behandlingen igjen, for det høres ut som at du behøver videre hjelp. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Høres ut som eupf

Anonymkode: 99583...7d1

Det eneste det har til felles med eupf er de faktiske humørsvingningene. Men det er begrenset til et par uker, egentlig bare siste uken det har variert sånn. Før det mer gjennomgående nedetid. 

Trinity80 skrev (3 timer siden):

Jeg har nå gått på Cipralex i 1 1/2 år, og er ganske stabil. Så stabil har jeg ikke hatt det på flere år. Kjenner fortsatt på alle følelser, men slipper angst og depresjonen.

Så det du opplever er nok kanskje ikke hensiktsmessig. Ta opp behandlingen igjen, for det høres ut som at du behøver videre hjelp. 

Lurer på om du har rett i det. Tror ikke det er bra når det svinger sånn. Men Cipralex er noe jeg tviholder på fordi det har fungert bra såpass lenge. 

Har ikke avbrutt noen behandling nå for tiden. Har bare sjeldent timer. Vet ikke hva jeg skal si på neste time denne uken. Stort sett vil jeg stenge alt ute og ligge i sengen, men så på kvelden kanskje jeg plutselig våkner og kjenner meg "kurert" for noen timer. Det er vanskelig å si hvordan det går da. Også er det selvsagt mye lettere å håndtere ting som skal gjøres når jeg har fri fra jobb. Tror jeg skal beholde sykemeldingen ut de dagene jeg har fått. Tar dag til dag som den kommer. 

Trinity80
krøll9 skrev (4 timer siden):

Det eneste det har til felles med eupf er de faktiske humørsvingningene. Men det er begrenset til et par uker, egentlig bare siste uken det har variert sånn. Før det mer gjennomgående nedetid. 

Lurer på om du har rett i det. Tror ikke det er bra når det svinger sånn. Men Cipralex er noe jeg tviholder på fordi det har fungert bra såpass lenge. 

Har ikke avbrutt noen behandling nå for tiden. Har bare sjeldent timer. Vet ikke hva jeg skal si på neste time denne uken. Stort sett vil jeg stenge alt ute og ligge i sengen, men så på kvelden kanskje jeg plutselig våkner og kjenner meg "kurert" for noen timer. Det er vanskelig å si hvordan det går da. Også er det selvsagt mye lettere å håndtere ting som skal gjøres når jeg har fri fra jobb. Tror jeg skal beholde sykemeldingen ut de dagene jeg har fått. Tar dag til dag som den kommer. 

Frem til neste time så kan du jo ta notater, så slipper du å si så mye om timen treffer deg på ett dårlig tidspunkt. I verste fall bare vise frem denne teksten du har skrevet?

@nachnoo tenker bipolart, jeg tenker samtidig at det også kan være tidspunkter depresjonen slipper tak og man opplever seg selv som høy. Fordi da har grepet løsnet litt? Opplevde det selv i perioder, før jeg ble stabil. Ble utredet godt, og fordi AD har fungert så godt så mener jeg at jeg ikke er bipolar. MEN om man er bipolar så kan man jo oppleve mani/ hypomani når man settes på AD. Så ta dette med behandler, superviktig!

Annonse

nachnoo skrev (5 timer siden):

Jeg tenker mer i retning av BP

Trinity80 skrev (1 time siden):

Frem til neste time så kan du jo ta notater, så slipper du å si så mye om timen treffer deg på ett dårlig tidspunkt. I verste fall bare vise frem denne teksten du har skrevet?

@nachnoo tenker bipolart, jeg tenker samtidig at det også kan være tidspunkter depresjonen slipper tak og man opplever seg selv som høy. Fordi da har grepet løsnet litt? Opplevde det selv i perioder, før jeg ble stabil. Ble utredet godt, og fordi AD har fungert så godt så mener jeg at jeg ikke er bipolar. MEN om man er bipolar så kan man jo oppleve mani/ hypomani når man settes på AD. Så ta dette med behandler, superviktig!

Jeg har både diagnose eupf og bipolar 2 i journalen, så det er ingen som er helt ute på jordet her ;) Min egen teori er at diagnosen eupf ble satt i blandingsepsiode av bipolar, som også skjedde ila et par (dårlige) måneder jeg hadde en behandler jeg kom svært dårlig overens med. Hvis man ser på irritabiliteten, oppfarenheten og svingningene som var i akkurat de ukene jeg var i utredningen kan jeg på en måte skjønne utfallet (altså eupf), men det var nok heller en labil fase med depressiv grunnstemning med mange trekk av mørk hypomani. 

Det som lugger litt nå er at jeg selvsagt blir advart mot å bruke ssri som monoterapi men at jeg liksom har bestemt meg så for det fordi jeg har opplevd det som noe som hindrer meg fra å bli deprimert i nesten et helt år. Men fra i senhøst da jeg kjente behov for doseøkning må jeg innrømme at jeg også er mer irritabel og mer labil enn før doseøkningen. Det KAN være at den høyere dosen utløser noen negative ting og en viss ustabilitet også, kanskje noe i en retning blandet episode, men synes fortsatt fordelene veier opp for ulempene og er først og fremst opptatt av å bli kvitt depresjonssymptomene igjen. Nå er det jo et salig rot. I dag er første dag på to måneder der jeg ikke gjennomgående har hatt behov for å gå og legge meg igjen hele dagen. 

Trinity80
krøll9 skrev (15 timer siden):

Jeg har både diagnose eupf og bipolar 2 i journalen, så det er ingen som er helt ute på jordet her ;) Min egen teori er at diagnosen eupf ble satt i blandingsepsiode av bipolar, som også skjedde ila et par (dårlige) måneder jeg hadde en behandler jeg kom svært dårlig overens med. Hvis man ser på irritabiliteten, oppfarenheten og svingningene som var i akkurat de ukene jeg var i utredningen kan jeg på en måte skjønne utfallet (altså eupf), men det var nok heller en labil fase med depressiv grunnstemning med mange trekk av mørk hypomani. 

Det som lugger litt nå er at jeg selvsagt blir advart mot å bruke ssri som monoterapi men at jeg liksom har bestemt meg så for det fordi jeg har opplevd det som noe som hindrer meg fra å bli deprimert i nesten et helt år. Men fra i senhøst da jeg kjente behov for doseøkning må jeg innrømme at jeg også er mer irritabel og mer labil enn før doseøkningen. Det KAN være at den høyere dosen utløser noen negative ting og en viss ustabilitet også, kanskje noe i en retning blandet episode, men synes fortsatt fordelene veier opp for ulempene og er først og fremst opptatt av å bli kvitt depresjonssymptomene igjen. Nå er det jo et salig rot. I dag er første dag på to måneder der jeg ikke gjennomgående har hatt behov for å gå og legge meg igjen hele dagen. 

Da går man i retningen å beholde SSRI og legge til noe.  Er jo vanlig at om noe fungerer for en viss problematikk, så beholder man denne og legger til medikamenter for tilleggsproblematikk. Veldig vanlig i somatikken også. 

krøll9 skrev (22 timer siden):

Jeg fikk klissvåte føtter (🤮) og hodepine av Lamictal. Derfor sluttet jeg på den. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...