Gå til innhold

Er det vanlig?Rygg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har smerter i korsrygg, stråler ned i benet og i selve foten, på vrista tror jeg det heter?Oppå foten…🦶Er det vanlig?Går ut i noen av tærne også…

Anonymkode: e715d...d6c

Ja, dette er vanlig ved isjias. Jeg synes denne nettsiden er ganske god: Alt om isjias og isjialgi - Din Helse Nydalen

Noen ganger hjelper det å ise ned korsryggen (smertene kommer som regel fra skade i korsryggen, selv om de gjør mest vondt i benet/foten). Hvis du ikke har ispose, så kan du ta en pose frosne grønnsaker og legge den under korsryggen i ca 20 minutter. Kan gjerne gjentas flere ganger daglig. 

I utgangspunktet er isjias noe som ofte tar tid og som man ikke trenger øyeblikkelig legehjelp for. Det finnes et viktig unntak: Dersom du får problemer med vannlating (ikke får tisse eller at du tisser på deg), så er det helt avgjørende å oppsøke lege(vakt) umiddelbart. Det kan være nødvendig å operere innen noen timer for å unngå varig blærelammelse. Dette er ikke mange som får dette problemet, men det er viktig å vite at ved akkurat dette symptomet skal du ikke "vente og se" - men sørge for å komme deg til lege. 

Endret av frosken
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489843-er-det-vanligrygg/#findComment-4350333
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (1 time siden):

Ja, dette er vanlig ved isjias. Jeg synes denne nettsiden er ganske god: Alt om isjias og isjialgi - Din Helse Nydalen

Noen ganger hjelper det å ise ned korsryggen (smertene kommer som regel fra skade i korsryggen, selv om de gjør mest vondt i benet/foten). Hvis du ikke har ispose, så kan du ta en pose frosne grønnsaker og legge den under korsryggen i ca 20 minutter. Kan gjerne gjentas flere ganger daglig. 

I utgangspunktet er isjias noe som ofte tar tid og som man ikke trenger øyeblikkelig legehjelp for. Det finnes et viktig unntak: Dersom du får problemer med vannlating (ikke får tisse eller at du tisser på deg), så er det helt avgjørende å oppsøke lege(vakt) umiddelbart. Det kan være nødvendig å operere innen noen timer for å unngå varig blærelammelse. Dette er ikke mange som får dette problemet, men det er viktig å vite at ved akkurat dette symptomet skal du ikke "vente og se" - men sørge for å komme deg til lege. 

Må understreke viktigheten av å kontakte lege dersom en får problemer med å tisse! Veldig leit å måtte sette kateter resten av livet dersom blæremuskulaturen blir ødelagt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489843-er-det-vanligrygg/#findComment-4350347
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har smerter i korsrygg, stråler ned i benet og i selve foten, på vrista tror jeg det heter?Oppå foten…🦶Er det vanlig?Går ut i noen av tærne også…

Legg deg i fosterstilling - det kan avlaste nerven. Ellers er det bra med bevegelse, selv om det er til å bli gæærn av😅 Hvis det vedvarer - søk hjelp hos fastlegen.

Anonymkode: 0b3fb...29c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489843-er-det-vanligrygg/#findComment-4350432
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det var slik det startet hos meg. Du har nok fått en prolaps. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/489843-er-det-vanligrygg/#findComment-4350439
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...