Gå til innhold

Hva kan være en grunn til at samtaleterapien bærer preg av å være støttesamtaler?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du må be om å få en behandlingsplan med konkrete mål. Og så må dere i terapien jobbe målrettet med dette og ikke bare kaffeslabberas om hvordan forrige uke gikk. 

Anonymkode: 7bd23...f21

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da versus å være terapi? Leser det i et notat fra behandler og undrer meg. @nachnoo?;)

Anonymkode: e99d7...fc5

Nok en gang skyldes det sannsynligvis at en ikke tydelig nok har avklart og blitt enige om arbeidsmetode og målet for behandlingen.

AnonymBruker
nachnoo skrev (17 minutter siden):

Nok en gang skyldes det sannsynligvis at en ikke tydelig nok har avklart og blitt enige om arbeidsmetode og målet for behandlingen.

Ser den. Men jeg lurer på hva som skiller terapi fra støttesamtaler? Er det når en har jobbet igjennom de aktuelle tema og ikke har noe mer igjen å drive terapi mot?

Annonse

Jeg mener at støttesamtaler (som regel) er elendig ressursbruk i helsevesenet. Man burde heller bruke en hundredel av disse pengene som går med her til å bemanne opp hjelpeorganisasjoner, eventuelt kommunale tilbud. 

Dessverre får jeg, for å generalisere litt, inntrykket av at årsaken til at mange hjelpesituasjoner havner der, er behandlers inkompetanse, bløthjertethet eller manglende evne til å sette konkrete mål for behandlingen.

Jeg er litt engasjert i dette fordi jeg selv sikkert har brukt 100.000 kroner på støttebehandling i det private helsevesen, fordi jeg trodde det var sånn behandling skulle være. Ikke ble jeg bedre av det og det tok en masse unødvendig tid.

Endret av ISW
AnonymBruker
ISW skrev (1 time siden):

Jeg mener at støttesamtaler (som regel) er elendig ressursbruk i helsevesenet. Man burde heller bruke en hundredel av disse pengene som går med her til å bemanne opp hjelpeorganisasjoner, eventuelt kommunale tilbud. 

Dessverre får jeg, for å generalisere litt, inntrykket av at årsaken til at mange hjelpesituasjoner havner der, er behandlers inkompetanse, bløthjertethet eller manglende evne til å sette konkrete mål for behandlingen.

Jeg er litt engasjert i dette fordi jeg selv sikkert har brukt 100.000 kroner på støttebehandling i det private helsevesen, fordi jeg trodde det var sånn behandling skulle være. Ikke ble jeg bedre av det og det tok en masse unødvendig tid.

Gikk du til privat psykolog/psykiater?

AnonymBruker
ISW skrev (2 timer siden):

Hva menes med hjelpesituasjoner? 

Anonymkode: 7bd23...f21

AnonymBruker

Kommer an på hvorfor man er i terapi. Psykologen kaster ballen over til deg, der du selv tar opp det du trenger i timen. Hvis du vil jobbe målrettet med et problem må Du si fra at dette ønsker du å jobbe med og finne ut av. 

Anonymkode: b8c62...f8b

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kommer an på hvorfor man er i terapi. Psykologen kaster ballen over til deg, der du selv tar opp det du trenger i timen. Hvis du vil jobbe målrettet med et problem må Du si fra at dette ønsker du å jobbe med og finne ut av. 

Anonymkode: b8c62...f8b

Det var det jeg tenkte. At det er jeg som har "skylden".

Annonse

"Aktiv psykoterapi" vs støttesamtaler. Hva er forskjellen?

I vanlig psykoterapi har en oftest to mål: 1. Fjerne symptomer og gjøre pasienten frisk. 2. Å utvikle og modne pasientens personlighet ved bla å øke vedkommendes mestringsevne slik at han/hun er mer motstandsdyktig mot kommende livsvansker. Kort sagt bli en bedre og modnere utgave av seg selv.

Ved støtteterapi har en vurdert at pasienten har tatt ut sitt potensiale - ytterligere modning er lite sannsynlig. Støttesamtalene har til hensikt å vedlikeholde det nivå som er oppnådd og forhindre at forverring inntrer.

Her er jeg uenig med ISW i at dette er bortkastet. For en del psykiske lidelser krever det betydelig kompetanse for å vedlikeholde funksjon og hindre forverring. Dette kan ikke overlates til kun hjelpetelefoner og frivillige.

AnonymBruker
nachnoo skrev (3 minutter siden):

"Aktiv psykoterapi" vs støttesamtaler. Hva er forskjellen?

I vanlig psykoterapi har en oftest to mål: 1. Fjerne symptomer og gjøre pasienten frisk. 2. Å utvikle og modne pasientens personlighet ved bla å øke vedkommendes mestringsevne slik at han/hun er mer motstandsdyktig mot kommende livsvansker. Kort sagt bli en bedre og modnere utgave av seg selv.

Ved støtteterapi har en vurdert at pasienten har tatt ut sitt potensiale - ytterligere modning er lite sannsynlig. Støttesamtalene har til hensikt å vedlikeholde det nivå som er oppnådd og forhindre at forverring inntrer.

Her er jeg uenig med ISW i at dette er bortkastet. For en del psykiske lidelser krever det betydelig kompetanse for å vedlikeholde funksjon og hindre forverring. Dette kan ikke overlates til kun hjelpetelefoner og frivillige.

Er det vanlig at man starter opp med psykoterapi og at man avslutter med støttesamtaler? At terapien munner ut i det.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det vanlig at man starter opp med psykoterapi og at man avslutter med støttesamtaler? At terapien munner ut i det.

Nei, for de fleste pasienter. De går ikke over til støttesamtaler.

Ja, for de med de mest alvorlige og kroniske lidelser.

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Nei, for de fleste pasienter. De går ikke over til støttesamtaler.

Ja, for de med de mest alvorlige og kroniske lidelser.

Kan depresjon være/bli kronisk?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan depresjon være/bli kronisk?

Man kan være en som ikke klarer å forandre seg med eller uten depresjon. Er ikke depresjonen da som er problemet.

Ja koen blir aldri kvitt en depresjon

Anonymkode: 45651...efd

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan være en som ikke klarer å forandre seg med eller uten depresjon. Er ikke depresjonen da som er problemet.

Ja koen blir aldri kvitt en depresjon

Jeg er redd for at jeg aldri blitt kvitt depresjonen. Det er tungt å tenke på.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er redd for at jeg aldri blitt kvitt depresjonen. Det er tungt å tenke på.

Da får du heller tenke på at man faktisk blir vant til ting og da blir de mildere. En smerte man har fått er verst i førsten, smerten blir ikke mindre, men kroppen venner seg til den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...