Gå til innhold

Hva kan være en grunn til at samtaleterapien bærer preg av å være støttesamtaler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
nachnoo skrev (4 timer siden):

"Aktiv psykoterapi" vs støttesamtaler. Hva er forskjellen?

I vanlig psykoterapi har en oftest to mål: 1. Fjerne symptomer og gjøre pasienten frisk. 2. Å utvikle og modne pasientens personlighet ved bla å øke vedkommendes mestringsevne slik at han/hun er mer motstandsdyktig mot kommende livsvansker. Kort sagt bli en bedre og modnere utgave av seg selv.

Ved støtteterapi har en vurdert at pasienten har tatt ut sitt potensiale - ytterligere modning er lite sannsynlig. Støttesamtalene har til hensikt å vedlikeholde det nivå som er oppnådd og forhindre at forverring inntrer.

Her er jeg uenig med ISW i at dette er bortkastet. For en del psykiske lidelser krever det betydelig kompetanse for å vedlikeholde funksjon og hindre forverring. Dette kan ikke overlates til kun hjelpetelefoner og frivillige.

Alle de svar du skriver her inne, vet jeg fra før av. Hva kan det ha seg tror du ?

Anonymkode: 81b63...782

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 timer siden):

"Aktiv psykoterapi" vs støttesamtaler. Hva er forskjellen?

I vanlig psykoterapi har en oftest to mål: 1. Fjerne symptomer og gjøre pasienten frisk. 2. Å utvikle og modne pasientens personlighet ved bla å øke vedkommendes mestringsevne slik at han/hun er mer motstandsdyktig mot kommende livsvansker. Kort sagt bli en bedre og modnere utgave av seg selv.

Ved støtteterapi har en vurdert at pasienten har tatt ut sitt potensiale - ytterligere modning er lite sannsynlig. Støttesamtalene har til hensikt å vedlikeholde det nivå som er oppnådd og forhindre at forverring inntrer.

Her er jeg uenig med ISW i at dette er bortkastet. For en del psykiske lidelser krever det betydelig kompetanse for å vedlikeholde funksjon og hindre forverring. Dette kan ikke overlates til kun hjelpetelefoner og frivillige.

Så egentlig er det som hovedregel de sykeste som får støttesamtaler, mens de mindre syke som får terapi da? 

Anonymkode: 7bd23...f21

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så egentlig er det som hovedregel de sykeste som får støttesamtaler, mens de mindre syke som får terapi da? 

Jeg har ei venninne med schizoaffektiv lidelse. Hun er ca 50. I årevis gikk hun til psykolog. Til slutt ble de enige om å avslutte Hun satt da bare og snakket om hvor mye angst hun hadde, hvor fælt det er - og bare det. Hun var enig i at det ikke var spesielt nyttig etter mange år. Timene hadde mistet sin nytte for lenge siden. Nå har hun støttesamtale med Psykisk helse, litt mer fokus på hverdagen, en tur ut på kafé o.l. 

Så du kan si at det ikke var så mye mer å hente på modenhet og mestringsevne i terapi etter x antall år, men hun har en såpass alvorlig diagnose at det er viktig å opprettholde en viss funksjon og stabilitet hos henne. 

Anonymkode: 5adb9...8a9

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det ble svart på her:

nachnoo skrev (6 timer siden):

Nei, for de fleste pasienter. De går ikke over til støttesamtaler.

Ja, for de med de mest alvorlige og kroniske lidelser.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle de svar du skriver her inne, vet jeg fra før av. Hva kan det ha seg tror du ?

Anonymkode: 81b63...782

Det kan vel skyldes at du arbeider i psykiatrien. Men selv om du ikke har nytte av det, tror jeg flere andre har nytte av de svarene jeg gir.

nachnoo skrev (6 minutter siden):

Det kan vel skyldes at du arbeider i psykiatrien. Men selv om du ikke har nytte av det, tror jeg flere andre har nytte av de svarene jeg gir.

Hvor står det at hun/han arbeider i psykiatrien? 

Anonymkode: e12d1...ead

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor står det at hun/han arbeider i psykiatrien? 

Anonymkode: e12d1...ead

Det står ingen steder. Derfor skriver jeg også kan .....   🙂

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...