Gå til innhold

Hva tenker dere om det 3 kjønn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan være født som mann OG kvinne. Så sliksett finnes jo mer enn kun mann og kvinne.

Men følelser har ikke noe med kjønn å gjøre. Xx eller yx er det som bestemmer. 

Så må vi gjerne føle oss som hva vi vil.

Anonymkode: d0f22...95b

AnonymBruker

Man kan føle seg som hva man vil. Men ikke forvent at jeg skal huske pronomenet ditt. Det er mange som kan trives med å være en mellomting. Feks ta hormoner implantere pupper, men beholde penis feks. 

Virker drøyt å kappe den av.. Det finnes også de som angrer. 

Dette var mye i media for noen få pr siden, men verden går i retning mot denne bevegelsen. Det er jo synd, men det ble litt mye en stund. Og Toleransen ser nedadgående ut desverre.

Anonymkode: 675d1...1e5

AnonymBruker
25 minutes ago, XbellaX said:

Det kan for mange hjelpe å skille litt mellom biologisk kjønn (kjønnet du er født med) og kjønnsidentitet (kjønnet du identifiserer deg som).

Men det siste behøver man ikke plage andre med.

Anonymkode: 3b965...7fc

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men det siste behøver man ikke plage andre med.

Plager det deg om en som er født i en kvinnekropp ønsker å omtales som han, og Henrik istedenfor Helene?

Anonymkode: 675fb...a89

AnonymBruker
15 minutes ago, AnonymBruker said:

Plager det deg om en som er født i en kvinnekropp ønsker å omtales som han, og Henrik istedenfor Helene?

Anonymkode: 675fb...a89

Det plager meg hvis Anton, nå Anne, ønsker å bruke kvinnegarderoben.

Dette er nok ikke innafor å mene i dag, men jeg tror er en del av dette er et tegn på for mye fritid og for mye tid til å tenke og gruble.

Spør de som jobber med knekt rygg fra morgen til kveld for å overleve om de føler seg som noe annet enn mann eller kvinne. 

Dette er et ikke-problem, bortsett fra oss som er så bortskjemte at vi har masse tid til overs til å overgruble på alle mulige ting.

Annonse

Vet ikke om det finnes et konkret 3. kjønn akkurat, men noen er de facto begge deler biologisk. 

Synes det med sosialt kjønn er viktigere enn biologisk kjønn, dvs. tenker at problemer dukker opp om en lever i et samfunn der det er tydelige forventninger om hvordan man skal kle seg og te seg som det ene eller andre. 

Etter å ha bodd i et annet land der en kanskje er noe mer tradisjonell rundt tankemåten og forventet adferd fra de to hovedgruppene kjønn, har jeg selv følt på reaksjoner på når en ikke oppfører seg som forventet i henhold til sosialt kjønn. Det skal ikke så mye til, og selv om jeg på ingen måte kjenner at jeg er usikker på mitt kjønn, så er det ubehagelig å bli stilt i bås rundt ulike interesser, handlemåte, talemåte, preferanser/smak, og hva det skulle være, når det kjennes begrensende. 

Ser på kjønn som ulike sett med skalaer på et lang kontinuum der midten er kjønnsnøytral og ytterpunktene er stereotyp maskulin og feminin. Alle er jo et sted på de skalaene, men en kan være mer eller mindre nøytral eller heller mer typisk det motsatte kjønn på noen områder. Synes dette bør være ok, og uten at man nødvendigvis identifiserer seg som noe annet enn det man er, selv om man ikke er typisk maskulin eller feminin på enkelte områder. 

Det finnes jo dem som overveiende identifiserer seg med det motsatte kjønn, og da blir det jo opp til den personen å avgjøre hva som er riktig å gjøre eller endre på for å ligne mer i det ytre også, men synes det hadde vært fint om kroppen fikk være som den er, og at man samtidig kan uttrykke personlighet på den måten man måtte ønske, være seg klesstil, væremåte, interesser og what not. Problemet er vel at samfunnet dikterer (kanskje ikke åpent og ordrett, men gjennom normer) hva som er grensene innenfor hver kategori. Uansett hva man tenker om et "3. kjønn" eller andre måter å identifisere seg på, er det viktigste utenfra aksept, uansett hvem man er. Lev og la leve. Kjønnet er bare ett av mange ting som definerer hvem vi er. For mange er ikke det så sentralt, selv om samfunnet er sosialt organisert annerledes. 

AnonymBruker

Jeg er gammeldags når det kommer til det området kjenner jeg.  Har ingen problemer med at noen skifter kjønn.  Men da til det andre av to alternativer. 

Jeg har veldig mye imot at en som er biologisk mann skal få bruke kvinnegarderoben. Det ville jeg nesten oppleve som et overgrep mot meg.

En kommune her i området ville unngå å krenke noen så de har nå sluttet å bruke han/hun mann/kvinne. Nå skriver de "innbygger med vagina" eller "innbygger med penis" Jeg synes det er helt vilt. For det første så føler faktisk jeg meg litt krenket når de tar vekk min mulighet til å være kvinne. For det andre så kan det vel ikke være mer inkluderende å skrive hvilket kjønnsorgan en person har?

Anonymkode: 15435...ab6

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er gammeldags når det kommer til det området kjenner jeg.  Har ingen problemer med at noen skifter kjønn.  Men da til det andre av to alternativer. 

Jeg har veldig mye imot at en som er biologisk mann skal få bruke kvinnegarderoben. Det ville jeg nesten oppleve som et overgrep mot meg.

En kommune her i området ville unngå å krenke noen så de har nå sluttet å bruke han/hun mann/kvinne. Nå skriver de "innbygger med vagina" eller "innbygger med penis" Jeg synes det er helt vilt. For det første så føler faktisk jeg meg litt krenket når de tar vekk min mulighet til å være kvinne. For det andre så kan det vel ikke være mer inkluderende å skrive hvilket kjønnsorgan en person har?

Anonymkode: 15435...ab6

Virkelig? Det er til å bli gal av. 

Endret av knas
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En kommune her i området ville unngå å krenke noen så de har nå sluttet å bruke han/hun mann/kvinne. Nå skriver de "innbygger med vagina" eller "innbygger med penis"

Mulig jeg har misforstått, men jeg synes dette virker ekskluderende i stedet for inkluderende. For dette utelukker jo transkvinner og transmenn? En transkvinne har ikke vagina, og en transmann har ikke penis. Er ikke det krenking da? 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis det der er sant, er det en misforstått og dårlig løsning. 

AnonymBruker
Vendi skrev (6 timer siden):

Mulig jeg har misforstått, men jeg synes dette virker ekskluderende i stedet for inkluderende. For dette utelukker jo transkvinner og transmenn? En transkvinne har ikke vagina, og en transmann har ikke penis. Er ikke det krenking da? 

laban skrev (2 timer siden):

Hvis det der er sant, er det en misforstått og dårlig løsning. 

Må være misforstått for det er jo i realiteten krenking på høgt plan. 

Anonymkode: f2357...e73

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...