Gå til innhold

Hva er det med litium?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

PsychTheAcademyLogo_light-990b6d0b6d3cf0

What Makes Lithium So Different?

IMAGE1-9900000000079e3c.png

Image sourced and available on The Academy. Click here to learn more

For decades, lithium has been a cornerstone treatment for bipolar disorder, effectively managing mania, bipolar depression, and long-term mood stabilisation. But what makes it so unique?

While its exact mechanism remains complex, research highlights lithium’s impact on key neurotransmitter pathways and intracellular processes contributing to mood stability and neuroprotection.

Lithium’s Action on Neurotransmitters

Lithium influences three major neurotransmitter systems:

• Dopamine (DA): Regulates elevated transmission in mania and reduced levels in depression.

• Glutamate (Glu): Reduces excitotoxicity via NMDA receptor modulation.

• GABA: Enhances inhibitory activity to mitigate excitatory toxicity.

Lithium’s Intracellular Mechanisms

Beyond neurotransmitters, lithium acts at a cellular level to support long-term mood stability:

• cAMP and Adenylyl Cyclase (AC) System: Enhances neuroprotective factors like BDNF and Bcl-2.

• Phosphoinositide (PI) Cycle: Reduces elevated myo-inositol in mania, impacting CNS neurotransmission.

• SMIT System Inhibition: Reduces inositol entry into cells, contributing to its therapeutic effects.

• Protein Kinase C (PKC) Regulation: Initially activates PKC to enhance synaptic plasticity, then downregulates it in key brain areas to reduce excitatory signalling.

Why Lithium Stands Out in Bipolar Disorder Treatment

overlay?src0=https%3A%2F%2Fi.vimeocdn.co

A video covering the key topic discussed on New Thoughts on Lithium with Dr Jonathan Meyer, available on The Academy.

By modulating dopamine, glutamate, and GABA pathways while also influencing key intracellular processes, lithium remains an essential treatment in bipolar disorder. These mechanisms not only stabilise mood but also provide neuroprotective benefits, reinforcing lithium’s unique and enduring role in clinical practice.

Expand your knowledge of lithium’s clinical applications with The Academy. Gain access to over 100 hours of interactive content, including “New Thoughts on Lithium with Dr Jonathan Meyer,” an exclusive expert-led webinar.

Explore lithium’s neuroprotective effects, therapeutic advantages, and best-practice strategies:

Annonse

munchin skrev (7 minutter siden):

Så "alt annet" skal være prøvd først? Hvorfor om Litium er en så effektiv medisin?

Ikke "alt annet", men i hvert fall et par AD.

Det er svært effektivt på BP, men ikke vist like effektivt på unipolar depresjon.

Det er noe mer komplisert å bruke. Serumkonsentrasjonsmålinger. Doseendring i visse situasjoner osv.

Det har flere potensielle bivirkninger enn AD.

nachnoo skrev (2 minutter siden):

Det er svært effektivt på BP, men ikke vist like effektivt på unipolar depresjon.

Det er noe mer komplisert å bruke. Serumkonsentrasjonsmålinger. Doseendring i visse situasjoner osv.

Jeg blir bedre, men ikke god/frisk på Litium. Dessuten blir jeg raskt betraktelig verre om jeg trapper ned bare bittelitt. Etter 3 dager går det rett ned.

nachnoo skrev (5 minutter siden):

Doseendring i feks hvilke situasjoner?

nachnoo skrev (7 minutter siden):

Gastroenteritter. Sykdom med høy feber. Sydenferie. Andre forhold som påvirker væskebalansen Noe alle som bruker litium burde være kjent med.

Det har aldri blitt meg gjort kjent ved psykiater på DPS. Hvor kan jeg lære meg dette? Jeg trapper nå opp medisinen med fastlegen som sier han har ingen erfaring med dette fra før. Litt spent på hvordan det blir. Jeg kan ikke annet enn å si hvilken dose jeg har stått på før.

Annonse

Litium er et grunnstoff og oppfører seg i kroppen som natrium. Natrium er bla den ene delen av salt/natriumklorid NaCl. Det innebærer at litium bl.a utskilles gjennom nyrene på samme som natrium.

Serumkonsentrasjonen av litium er avhengig av væskebalansen i kroppen. Er kroppen dehydrert, stiger serumkonsentrasjonen av litium. Det er før høye konsentrasjoner som er skadelige/farlige, mens midlertidige reduksjoner i konsentrasjonen ikke fører til økt sykelighet. 

I linken om dehydrering kan en lese om ulike situasjoner hvor dehydrering kan oppstå. Personer som bruker litium bør halvere dosen i slike situasjoner. Vanligvis vare slike situasjoner bare noen dager, svært sjelden over en uke. Når situasjonen er over, går en tilbake til sin vanlige dosering av litium.

Så bruker en sunn fornuft. Bruker en vanligvis 42 + 84mg, trenger en ikke endre til 21+42. Det holder sikkert med 42 + 42mg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...