Gå til innhold

Hvordan foregår utredning for autisme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

hattifnattus

De oppdaget det hos meg mens jeg allerede var i systemet for noe annet, så her forklarte behandleren bare om mistanken sin og spurte om jeg var enig i å la meg utrede. Dette var etter å ha gått i gruppeterapi for en annen lidelse i rundt 1.5 år. 

Det begynner å bli noen år siden, men jeg husker de fikk inn noen fra sykehusområdet som hadde noe med autisme å gjøre, og jeg ble utredet 1 gang i uka over noen få uker. Det var mye spørsmål om alt fra funksjon i barndommen opp til voksenlivet, hvordan jeg fikset sosiale koder og relasjoner, interesser m.m og de ville også ringe for å snakke med noen som hadde kjent meg siden barndommen. Jeg valgte moren min og samboeren min, siden min samboer kunne gi dem et bedre innblikk i meg som voksen mens min mor kunne fortelle fra da jeg vokste opp :)

Jeg ble først utrolig frustrert da jeg fikk diagnosen, men så var det en lettelse fordi det gav meg en forklaring på hvorfor jeg alltid har følt meg så utenfor og annerledes. Dette med å streve sosialt har jeg gjort helt siden barneskolen, og jeg husker jeg hadde mye angst fordi de voksne hele tiden skulle mase og terpe om det slik at det å henge med andre barn ble mer tvang enn frivillig fra min side. Nå vet jeg i det minste hvorfor jeg var sånn😅

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...