Gå til innhold

Kan medisiner hjelpe meg?


Minmy

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 år og har hatt bulimi i 4 år. Jeg kjenner meg veldig igjen i det "matslaven" forteller. Jeg har også gått til psykolog og følte at det hjalp, fikk ryddet opp litt i familieforhold og vonde følelser fra barndommen. Nå er det imidlertid like ille igjen, dette vart så lenge at det føles som om det bare er vanen som sitter igjen. Er det da mulig at medisiner kan hjelpe meg? Kan jeg spørre legen min om å få disse og hvilke vil du i så fall anbefalle meg? Kan du fortelle meg litt om bivirkninger og følger av bruken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære Minmy! Medisiner er ingen tilstrekkelig behandling i seg selv, men kan i visse perioder av et sykdomsforløp være tilleggsbehandling. Det kommer ikke helt fram om du fortsatt går i terapi? Siden du nå sliter ekstra ville det kanskje være til stor hjelp for deg å evt. gjenoppta behandlingen hos din psykolog? Når det gjelder medikamenter for bulimi og overspisingstilstander er det dokumentert en viss effekt av antidepressive medisiner. Med effekt menes redusert hyppighet av overspisinger og oppkast, spesielt til den nyere gruppen av SSRI-preparater(selektiv serotoninreopptakshemmere). Fluoxetin selges som Fontex, Nycloflox og Fluoxetin. Når det gjelder bivirkninger er det noen som opplever kvalme, diare, redusert matlyst, munntørrhet, hudutslett, svettetokter, svimmelhet, skjelving, nedsatt libido, nervøsitet trøtthet, vanskeligheter med å sovne- dette er ofte milde forbigående bivirkninger,- men kan selvsagt variere sterkt fra person til person. For stort sett alle legemidler eksisterer det også mer sjeldne og alvorlige bivirkninger, som jeg vil råde deg at du evt. tar opp med din lege før oppstart av en behandling.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Laila Sundgot Schneider, lege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...