Gå til innhold

Er dine barn/ungdom/voksne barn psykisk friske?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er nok veldig arvelig. Men hvorfor får man barn hvis man er veldig psykisk syk? Jeg skulle ihvertfall ønske at mine foreldre ikke fikk meg. Å vokse opp i en dysfunksjonell familie har bare skapt traumer. 

Anonymkode: 59a02...6ee

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok veldig arvelig. Men hvorfor får man barn hvis man er veldig psykisk syk? Jeg skulle ihvertfall ønske at mine foreldre ikke fikk meg. Å vokse opp i en dysfunksjonell familie har bare skapt traumer. 

Jeg var ikke syk før jeg var 40, jeg. Ungene har hatt det fint i oppveksten hos meg og mannen min. 

Anonymkode: d5144...e96

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Får du hjelp?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det kan du si. Klarer man ikke ta vare på seg selv klarer man heller ikke ta vare på andre. Alle har ei psykisk helse, og det vil skje ting i livet der man kan få depresjon og angst, selv om man har barn. 
Det er funksjonsnivået det handler om. 
Jeg har 2 friske ungdommer, og er frisk selv. Men sliter med angst innimellom, men ikke verre enn at jeg er i full jobb 

Anonymkode: 05040...925

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For min del trodde jeg at depresjonene var et tilbakelagt kapittel da jeg slutta på pillen. Tok ckraftig feil. Barna har hatt perioder utfordringer, men ikke fått diagnoser. Velfungerende på skole og med venner. 

Anonymkode: 525d3...59e

AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 21.20):

@nachnoo hvor mye arvelighet ser man i behandlingsapparatet når det gjelder angst og depresjon?

Det er vanlig å uttrykke (genetisk) arvelighet i prosent. Jo høyere tall jo mer genetisk arvelig. Så er det viktig å huske at siden de fleste barn vokser opp med sine biologiske foreldre, vil den sosiale arven oftest forsterke den genetiske arven.

For både angst og depresjon (unipolar/ikke bipolar) regnes den genetiske arven å være på 30-tallet i prosent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...