Gå til innhold

Aldri før har så mange unge nordmenn mottatt uføretrygd

Anbefalte innlegg

Og Nav forventer at trenden vil fortsette. Ved utgangen av 2024 mottok 22 400 personer mellom 18 og 29 år uføretrygd. Det er en økning på nesten 600 personer fra året før, og utgjør 2,7 prosent av denne aldersgruppen.

Her er de 10 diagnosene som flest unge uføre har:

• Lett psykisk utviklingshemming 10,1 prosent
  • Aspergers syndrom 9,8 prosent
  • Barneautisme 5,3 prosent
  • Hyperkinetiske forstyrrelser (ADHD) 4,5 prosent
  • Downs syndrom 4,2 prosent
  • Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) 4,0 prosent
  • Atypisk autisme 3,9 prosent
  • Postviralt utmattelsessyndrom (ME) 3,9 prosent
  • Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter 2,2 prosent
  • Uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse 2,1 prosent

Kine Albrigtsen (30) ble ufør på 25-årsdagen. Hun er barnevernspedagogen som alltid hatt et ønske om å jobbe, men psykiske lidelser som angst, depresjon og spiseforstyrrelser satte en stopper for drømmen.

Men er det ikke rart å bli ufør som 25 åring pga angst og depresjon. Det finnes det vel svært god behandling mot?

https://www.vg.no/helse/i/zA3Ok5/rekordmange-unge-ufoere-i-norge

Anonymkode: 07fc2...935

Fortsetter under...

AnonymBruker

Litt rart at hun gjør ferdig utdanningen og bachelorgrad, men så blir ufør. Her tenker jeg faktisk at det blir feil å gi ut ufør fordi hun hadde helt sikkert klart å arbeide også når hun fikk til utdannelsen. 

Anonymkode: 7d0a9...582

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Litt rart at hun gjør ferdig utdanningen og bachelorgrad, men så blir ufør. Her tenker jeg faktisk at det blir feil å gi ut ufør fordi hun hadde helt sikkert klart å arbeide også når hun fikk til utdannelsen. 

Hvorfor skal du tenke noe ang det? Når det er kommet frem til at hun ikke kan jobbe, er det spesialister som har kommet frem til dette. Så forhold deg til det.

Anonymkode: 0de26...3ef

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor skal du tenke noe ang det? Når det er kommet frem til at hun ikke kan jobbe, er det spesialister som har kommet frem til dette. Så forhold deg til det.

Man blir alt for lett og fort ufør her i landet. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man blir alt for lett og fort ufør her i landet. 

Hva vet du om det? Er du syk selv og fått uføre for lett?

Man ser da ikke i andres papirer og vet hvor ille de faktisk har det.

Har de fått innvilget ufør, ja da mener spesialister at man ikke har inntektsevne. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en bachler, men har blitt dårlig etter det. Sykdom bryr seg ikke om hvilken grad en har. 

Endret av Glitter

Annonse

Noe som også er bekymringsfullt er at det er mange unge som ikke fanges opp i noen form for registre. De er ikke i jobb eller under utdanning, og mottar heller ingen form for trygdeytelser.

Jeg ble oppmerksom på dette på et seminar, og ble svært overrasket.  

Som det fremgår av artikkelen jeg linker til under her, er det store geografiske forskjeller. 

I riktig gamle dager var det ikke uvanlig at unge jenter "gikk hjemme"  etter avsluttet skolegang i påvente av å bli gift, de hjalp til med husarbeid og det som ellers trengtes. 

Hva dagens unge i denne situasjonen lever av eller fordriver tiden med vet man ikke med sikkerhet. Sannsynligvis bor de fleste hjemme og blir forsørget av foreldrene, kan hende er det noen som blir forsørget av samboer.

https://www.nrk.no/innlandet/stadig-flere-ungdommer-faller-utenfor_-det-er-bade-dyrt-og-skaper-sosial-problemer-1.16788318

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Psykiatrien og nav motiverte ikke meg sånn veldig til å dra i jobb. Jeg måtte bare prøve noe og se om det funket, men skulle det blir for ille blir det ikke vanskelig å få uføre.

Jeg fikk det bare ikke til å stemme. Jeg vet jeg kan jobbe, jeg tilegner meg kunnskap, jeg er int i å lære nye ting og jeg trenger noe å gå til. Ville vært sløsing med ressurser å ha meg på uføre. Men det beviser at Norge er det perfekte land for de late. 

Men om jeg noen gang synes at jeg gjør noe godt nok nei? Jeg har ikke nådd halvparten så langt i livet som jeg tenkte i en alder av 33, og jeg gir ikke meg selv et eneste klapp på skulderen før jeg har klart det, om jeg så må dø av utmattelse. 
Men det er kroppen og hjernen som skal fungere. For meg er den en maskin som sjelen min satte seg fast i, men denne maskinen har en defekt, deriblant asd (som papiret mener jeg har), veldig typisk at jeg bare fikk en sånn kjedelig disgnose som ikke engang har et mer fancy navn. Jeg reduserer likevel ikke forventningene. Dø av utmattelse eller lær deg å oppfyll kravene er min mening. 
En defekt maskin må enten fikses, ellers blir den vraket, slik er det også med min kropp/diagnose.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man må nesten ha griseflaks for å finne og få den jobben man klarer å stå i. Å ta en bachelorgrad er noe helt annet enn det ordinære arbeidslivet. 

Anonymkode: a1137...62b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...