Gå til innhold

Er du kristen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

stjernestøv skrev (1 time siden):

Hva skjer med oss når vi dør da? Humanetisk? Er ikke helt der heller men ikke så mange alternativer her. 

Neida, alle i Norge må enten begraves på en kirkegård (kremert eller i kiste) eller man kan kremeres og strøs for alle vinder. Mannen og jeg er enige om at vi skal kremeres og legge på minnelunden på kirkegården her. :) Man kan også velge en humanetisk begravelse ja, her kan man være hvor man vil, men vedkommende som holder seremonien kommer fra Human-Etisk forbund og jeg går ut fra (men dette vet jeg ikke) at de har en eller annen form for tillatelse til dette. Det er ikke aktuelt for meg, jeg har ikke sansen for Human-Etisk forbund. Man må sørge for å gi sine etterlatte beskjed om det og de gir beskjed til begravelsesbyrået om at avdøde ønsker en livsynsnøytral eller human-etisk begravelse og så ordner de det. :) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490988-er-du-kristen/#findComment-4363288
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (21 minutter siden):

Neida, alle i Norge må enten begraves på en kirkegård (kremert eller i kiste) eller man kan kremeres og strøs for alle vinder. Mannen og jeg er enige om at vi skal kremeres og legge på minnelunden på kirkegården her. :) Man kan også velge en humanetisk begravelse ja, her kan man være hvor man vil, men vedkommende som holder seremonien kommer fra Human-Etisk forbund og jeg går ut fra (men dette vet jeg ikke) at de har en eller annen form for tillatelse til dette. Det er ikke aktuelt for meg, jeg har ikke sansen for Human-Etisk forbund. Man må sørge for å gi sine etterlatte beskjed om det og de gir beskjed til begravelsesbyrået om at avdøde ønsker en livsynsnøytral eller human-etisk begravelse og så ordner de det. :) 

Men kan man ha en prest til å holde begravelse når man ikke er medlem av kirken? Hvordan skal du gjøre det? Har ikke så mye sansen for human etisk forbund jeg heller. Ville hatt noe alternativt men det finnes jo ikke her. ja alle blir jo begravet på kirkegården, en lærer sa til min sønn at de som ikke var døpt ble ikke begravet der. Tull, hvor ellers? 

Går det bare stille for seg? Man blir kremert og begravet uten sermoni? 

Endret av stjernestøv
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490988-er-du-kristen/#findComment-4363290
Del på andre sider

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Men kan man ha en prest til å holde begravelse når man ikke er medlem av kirken? Hvordan skal du gjøre det? Har ikke så mye sansen for human etisk forbund jeg heller. Ville hatt noe alternativt men det finnes jo ikke her. ja alle blir jo begravet på kirkegården, en lærer sa til min sønn at de som ikke var døpt ble ikke begravet der. Tull, hvor ellers? 

Ja, man får kirkelig begravelse om man (eller pårørende) gir beskjed om noe annet. :) I Norge er det slik at ifølge loven skal man gravlegges på offentlig gravplass eller på gravplass godkjent etter trossamfunnsloven. Spiller ingen rolle om man er døpt eller ikke, den læreren er jo helt på villspor. Det er heldigvis ikke sånn at dersom du ikke er døpt så må dine pårørende grave deg ned under epletreet i hagen. Hva da med babyer som dør før de rekker å døpes? Og jada, man kan godt han en prest til å holde begravelsen selv om man ikke er medlem av Den norske kirke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490988-er-du-kristen/#findComment-4363293
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Ja, man får kirkelig begravelse om man (eller pårørende) gir beskjed om noe annet. :) I Norge er det slik at ifølge loven skal man gravlegges på offentlig gravplass eller på gravplass godkjent etter trossamfunnsloven. Spiller ingen rolle om man er døpt eller ikke, den læreren er jo helt på villspor. Det er heldigvis ikke sånn at dersom du ikke er døpt så må dine pårørende grave deg ned under epletreet i hagen. Hva da med babyer som dør før de rekker å døpes? Og jada, man kan godt han en prest til å holde begravelsen selv om man ikke er medlem av Den norske kirke.

Ok, det var jo oppklarende det, takk :) Da er min død sikret. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490988-er-du-kristen/#findComment-4363294
Del på andre sider

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Ok, det var jo oppklarende det, takk :) Da er min død sikret. 

Nå er det jo forhåpentlig lenge til det blir aktuelt, men du kan jo ta en prat med barna dine dersom det er noe spesielt du har i tankene ang. begravelse. :) Jeg har gitt mine beskjed om at jeg skal kremeres og ligge i minnelund sammen med mannen min. Jeg vil ikke at mine barn skal føle at de er nødt til å vedlikeholde et gravsted som kanskje ligger langt unna der de bor. De kan minnes meg i hjertene sine.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490988-er-du-kristen/#findComment-4363295
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Nå er det jo forhåpentlig lenge til det blir aktuelt, men du kan jo ta en prat med barna dine dersom det er noe spesielt du har i tankene ang. begravelse. :) Jeg har gitt mine beskjed om at jeg skal kremeres og ligge i minnelund sammen med mannen min. Jeg vil ikke at mine barn skal føle at de er nødt til å vedlikeholde et gravsted som kanskje ligger langt unna der de bor. De kan minnes meg i hjertene sine.

Både meg og mannen vil kremeres her også men tror man må ha gravstein her, det er jo synd. ja håper det blir lenge til da :) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/490988-er-du-kristen/#findComment-4363296
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...