Gå til innhold

Hva er det som går nå ? Klagetråd.

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (5 timer siden):

Det var det jeg endte opp med. Jeg ringte fastlegekontoret og fikk beskjed om å sende e-konsultasjon. Da er det bare å vente på svar da. 

Men svar fikk jeg ikke, så får ta t-bane og buss for å komme meg dit i morgen da. 

Fortsetter under...

Nicklusheletida skrev (45 minutter siden):

Men svar fikk jeg ikke, så får ta t-bane og buss for å komme meg dit i morgen da. 

Kan være du får svar i løpet av dagen, mange fastleger svarer etter kontortid. Jeg har i alle fall opplevd at jeg som oftest får svar på kvelden, oftest sånn i 23 tiden. 

Anonymkode: f3d88...d60

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kan være du får svar i løpet av dagen, mange fastleger svarer etter kontortid. Jeg har i alle fall opplevd at jeg som oftest får svar på kvelden, oftest sånn i 23 tiden. 

Anonymkode: f3d88...d60

Jeg fikk svar :)

Nicklusheletida
Dorthe skrev (På 23.3.2025 den 22.38):

God bedring.  
Høres ut som influensa, ja.  Kan du ikke skrive til legen på HelseNorge at du trenger en sykemelding pga influensa?  Det har vi fått beskjed om her at hvis vi mistenker influensa eller Norovirus så skriv melding eller ring uten oppmøte.  Det er uansett ikke noe legen kan gjøre.
Ellers så hadde jeg gått for ingefærte som er en gjenganger her inne 😉

Jeg har ikke tatt test, men jeg tror det må være corona. Jeg har fått samme utslett på kroppen som jeg fikk forrige gang. 

Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke tatt test, men jeg tror det må være corona. Jeg har fått samme utslett på kroppen som jeg fikk forrige gang. 

Jeg har ikke hatt corona, tror jeg.  Men jeg har aldri testet meg heller 😉.

God bedring, håper du føler deg bedre snart.

Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Så kjedelig at du er blitt syk! Ønsker deg god bedring 🥰

Annonse

En i min familie har også trolig hatt korona nylig. En periode med hangling og luftveissymptomer med feber av og på ble fulgt av kraftig hodepine med kvalme - nesten migreneaktig - og trykkfølelse bak øyet. Det var intenst, men så var det over.

Noen på jobben har også hatt sykdom de mente å kjenne igjen fra tidligere koronarunder. 

God bedring!

UtakknemligDiva skrev (10 minutter siden):

En del av greia med å ta vaksiner er at kroppen til slutt ikke oppfatter viruset/bakterien som farlig lenger, så den vil ikke forsvare deg mot det. Kanskje feilen var at du tok den.

Har du dokumentasjon på den teorien? 

Hvis det virkelig er slik, er det ikke da litt rart at mange sykdommer (ikke alle) gir deg livsvarig immunitet når du har hatt dem én gang? 

Det er ikke noe poeng å vaksinere seg på nytt mot samme sykdom mens vaksinen fortsatt er virksom. Det varierer hvor lenge en vaksine gir beskyttelse. Men det er ikke sånn at å følge et anbefalt vaksineprogram gjør at immunsystemet til slutt gir opp. 

Årsaken til at man kan bli syk selv om man har tatt vaksine mot korona eller sesonginfluensa, er at slike virus muterer. Når influensavaksinen må produseres, er det ingen som vet nøyaktig hvilken virusvariant som vil være mest utbredt noen måneder senere. Noen ganger treffer vaksinen godt, andre ganger dårligere. Men i mange tilfeller vil man bli mindre syk hvis man er vaksinert. 

UtakknemligDiva
laban skrev (37 minutter siden):

Har du dokumentasjon på den teorien? 

Hvis det virkelig er slik, er det ikke da litt rart at mange sykdommer (ikke alle) gir deg livsvarig immunitet når du har hatt dem én gang? 

Det er ikke noe poeng å vaksinere seg på nytt mot samme sykdom mens vaksinen fortsatt er virksom. Det varierer hvor lenge en vaksine gir beskyttelse. Men det er ikke sånn at å følge et anbefalt vaksineprogram gjør at immunsystemet til slutt gir opp. 

Årsaken til at man kan bli syk selv om man har tatt vaksine mot korona eller sesonginfluensa, er at slike virus muterer. Når influensavaksinen må produseres, er det ingen som vet nøyaktig hvilken virusvariant som vil være mest utbredt noen måneder senere. Noen ganger treffer vaksinen godt, andre ganger dårligere. Men i mange tilfeller vil man bli mindre syk hvis man er vaksinert. 

Nei. Men er det noen dokumentasjon på at denne covid vaksinen var så bra da? 

hva er vitsen med å produsere ny dersom de bare gjetter? Kanskje vi treffer den bra liksom.

Da har den truffet dårlig denne gangen. 

UtakknemligDiva skrev (7 timer siden):

Nei. Men er det noen dokumentasjon på at denne covid vaksinen var så bra da? 

Jeg svarte deg fordi jeg syntes denne påstanden var merkelig:

UtakknemligDiva skrev (8 timer siden):

En del av greia med å ta vaksiner er at kroppen til slutt ikke oppfatter viruset/bakterien som farlig lenger, så den vil ikke forsvare deg mot det. Kanskje feilen var at du tok den.

Vaksiner ødelegger ikke immunsystemet. Selv om de ikke virker fullkomment, har de ikke som bivirkning at kroppen slutter å kjempe i mot. 

Når det gjelder covid-vaksinen, er det umulig å vite noe sikkert, fordi man ikke har anledning til å eksperimentere (f.eks. gi store grupper vaksinen, nekte tilsvarende grupper og sammenlikne resultatet) med farlige sykdommer. Men her er noen antatte tall fra en seriøs kilde:
https://unric.org/no/covid-19-vaksiner-har-reddet-mer-enn-1-4-millioner-liv-i-europa/

Dessverre er det mange som påstår underlige og feilaktige ting om vaksiner, så man bør velge kilder det er grunn til å stole på.

Å ta anbefalte vaksiner er ikke noe man bare gjør av ren egoisme, det er også en solidarisk handling. Du ser i artikkelen at man antar at vaksinen forhindret flest dødsfall blant de eldste. De tålte covid-viruset dårligst. Under svineinfluensaen var det det dødstallene i de yngste aldersgruppene som var mest bekymringsfulle før vaksinen kom. 

Man kan selvsagt tenke at de eldste bare er en brysom kostnad uansett, men det er ikke sikkert du mener det den dagen du er over 60 selv eller har fått en sykdom som gjør deg mer utsatt. Det finnes også barn som ikke bør få virussykdom, f.eks. de som skal gjennom hjerteoperasjoner når de har blitt store nok til at kroppen deres tåler dem. De bør absolutt ikke smittes av noe i mellomtiden.

UtakknemligDiva skrev (7 timer siden):

hva er vitsen med å produsere ny dersom de bare gjetter? Kanskje vi treffer den bra liksom.

Det handler om svært kvalifisert "gjetting", det er avansert statistikk basert på mange års kartlegging av hvordan virus utvikler seg og spres. Dessuten vil også en vaksine som ikke treffer spesielt godt, gi mindre alvorlig sykdomsforløp for mange av de som blir smittet. De som er opptatt av å redusere sykefravær, bør absolutt ta vaksinene som tilbys, selv om de ikke er i noen risikogruppe. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...