Gå til innhold

Arbeidsrett - litt hjelp?


Gjest Pointu

Anbefalte innlegg

Gjest Pointu

Hei

Er det noen som kan komme med noen innspill på et tema jeg sliter med?

Si at NN jobber i et regnskapsfirma, og har blitt bedt om å jobbe overtid i forb. med regnskapsavslutning. NN har en bijobb som regnskapsfører i et annet firma, og har veldig mye hun skal gjøre der samme dag som overtiden skal finne sted. I tillegg får hun besøk av datteren med familie som hun sjelden ser da de bor på annen kant av landet. Når hun får beskjed om at hun må jobbe overtid nekter hun.

Kan hun nekte å jobbe overtid?

Hun kan vel etter loven søke om fritak av personlige årsaker på bakgrunn av at hun får familien på besøk? Men så er det opp til arbeidsgiver om den kan godta dette? Eller...?

Videre blir sjefen hennes sint når hun nekter overtid, og over å høre om bijobben. Dette fører videre til at hun blir oppsagt.

Er dette rettmessig?

Utfra at hun har arbeid som regnskapsfører i et annet firma- kan dette føre til at hun kommer i et konkuranseforhold til sin hovedarbeidsgiver? Kan dette være et argument for oppsigelsens rettmessighet?

Hun "Snyter" vel på en måte sin hovedarbeidsgiver for en klient ved at hun selv på fritiden utfører regnskapsføringen?

Under oppsigelsestiden velger hovedarbeidsgiver å omplassere henne til kantinen da de påstår at de ikke lenger har tillitt til henne. Kan de gjøre det med loven i bakhånd?

Blir glad for tanker rundt dette, da jeg har kjørt meg litt fast, og skal levere inn en oppgave til uken...sukk! Mangler en del momenter er jeg redd enda jeg har trålet alle bøkene mine med argusøyne....

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...