Gå til innhold

Rusutløst psykose vs psykose på grunn av livsutfordringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

95% av all sykdom, psykisk og somatisk er bare flaks og uflaks. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Hva er urettferdig med det? Jeg forstår ikke. Begge får jo diagnosen og sliter? 

Skrevet
nachnoo skrev (4 timer siden):

95% av all sykdom, psykisk og somatisk er bare flaks og uflaks. 

Jeg har tenkt at jeg fra før av hadde en sårbarhet i meg, men at det er årene med av og på rus samt isolasjon som gjorde at jeg utviklet shizoaffektiv. Sånn at hadde jeg ikke begynt å ruse meg så hadde jeg kanskje ikke blitt syk på den måten, men heller kun hadde depresjon og borderline i noen år. 

Hva tenker du om det? 

AnonymBruker
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (22 timer siden):

Hva er urettferdig med det? Jeg forstår ikke. Begge får jo diagnosen og sliter? 

Fordi den som fester og ruser seg kunne unngått og fått schizofreni, mens de med livsutfordringer ikke hadde noe valg.

Anonymkode: 12766...148

AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor man ikke blir utilregnelig når man har rusutløst psykose. Fordi det er selvpåført.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fordi den som fester og ruser seg kunne unngått og fått schizofreni, mens de med livsutfordringer ikke hadde noe valg.

Nå snakker du igjen om at det er livsutfordringer som fører til schizofreni. Det stemmer ikke alltid. Men man kan få livsutfordringer som følge av schizofreni. Det er en forskjell der. 

Anonymkode: 7e0c9...d99

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nå snakker du igjen om at det er livsutfordringer som fører til schizofreni. Det stemmer ikke alltid. Men man kan få livsutfordringer som følge av schizofreni. Det er en forskjell der. 

Man vil ALLTID få livsutfordringer om man har schizofreni. Har man ikke det så er man feildiagnostisert. Når du tenker på alle symptomene så er det klart at man klarer ikke å leve helt som en person uten schizofreni. Noen leger er spesielt glad i spesifikke diagnoser og setter de kanskje litt for ofte. F. Eks hvis man kun har hatt 1 psykose eventuelt flere, men der de kun kommer av en stressende tid. Da er det nok reaktiv psykose og ikke schizofreni. 

Anonymkode: 93ceb...aab

• 3 uker senere...
Everybody
Skrevet

Synes det er så provoserende å høre på de andre jeg var innlagt med fortelle over hvor gøy de hadde det med rusen før de ble syke. Så skal jeg som hadde reelle livsutfordringer over lang tid få samme behandling som dem? Eller de som forteller om at de hadde en kjæreste som røyket hasj og dermed begynte de også og nå er de uføre med schizofreni.

Det er jo en kjent sak at å røyke hasj i ung alder kan ødelegge hjernens utvikling. Det er et veldig umodent valg å gamble med å bli syk.

Everybody
Skrevet

Bortskjemte drittunger som fester og koser seg med rus og venter at helsevesenet skal vente på dem med åpne armer etter de har dritet seg ut.

Skrevet
Everybody skrev (3 minutter siden):

Bortskjemte drittunger som fester og koser seg med rus og venter at helsevesenet skal vente på dem med åpne armer etter de har dritet seg ut.

For et syn å ha på andre mennesker. 

Jeg hadde muligens ikke utviklet psykoselidelse dersom jeg ikke hadde brukt rus. Men mitt rusbruk handlet aldri om fest, kos og vente på å tas imot med åpne armer. 

Jeg slet svært mye i årene før jeg begynte med rus eller før jeg kom inn i helsevesenet. 

Min sykdomshistorie er kompleks og overhodet ikke slik du skisserer. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg hadde livsutfordringer. Fra midten av tenårene. Men plutselig av meg selv hadde jeg 4-5 år fra 22-26/27 hvor jeg hadde ett tilnærmet normalt liv og til og med fungerte sosialt etter årevis med full isolering. Dessverre kom schizofrenien tilbake da jeg var 27 og jeg endte opp i sofaen alene igjen. 

Men jeg synes dette har med andre ting enn rettferdighet å gjøre. Selvfølgelig er det dog provoserende att enkelte som har blitt psyke pga rus bare ikke slutter å ruse seg.

Everybody
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde livsutfordringer. Fra midten av tenårene. Men plutselig av meg selv hadde jeg 4-5 år fra 22-26/27 hvor jeg hadde ett tilnærmet normalt liv og til og med fungerte sosialt etter årevis med full isolering. Dessverre kom schizofrenien tilbake da jeg var 27 og jeg endte opp i sofaen alene igjen. 

Men jeg synes dette har med andre ting enn rettferdighet å gjøre. Selvfølgelig er det dog provoserende att enkelte som har blitt psyke pga rus bare ikke slutter å ruse seg.

Var det begynnende schizofreni fra midten av tenårene eller bare livsutfordringer?

Worriesome Plenty 2
Skrevet
Everybody skrev (Akkurat nå):

Var det begynnende schizofreni fra midten av tenårene eller bare livsutfordringer?

Det kan jeg ikke skille på, men jeg mistet evnen til å sosialisere, skulka skolen og isolerte meg med depresjon og angst. Jeg hadde og en vanskelig barndom med psykisk vold fra en forelder og tilløp til mobbing fra andre. 

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (3 minutter siden):

Det kan jeg ikke skille på, men jeg mistet evnen til å sosialisere, skulka skolen og isolerte meg med depresjon og angst. Jeg hadde og en vanskelig barndom med psykisk vold fra en forelder og tilløp til mobbing fra andre. 

Har vært lignende for meg også, men siste utløsende faktor lurer jeg på om var rusen. Men hvem vet hva som hadde skjedd hvis ikke rusen kom i bildet. 

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (1 time siden):

Hva faen feiler deg egentlig? Et du sjalu på de som får lik hjelp som deg når de er rusmisbrukere? Hvilken hjelp mener du de skulle ha hatt? Ingen hjelp? 

Everybody
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva faen feiler deg egentlig? Et du sjalu på de som får lik hjelp som deg når de er rusmisbrukere? Hvilken hjelp mener du de skulle ha hatt? Ingen hjelp? 

Wow, nå tar vi det helt rolig. Jeg mener de som gang på gang ruser seg og blir psykotiske når de vet at de må holde seg unna rus.

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Everybody said:

Så har de sikkert fått millionerstatning etter de ble uføre pga schizofreni også. 

Everybody
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så har de sikkert fått millionerstatning etter de ble uføre pga schizofreni også. 

Ja har hørt om en som fikk millionerstatning som hadde schizofreni, men hvorfor får noen det?

AnonymBruker
Skrevet

Kan man få psykose av livsutfordringer? Hva slags , Hvorfor, og hvordan??

Anonymkode: 792f3...9b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan man få psykose av livsutfordringer? Hva slags , Hvorfor, og hvordan??

Anonymkode: 792f3...9b7

Man må nesten ha genetiske forhold for å få det. Man kan få det helt uten å ha opplevd ett eneste problem.

At psykisk sykdom bryter ut tidligere grunnet livsutfordringer mener jeg de er rimelige sikre på.

Anonymkode: 69514...0ca

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...