Gå til innhold

Har 230 tusen kroner, er det lurt å bruke det til å betale ned på bolig lånet? Og eventuelt hvor mye?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg har 230 tusen på sparekonto og lurer på om det er lurt å bruke deler av det til å betale ned på bolig lånet? Og eventuelt hvor mye burde jeg bruke på det? Altså, hvor mye bør man absolutt ha igjen på sparekonto til uforutsette ting? Jeg er enslig hvis det har noe å si. 

Anonymkode: 975a3...0a6

Fortsetter under...

Det kommer så veldig an på. 

På gode sparekonti nå, så er renten du får ikke veldig langt unna den man betaler på et boliglån, men en viss forskjell er det jo. 

Du spør hvor mye du bør ha på sparekonto. Svaret på det avhenger egentlig av ditt reelle samt potensielle kostnadsbilde. For de fleste holder det med 2-3 månedsutgifter. Men har du en bil, et gammelt bad, kjøkken eller hvitevarer som kan ryke, osv - trenger det ikke å være dumt med litt ekstra sikkerhet. 

Ulempen med å betale ned boliglån med sparepenger er at utgiftene reduseres, og for mange går disse månedlige pengene bare i «det store sluket». Boliglån er på mange måter en fin tvungen sparing.

Ergo tror jeg vel at med mindre du MÅ betale ned for å senke månedlige kostnader, ville jeg tenkt meg om to ganger.

AnonymBruker
ISW skrev (19 minutter siden):

Det kommer så veldig an på. 

På gode sparekonti nå, så er renten du får ikke veldig langt unna den man betaler på et boliglån, men en viss forskjell er det jo. 

Du spør hvor mye du bør ha på sparekonto. Svaret på det avhenger egentlig av ditt reelle samt potensielle kostnadsbilde. For de fleste holder det med 2-3 månedsutgifter. Men har du en bil, et gammelt bad, kjøkken eller hvitevarer som kan ryke, osv - trenger det ikke å være dumt med litt ekstra sikkerhet. 

Ulempen med å betale ned boliglån med sparepenger er at utgiftene reduseres, og for mange går disse månedlige pengene bare i «det store sluket». Boliglån er på mange måter en fin tvungen sparing.

Ergo tror jeg vel at med mindre du MÅ betale ned for å senke månedlige kostnader, ville jeg tenkt meg om to ganger.

Takk for svar, høres ut som du har peiling. Jeg har ikke bil, og både kjøkken og bad er ganske nytt. Men jeg tenker det er jo en trygghet å ha litt ekstra sikkerhet uansett da, man vet aldri hva som skjer i livet. Jeg aner ikke hvilken rente jeg har på sparekontoene mine egentlig, er det sånn som man kan spørre banken om? Jeg har en vanlig sparekonto og en med bedre rente (er det det heter?) som har begrenset med uttak osv.

Det du skriver i nest siste avsnitt, mener du da at man ved å betale ned på lånet da betaler mindre per måned på lånet fremover og at man dermed bruker de pengene man har til overs på unyttige ting ("det store sluket")? Har jeg forstått deg rett da eller er det noe jeg misforstår? 

Jeg er ikke avhengig å senke månedlige kostnader, det var bare min far som mente at det var veldig lurt å betale ned på lånet. Jeg har ikke peiling på sånt.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg hadde hatt de på konto. Føles tryggere det. Alt er jo usikkert for tiden. Fint å ha en sikkerhet.

Anonymkode: cf11c...e8b

Hm. Okei. Jeg får tenke litt på hva jeg gjør.

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke peiling på hva som er lurt, men jeg kom på at jeg en periode fikk en del ekstra penger, og satte dette på en egen konto som studielånet ble trukket fra. Da var det høyere renter på konto enn på lånet. Og jeg fikk i perioden frigjort en del penger fra lønna, noe som var etterlengtet da det var veldig trangt.

Anonymkode: 1c9ac...a79

Det kan være en løsning å litt av hvert. For eksempel hadde vi fastrente på halve lånet og flytende på resten i starten. Da slipper man å føle seg dum uansett hvilken vei det går.

Jeg synes det er litt gammeldags tankegang å bruke alt på å nedbetale lån (med mindre det er forbrukslån e.l med høy rente). Da har man lite handlingsrom.

Du kan kanskje bruke 100 000 på lånet?

Grendel skrev (10 minutter siden):

Det kan være en løsning å litt av hvert. For eksempel hadde vi fastrente på halve lånet og flytende på resten i starten. Da slipper man å føle seg dum uansett hvilken vei det går.

Jeg synes det er litt gammeldags tankegang å bruke alt på å nedbetale lån (med mindre det er forbrukslån e.l med høy rente). Da har man lite handlingsrom.

Du kan kanskje bruke 100 000 på lånet?

Hva er grunnen til at man vil ha fastrente på halve lånet og flytende på resten av lånet? Vet ikke helt om jeg skjønte (økonomi er ikke min sterkeste side akkurat).

Jeg tenkte ha i alle fall minst 90 000 igjen som buffer til uforutsette ting. Kanskje reise i sommer... 

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 19.26):

Jeg er ikke avhengig å senke månedlige kostnader, det var bare min far som mente at det var veldig lurt å betale ned på lånet. Jeg har ikke peiling på sånt.

Å betale ned på lånet gir deg 5,5-6% årlig avkastning på pengene (litt avhengig av hva renta på lånet ditt er). Altså fordi du slipper å betale denne renta på den delen av lånet som du har betalt ned. Det jeg mente i innlegget mitt er at det kan være lurt å forkorte løpetiden på lånet heller enn å redusere innbetalingene, for det er ellers lett at denne kanskje tusenlappen eller to i måneden som du sparer går inn i "det store sluket" økonomisk. Altså at man kjøper litt mer eller dyrere mat, drikker litt mer vin, kjøper litt mer klær, eller hva man ellers bruker penger på, som man ikke merker at øker. Da er det etter mitt syn nesten bedre å beholde pengene i reserve og eventuelt investere i noe med nokså lav risiko (f.eks. et rente- eller obligasjonsfond) hvis du trenger pengene tilgjengelig og ikke ønsker for store svingninger.

AnonymBruker skrev (På 8.4.2025 den 11.53):

Hei! Jeg har 230 tusen på sparekonto og lurer på om det er lurt å bruke deler av det til å betale ned på bolig lånet? Og eventuelt hvor mye burde jeg bruke på det? Altså, hvor mye bør man absolutt ha igjen på sparekonto til uforutsette ting? Jeg er enslig hvis det har noe å si. 

Slik jeg tenker avhenger dette av hva du (totalt sett) har i lån, inntekten din, om du har noe sparing i tillegg til disse 230.000 (f.eks. aksjer eller font) og hva du ellers eier (f.eks. hytte) - dvs totaløkonomien din.

Selv gjorde jeg som du tenker - betalte ned ekstra på lånet da rentene steg, men jeg beholdt likevel en sum som er høyere enn den du har på sparekonto. I tillegg har jeg en gjeldsfri hytte, noen få aksjer og aksjefond, og tenker på alt dette som min sikkerhet når jeg blir pensjonist. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...