Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er mann,26 år,187cm,75kg.Er undersøkt nøye ved hjerte senter i bergen,og påvist ekstrasystoler(?)de har sagt at dette velger de å ikke gjøre noe med,men det er vanskelig for meg,for ekstraslagene som kommer i hvile er ikke plagsom,men hos meg kommer de når jeg anstrenger meg.Like mye under begynnelsen-midt i-og etter fysiske anstrengelser.De kommer også ved brå bevegelser,adrenalin og hvis jeg feks kvepper.Tunge løft,og/eller løft ved bruk av spes mage/bryst muskler utløser det også.De slutter like fort som de kommer,dvs at hvis jeg er med på tautrekking,så slår det utakt hele tiden,og opphører umiddelbart når jeg slipper tauet(dårlig eksempel?)lurer om dette er typisk ekstrasystoler,eller ikke?hjelp!jeg klarer ikke fungere i daligdagen!Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49146-m%C3%A5-ha-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Kajen.

Ekstrasystoler (ekstraslag) pleier som regel å avta i hyppighet eller forsvinne helt ved fysiske anstrengelser av aerob karakter : d.v.s. kondisjonskrevende virksomhet, som løping, skigåing, svømming, etc. Ved andre former for fysisk stress, som plutselig løfting, kraftanstrengelser uten forutgående oppvarming,osv., vil man kunne se øket tendens til ekstraslag over en viss periode. Likeledes vil psykiske impulser, som f.eks. at man blir skremt eller sint, klart øke hyppigheten av slike slag en kort stund.

Har man holdt på over lengre med en kraftøvelse, som din tautrekking, skal imidlertid ekstrasystolene etterhvert bli borte. Det er ganske uvanlig at de fortsetter utover noen minutter eller etter at man har varmet opp og fått økning av den naturlige pulsen. Det er mange og store individuelle forskjeller i denne forbindelse, og de aller fleste personer med ekstraslag har helt normalt hjerte. Skulle dette imidlertid bli et økende problem, vil det være ønskelig at du fikk utført et arbeids-EKG (på tredemølle eller ergometersykkel), for på den måten å se av hvilken karakter dine ekstraslag er når du blir fysisk stresset. I tillegg til at de blir karakterisert, vil det også kunne gi deg større sikkerhet om at det ikke er noe i veien med hjertet ditt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/49146-m%C3%A5-ha-svar/#findComment-190850
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...