Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hallo dere. Jeg har forsøkt å gå ned i vekt noen år nå og har derfor prøvd å sette meg inn i hva som anbefales når man skal slanke seg. Men jeg blir så forvirret over alle de motstridende rådene.

Noen sier det er bedre å spise flere/mange små måltider, mens andre sier det ikke er bra (husker ikke hvorfor) men at det er bedre å bare spise ett eller to måltider, eller noe imellom.

Noen sier det er bra å periodisk faste fordi kroppen forbrenner mer da(?), mens andre sier det ikke er bra for kroppen og noe med hormonene tror jeg.

Noen sier det er bra å spise lavkarbo, andre ikke.

Noen sier man nesten ikke kan ligge for lavt i kalorinntak, mens andre sier at ligger man for lavt i kaloriunderskudd så vil man slutte å gå ned fordi kroppen går i overlevelsesmodus (eller noe sånt?).

Hva er deres erfaringer her? Hva skal jeg tro på å ikke og hvilken metode bør jeg følge?

Anonymkode: 76560...63d

Fortsetter under...

Den beste måten å gå ned i vekt på er den metoden du klarer å følge over tid. 

Det har ingenting å si om en fremgangsmåte kanskje er mer effektiv enn en annen hvis det er en fremgangsmåte som ikke fungerer for deg og din hverdag.

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hallo dere. Jeg har forsøkt å gå ned i vekt noen år nå og har derfor prøvd å sette meg inn i hva som anbefales når man skal slanke seg. Men jeg blir så forvirret over alle de motstridende rådene.

Noen sier det er bedre å spise flere/mange små måltider, mens andre sier det ikke er bra (husker ikke hvorfor) men at det er bedre å bare spise ett eller to måltider, eller noe imellom.

Noen sier det er bra å periodisk faste fordi kroppen forbrenner mer da(?), mens andre sier det ikke er bra for kroppen og noe med hormonene tror jeg.

Noen sier det er bra å spise lavkarbo, andre ikke.

Noen sier man nesten ikke kan ligge for lavt i kalorinntak, mens andre sier at ligger man for lavt i kaloriunderskudd så vil man slutte å gå ned fordi kroppen går i overlevelsesmodus (eller noe sånt?).

Hva er deres erfaringer her? Hva skal jeg tro på å ikke og hvilken metode bør jeg følge?

Anonymkode: 76560...63d

Det er definitivt en jungel av slankeråd der ute. :) Jeg tenker at man ikke skal slanke seg, men dersom man lever svært usunt er det en livsstilsendring som må til. Man kan ikke slanke seg 20 kg for så å fortsette å leve og spise slik man gjorde før slankekuren, det sier seg selv.

Så mitt forslag er at man tar et oppgjør med sitt daglig-kosthold, kutter ut det meste av ferdigprodukter, men prøver å spise ren og skikkelig mat, spis når du kjenner du faktisk er sulten og stopp når du er passe mett. Veldig mye av ferdigprodukter inneholder en sammensetning av karbohydrater, fett og proteiner som man finner kun i en eneste naturlig matvare - morsmelk. Og morsmelk er sammensatt på den måten for at babyer skal elske den og ville ha så mye som mulig av den for å legge på seg og vokse fort for å øke muligheten for overlevelse. I naturen finner du knapt noe som inneholder noe særlig av både fett og karbohydrater samtidig. Mye ferdigmat (inkl. kjeks, kaker og alt mulig annet) er laget for å få oss til å ville ha mer og mer av det, det har ofte en konsistens som gjør at vi ikke trenger å tygge så mye heller, men bare svelge rett ned. Det gjør at vi ikke kjenner så fort at vi blir mette og spiser alt for mye. Ikke tro at matvarebransjen lager mat fordi de tenker på din helse, de tenker bare på sin egen lommebok!

AnonymBruker

Alt kommer ann på deg. Jeg spiser når kroppen ber om mat, ikke når jeg har lyst på noe, men når jeg virkelig føler sult. Det er aldri før 14. Har aldri vært, og vil aldri bli frokostspiser.

Viktig med proteiner når man skal ned i vekt, slik man opprettholder muskelmassen.

Beste er å finne det som fungerer for deg. Ikke hør på alle andre, når du går ned og føler deg frisk og rask mens du gjør det, ja da har du din måte. 

Anonymkode: 6bd47...b10

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...