Gå til innhold

Foreldres fremste lojalitet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som forelder og ektefelle - hvor tenker du at din fremste lojalitet ligger? Hos ektefellen eller barna?

For min del er det soleklart barna (hjemmeboende om det har noe å si), mens ektefellen min ikke er enig. Jeg mener at barna er mitt ansvar som forelder, de har ikke valgt å bli født og de er uansett barn ikke voksne. Det blir en prinsipiell diskusjon, for i praksis må jeg sjelden/aldri velge. Det nærmeste vi kan komme er når hen gjør noe ift barna som jeg mener er feil - og som er såpass viktig/stort at jeg ikke føler jeg har noe valg mtp å si ifra eller gripe inn - da vil hensynet til barna trumfe hensynet til vårt fellesskap eller hva man skal si. Særdeles sjelden.

Men det betyr ikke at jeg nødvendigvis prioriterer barna fremfor hen, i hverdagen kan fint behovene til oss voksne innimellom trumfe barnas. Selvsagt alt etter hva det gjelder.

Hva tenker du?

Anonymkode: c8cd8...11b

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491734-foreldres-fremste-lojalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Som forelder og ektefelle - hvor tenker du at din fremste lojalitet ligger? Hos ektefellen eller barna?

For min del er det soleklart barna (hjemmeboende om det har noe å si), mens ektefellen min ikke er enig. Jeg mener at barna er mitt ansvar som forelder, de har ikke valgt å bli født og de er uansett barn ikke voksne. Det blir en prinsipiell diskusjon, for i praksis må jeg sjelden/aldri velge. Det nærmeste vi kan komme er når hen gjør noe ift barna som jeg mener er feil - og som er såpass viktig/stort at jeg ikke føler jeg har noe valg mtp å si ifra eller gripe inn - da vil hensynet til barna trumfe hensynet til vårt fellesskap eller hva man skal si. Særdeles sjelden.

Men det betyr ikke at jeg nødvendigvis prioriterer barna fremfor hen, i hverdagen kan fint behovene til oss voksne innimellom trumfe barnas. Selvsagt alt etter hva det gjelder.

Hva tenker du?

Anonymkode: c8cd8...11b

Som forelder er jeg fullstendig enig med deg. 

Anonymkode: 27b81...820

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...