Gå til innhold

Kværna som aldrig stopper


ja-rings

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her foran skjærmen og tenker tilbake på livet mitt,ikke det att jeg er så gammel i alder,men jeg føler meg gammel.

Jeg har vært igjennom mye som jeg føler er vanskelig og takle.Det hele begynte vel i skolealder på ungdomstrinnet,med mobbing både psykisk og fysisk,dette gjorde ting med meg som nå gjør att jeg nesten ikke har noen venner,dårlig selvbilde, er veldig nærvøs i folkemengder.

Jobben er jeg mye vekk fra grunnet fysiske sykdommer som grunner i hva jeg føler inne i meg.

Jeg har nesten konstant vond i hodet,stiv og ømm i alle muskler,grinete og ekstrem tankefull.

Jeg føler på en måte att jeg ikke er vært noe i arbeidslivet.

Jeg synes det er ett ork og gå på jobben hver dag.

Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg reagerer på denne måten,er det bare meg som synes att samfunnet krever for mye av oss mennesker.

Hva skal jeg gjøre,jeg har vært hos psykolog i flere mnd og vet att jeg er Manisk deppresiv,men hvordan leve med det og fungere i jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest rachel

Når du finner en medisinering som fungerer som deg, kan du fungere helt fint i jobb som alle andre. En i familie er manisk-depressiv og med rett dose litium fungerer vedkommende helt fint i jobb, fulltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du finner en medisinering som fungerer som deg, kan du fungere helt fint i jobb som alle andre. En i familie er manisk-depressiv og med rett dose litium fungerer vedkommende helt fint i jobb, fulltid.

Jeg har jo prøvd så mye annet uten att det fungerte.

Zoloft-Zipramil-Nyflox,i tilegg til sove medisiner.

Hvorfor skulle denne virke bedre da?

Desuten er legen forsiktig med medisinering grunnet ett tidligere tilfelle av forsøk på og ende det hele med tabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo prøvd så mye annet uten att det fungerte.

Zoloft-Zipramil-Nyflox,i tilegg til sove medisiner.

Hvorfor skulle denne virke bedre da?

Desuten er legen forsiktig med medisinering grunnet ett tidligere tilfelle av forsøk på og ende det hele med tabletter.

Hvis du er manisk depressiv er depresjonen din fysisk betinget på en annen måte enn vanlig depresjon. Av en eller annen grunn virker litium bra på manisk depressiv lidelse (eller "bipolar lidelse" som det heter i diagnosesystemet ICD-10 som de bruker i norsk psykiatri). Jeg har selv spurt psykiatere/leger om dette, men de kan ikke helt forklare det. Forskning viser at det har mye bedre effekt enn antidepressiva på manisk depressive. Men som sagt, så tror jeg ikke noen lege kan gi deg et sikkert svar på hvorfor.

Men absolutt verdt å prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rachel

Jeg har jo prøvd så mye annet uten att det fungerte.

Zoloft-Zipramil-Nyflox,i tilegg til sove medisiner.

Hvorfor skulle denne virke bedre da?

Desuten er legen forsiktig med medisinering grunnet ett tidligere tilfelle av forsøk på og ende det hele med tabletter.

øh hallo?

seff virker ikke anti-depressiva når du er manisk-depressiv.

litium er stemningsstabiliserende, ikke anti-depressiva, og manisk-depressiv lidelse skal behandles med stemningsstabiliserende.

dessuten går det ikke an å behandle sykdommen uten medisiner.

man har orifil,lamictal,litium,tegretol,zyprexa som er stemningsstabiliserende og kan hjelpe mot manisk-depressiv lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest camaron

Som både rachel og og avil skriver så høres det ut som om du skulle hatt stemningsstabiliserende medisiner. Manisk- Depresiv lidelse som i dag kalles bipolar affektiv lidelse deles inn i tre grader.

Bipolar I: dvs. at man har fullt utviklede både maniske og depresive perioder, behandles fortrinsvis med lithium. Evt. epelepsi medisin viss lithium ikke gir ønsket effekt.

Bipolar II: dvs. veksling mellom hypomanier og depresjoner. Utslagene er ikke så alvorlige som ved Bipolar I. Oftest brukt er epelepsi medisiner som stemningngsstabiliserende ved Bipolar II. Lamictal viss depresjoner er det største problemet, Andre epelepsi medisiner som orifiril viss man svinger begge veger.

Den siste varianten av Bipolar lidelse er cyklotymi, denne har mindre utslag og kan også behandles med epelepsi medisiner.

Senere tid har også små doser med det nye preparatet zypreksa visst seg å ha god stemningsstabiliserende effekt. Dette er egentlig et antipsykotisk middel.

Hør med legen din om du ikke kan få prøve noen av disse medisinene, de hjelper mye bedre enn antidepresiva mot bipolar lidelse. Ønsker deg lykke til. :-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...